Undersøgelse - Ledere der lykkes

Personlige egenskaber mere end formelle kompetencer gør forskellen mellem den gode og den sløje leder, viser undersøgelse, som skal hjælpe kommunerne til at finde og fastholde medarbejde med lederpotentiale

Han eller hun går i flæsket på problemerne, så snart de viser sig. Stilen er konfronterende og ligger milevidt fra den hensynsfulde, ofte konfliktsky facon, som traditionelt har præget kommunal ledelsespraksis. I stedet for ballade høster den offensive leder anerkendelse hos både medarbejdere og overordnende.

Det er en af de interessante observationer, som folkene bag undersøgelsen "Ledere der lykkes" har gjort i deres afdækning af, hvad det er for et stof, det succesfulde lederskab er gjort af. En anden observation er, at det er en række personbårne evner og egenskaber, der gør en forskel. Meget mere end det er fagspecifikke eller ledelsesfaglige kompetencer.

Konklusionen bygger på studier af 13 succesfulde, kommunale mellemledere og institutionslederes praksis. Blandt de 13 er også ledere af daginstitutioner. Hvem og hvor mange vides ikke, da de medvirkende ledere er garanteret anonymitet.

Kriterierne for udvælgelsen af de 13 har været, at medarbejdersiden og topledelsen i kommunen var enige om, at man her havde med en særlig succesfuld leder at gøre. Samt at pågældende leder havde siddet i jobbet i mindst ét år, men ikke så længe, at arbejdspladsen fuldstændig havde taget form efter vedkommende.



Handlinger frem for holdninger. Væksthus for Ledelse, der har gennemført undersøgelsen for Kommunernes Landsforening (KL) og Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), siger, at udgangspunktet har været den enkle antagelse, at man ved at studere de ledere, der uomtvisteligt har succes, kan lære noget om, hvad det kræver at blive en god leder på en kommunal arbejdsplads.

"Målet har ikke været at afdække deres holdninger til ledelse eller deres formelle færdigheder inden for bestemte ledelsesfaglige discipliner, men at analysere deres faktiske handlinger i en række særligt vellykkede eller kritiske situationer. Vi har med andre ord villet undersøge, hvad der gør dem succesfulde i egne og andres øjne," noterer forfatterne.

En ret god ide, eftersom der på netop den kommunale ledelsesfront forestår noget af en revolution. Dels går halvdelen af de nuværende ledere på pension i løbet af få år, dels vil kommunalreformen uundgåeligt føre til ledelsesmæssige rokader i mange kommuner.



Kernekompetencer. Og hvad er det så, der udmærker den virkelig gode kommunale leder. Det er, i hvert fald ifølge undersøgelsen, disse fem kernekompetencer:

- De læser og forstår menneskelige relationer.

- De indgyder tillid og indbyder til sparring.

- De er offensive og direkte i deres indgriben.

- De insisterer vedholdende på at delegere ansvar og opgaver.

- De holder fast i personlige grundværdier, også når disse udfordres.

De 13 udvalgte ledere scorer ikke alle topkarakteren "fremragende" i samtlige discipliner, men der er, hedder det, en klar tendens til, at de fem kernekompetencer hos dem optræder sammen og understøtter hinanden.

Andre, men mindre sikre kendetegn ved den succesfulde leder er, at han eller hun er systematisk velforberedt, er præstationsmotiveret, er konsekvent viden-delende og har en befordrende humor.

Undersøgelsens karakteristik af den stik modsatte praksis lyder: "Udsætter eller undgår kritiske samtaler (...) Har en tendens til at undgå at sige ting, modtageren ikke bliver glad for at høre (...) Er svingende og for temperamentsfuld. Skræmmer og støder folk fra sig med et hårdt ordvalg eller en aggressiv stil."

Kitte Adler-Nissen, forretningsudvalgmedlem og ansvarlig for BUPL's lederarbejde, har læst undersøgelsen med stor interesse.

"Her er et budskab til de kommuner, som først og fremmest kræver loyalitet af deres ledere, om, at tingene kan blive for strømlinede. Gode ledere er kendetegnet ved at turde tænke selv og sige, hvad de mener. Det var en problemstilling, som jeg selv rejste, mens jeg var institutionsleder i Gladsaxe Kommune. Jo, lederne blev da inviteret med i diverse udviklingsarbejder, men jeg havde en fornemmelse af, at sigtet på forhånd var lagt fast. Man kan håbe på, at kommunerne tager denne undersøgelse til sig og begynder at lytte til, hvad ledere, der lykkes med deres arbejde, har at fortælle."



Læs mere om "Ledere der lykkes" på www.kl.dk eller www.kto.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.