Ventede ti år på syv sekunder

Tjørneparkens SFO i Rødovre har fået en nøgle til trafiklyset, hvor Madumvej krydser den livsfarligt trafikerede Slotsherrensvej. Pædagogerne kan nu regulere den "grønne tid", når de følger børnene til og fra skole, så børnene ikke strander i rabatten eller må gå over for rødt.

Slotsherrensvej i Rødovre er en af Københavns største indfaldsveje. Bilerne kører stærkt og tæt. Midterrabatten er derfor ikke et sted for noget barn at opholde sig. For få måneder siden skete det imidlertid mindst to gange dagligt, at 20-30 børn mellem seks og otte år stod tæt pakket midt på vejen, mens lastbiler og personbiler suste forbi. For at komme i skole om morgenen og for igen at komme fra Islev Skole til Tjørneparkens SFO skal skolebørnene nemlig over den strærkt trafikerede Slotsherrensvej, der hvor den krydser Madumvej, og børnene kunne ikke nå det på de 14 sekunder, der her er grønt lys for fodgængere.

Ole Dahm er støttepædagog i skolefritidsordningen, og sammen med en anden voksen sørger han hver dag for, at børnene kommer sikkert til og fra SFO'en. For mere end ti år siden sendte han et brev til politiet, til Rødovre Kommune, til Rådet for større færdselssikkerhed og til Københavns Amt om børnenes problemer med at nå over vejen.

»Det så jo farligt ud med tredive unger midt på vejen. Det er svært at stå stille, når man er mange, og børnene kan komme til at skubbe til hinanden,« siger han og fortsætter.

»Jeg følte simpelt hen, det var for stort et ansvar, så jeg bad om syv sekunder længere med grønt lys, så børnene kunne nå sikkert over vejen og uden at bryde loven,« fortæller han.



Grønt lys fra amtet. For ikke at strande i rabatten var børnene tvunget til at skynde sig over for rødt, men der skulle gå mere end ti år, før amtet efterkom Tjørneparkens krav om at ændre forholdene i vejkrydset. Ole Dahm er forundret over amtets prioriteringer.

»Amtet begrundede blandt andet deres afslag på vores ansøgninger med, at favoriseringen af fodgængerne ville spolere den "grønne bølge" på den stærkt trafikerede indfaldsvej. "Bilisterne bliver sure og begynder at dytte", var der sågar en, der sagde,« fortæller han.

Ole Dahm er glad for, at der ikke skulle et dødsfald til, før der blev sat ind og for, at man nu har fundet en løsning, der tilgodeser både børn og bilister.

»Vi har fået en nøgle til lyskrydset, så vi selv kan regulere tiden. Når vi henter og bringer børnene, stikker vi bare nøglen i den lille boks, der er sat op på hver side af vejen, og så får vi ikke bare syv, men hele 15 sekunder længere "grøn tid",« forklarer han.

Nøglen bliver kun brugt klokken 7.45 og klokken 13.00 hver dag, når pædagogerne følger børnene til og fra skole. Resten af dagen kører bilernes "grønne bølge" uforstyrret videre. De, der venter længst tid, er pædagogerne.

»Om eftermiddagen kommer der 50-60 børn fra skole, der skal i SFO, og de kommer jo sjældent på én gang. Der er de hurtige, de langsomme, og så er der snøvlehovederne. For eksempel pigerne der,« siger Ole Dahm og smiler til tre slyngveninder, der med rumpedasker og hinanden i hånden roligt slentrer ned ad fortovet.

»I sådan en forårssol som i dag er det ikke noget problem, men nogle gange må vi vente en halv time i regnvejr, før vi har fået alle børnene med over,« siger han.

Pædagogerne krydser børnene af, inden de sender dem over vejen i grupper af tyve børn. De, der ikke har fået et kryds, må de ringe hjem til.

»Når vi står med sådan et ansvar, kunne man godt ønske, at forældrene var bedre til at oplyse, om det er fordi, barnet skal til kor eller er syg i dag, at det ikke dukker op,« siger Ole Dahm og overvejer, om han skal ringe til Benjamins mor.



Amtet sparer millionbeløb

I kommune og amt har der været flere ideer oppe at vende for at finde en løsning på skolebørnenes problemer med at nå sikkert og lovligt over Slotsherrensvej i Rødovre. For eksempel har man overvejet en fodgængerbro, men ideen strandede på de store byggeomkostninger. I 2002 tog Teknisk Forvaltning i Rødovre Kommune kontakt til signalfirmaet, der står for teknikken i lyskrydset. De fik at vide, at en meget billig løsning på problemet nu var teknisk mulig, og endelig kunne amtet skride til handling. På hver side af Slotsherrensvej satte man i januar en nøgleboks op i lyskrydset ved Madumvej, og man gav pædagogerne, der følger børnene over vejen, en nøgle. Når de drejer nøglen i boksen, bliver den "grønne tid" i fodgængerovergangen forlænget til 29 sekunder. Det betyder, at alle kan nå med over uden problemer, og næste gang, der bliver grønt i fodgængerovergangen, er perioden igen tilbage til de normale 14 sekunder.

Denne nøgleløsning sparede Københavns Amt et millionbeløb.

»En fodgængerbro koster 1,5 millioner, hvorimod nøgleløsningen har kostet os under 20.000 kroner inklusive programændringer, nøglebokse og nøgler,« oplyser en glad Jacob Jønsson fra Københavns Amts Vejafdeling.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.