Har du en leder i maven? Nyt forløb lader pædagoger prøve kræfter med ledelse

Overvejer du at blive leder, kan du nu få indblik i, hvad det kræver, på et nyt førlederforløb målrettet pædagoger. Louise Gottschalck var med på det første hold og har fået flere redskaber, som hun nu øver sig på
Førlederforløb for pædagoger

Det kan være sin sag at tage springet fra pædagog til pædagogfaglig leder, men det bliver lettere med et nyt førlederforløb. Tilbuddet er målrettet pædagoger, som ud over undervisning får tilknyttet en mentor og en coach. Derudover løser de undervejs ledelsesopgaver i deres institution.

Louise Gottschalck var med på det første hold på Københavns Professionshøjskole. Hun blev uddannet pædagog i 2015 og synes, at ledelse lyder spændende.

”Jeg har nogle gange tænkt, at jeg ville gøre tingene på en anden måde, hvis jeg var leder. For eksempel har vores personalemøder været til stor frustration, fordi vi aldrig nåede det, vi skulle. Ledelse handler om at træffe beslutninger om dilemmaer, men der kommer ikke et skilt ned fra himlen med den rigtige løsning. Det er aldrig sort-hvidt, og det gør det spændende,” siger den 33-årige pædagog.

Louise Gottschalck har i de seneste fire år arbejdet på Hvalsø Skole, hvor hun har størstedelen af sin arbejdstid i SFO’en. Inden førlederforløbet kom på tale, fik hun til opgave at lede personalemøderne, men det var ikke let for hende at stille sig op foran sine kolleger og tage teten. Hun manglede de nødvendige værktøjer. 

I dag ser det anderledes ud.

”Jeg har under førlederforløbet arbejdet med at skabe en struktur for møderne, og sammen med en kollega har jeg lavet dagsordenen helt om. Jeg har også lært, hvordan jeg sikrer, at vi både holder tråden og tiden, så vi når det, vi skal,” fortæller pædagogen fra Lejre Kommune.

Genialt med et forløb målrettet pædagoger
Førlederforløbet ’Parat til ledelse i den pædagogiske faglighed’ er skabt på initiativ af BUPL i samarbejde med Danske Professionshøjskoler. Det er målrettet pædagoger, og undervisningen kredser derfor om opgaver og udfordringer, pædagogfaglige ledere typisk kan møde i daginstitutioner, SFO’er og fritidsklubber. Indtil videre er der kørt et forløb i henholdsvis København og Nordjylland med i alt 34 pædagoger fra syv kommuner.

”Forløbet kunne sagtens være for andre faggrupper, men litteraturen tager udgangspunkt i vores fag, og vi øver os i dilemmaer på vores felt ud fra en fælles forståelse af, at børn skal have den bedst mulige dagligdag i institutionen. Vi har en fælles mission, og derfor er det genialt, at forløbet er målrettet pædagoger,” siger Louise Gottschalck.

Desuden er undervisningen på professionshøjskolen let at overføre til praksis, fremhæver hun.

”Lærerne er gode til at sige: ’Hvis du er leder af din institution, hvad vil du så gøre i den specifikke situation?’ Vi øvede blandt andet lytteteknik, hvor vi spurgte ind til hinanden uden at være forudindtaget. Det var lige til at gå til hjemme i institutionen,” siger Louise Gottschalck og giver et eksempel:

”Når jeg er mødeleder, og min kollega, som jeg kender godt, siger noget, er det ikke sikkert, at hun når frem til det, jeg ved, at hun vil sige. Så kan jeg spørge ind til det. Det kan også være, at jeg tager fejl, men så har jeg sørget for, at vi ikke snakker forbi hinanden. Jeg laver små forstyrrelser mod forandringer, fordi jeg har en fornemmelse af, at det virker”.

Lytter nu til forældrene uden forbehold
Forløbet strækker sig over fem måneder med lige så mange undervisningsdage. Undervejs løser pædagogerne ledelsesopgaver i deres institutioner. Udover tilretningen af personalemøderne har Louise Gottschalck indført et nyhedsbrev til forældrene i SFO’en på Hvalsø Skole.

”Hele kommunikationsdelen er spændende: Hvordan kommunikerer vi med forældrene? Hvordan skal ordlyden være i nyhedsbrevet, og hvad vil vi have frem? Det har jeg skullet tage stilling til.”

Louise Gottschalck føler sig også bedre klædt på til at møde forældrene ansigt til ansigt. Det skyldes igen hendes nye indsigt i lytteteknik.

”I 98 procent af tiden lytter vi på niveau et, hvor vi sammenligner det, vi hører, med os selv. Så når en mor fortæller, at familien sover dårligt om natten, kan jeg let tænke, at det forstår jeg godt, for jeg har Lærke på fem år derhjemme. Men det er jeg nødt til at smide væk for at kunne spørge nysgerrigt ind til forældrenes situation, så jeg kan finde ud af, hvordan jeg kan hjælpe dem.”

Det motiverer at skabe forandringer
De studerende på førlederforløbet får tilknyttet en mentor, som er en leder fra en anden institution i kommunen. Det kunne dog ikke lade sig gøre i Louise Gottschalcks tilfælde, så hun fik sin egen leder som mentor.

”Det er ret grænseoverskridende at prøve opgaver af i praksis, fordi man skal tvinge sig selv til at gøre noget andet, end man er vant til. Det er svært at hoppe ud af sine vaner, men min leder har hjulpet mig med at evaluere min indsats.”

Louise Gottschalck har stadig opgaver, som lugter af ledelse. Det er hun glad for.

”Det motiverer mig, når jeg kan se, at min indsats fører til forandringer, men jeg nyder også, at jeg kan slukke min telefon med god samvittighed, når jeg har fri. Det ville jeg ikke kunne gøre som leder, så det er ikke lige nu, at jeg skal stå i spidsen for en institution.”

Mange flere bør kende til forløbet
Den indsigt fandt Louise Gottschalck frem til ved hjælp af den coach, hun fik tilknyttet under forløbet.

”Jeg har aldrig prøvet at blive coachet. Det var meget personligt og handlede om mig som menneske, og om hvorvidt jeg skal være leder lige nu. Det var jeg i tvivl om. Nu er jeg afklaret om, at det skal jeg ikke, men det kan være, at jeg går ledervejen, når mine børn er blevet større.”

En af tankerne med førlederforløbet er netop, at deltagerne kan få afklaret, om ledelse er noget for dem. Derfor opfordrer Louise Gottschalck andre pædagoger til at tage forløbet.

”Det er altid fedt at blive klogere på faget og på sig selv. Mange flere bør kende til forløbet, for det giver én så meget,” siger hun.

Fakta om førlederforløbet

  • 'Parat til Ledelse i den pædagogiske faglighed' er et førlederforløb udviklet af BUPL og Danske Professionshøjskoler.

    Formålet er at fremme pædagogers interesse for ledelse som karrierevej og styrke rekrutteringen af stærke pædagogfaglige ledere i dagtilbud og på skole- og fritidsområdet.

    Forløbet strækker sig over fem måneder, hvor du vil arbejde sammen med en mentor fra din egen kommune, drøfte dine overvejelser med en coach og deltage i et undervisningsforløb, som består af både onlineelementer, undervisning med fysisk tilstedeværelse og netværk med de øvrige deltagere.

    Det får du på førlederforløbet:

    • Afklaring af, om ledelsesvejen er næste skridt for dig
    • Indsigt i konkret pædagogfaglig ledelsespraksis
    • Forståelse for de organisatoriske sammenhænge
    • Mulighed for at prøve kræfter med ledelse i praksis
    • En mentor, der støtter dig i at udfolde dit potentiale
    • Kompetencer til selv at træde ind i ledelsesopgaven

    Undervisningen bygger på modulet ’Kommunikation og organisation’ fra diplomuddannelsen i ledelse, og forløbet kan indgå som et valgfrit modul i den eksisterende diplomuddannelse i ledelse eller i den offentlige lederuddannelse, hvor modulet giver merit.

    Modulet svarer til fem ETCS-point.

    Læs mere om førlederforløbet. 

Sådan gør du, hvis du vil med

Førlederforløbet kan udbydes af alle landets professionshøjskoler. Et hold består af 16 pædagoger, og der kan deltage op til otte pædagoger fra hver kommune.

Din kommune tilrettelægger proceduren for, hvordan pædagogerne udvælges. Hvis din kommune ikke kender tilbuddet, kan du opfordre din leder til at gøre kommunen opmærksom på, at den her har en god mulighed for at styrke sin rekruttering af pædagogfaglige ledere i fremtiden.

Prisen pr. deltager er 11.900 kroner. Den Kommunale Kompetencefond kan søges til førlederforløbet – det gælder også vikardækning.

Læs mere om førlederforløbet, og se hvordan du tilmelder dig

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.