Trængte BUPL-ledere

FTF's LederPejling viser, at hver femte leder i FTF ikke var lederuddannet, før han/hun blev

BUPL-lederne er under pres fra kommunerne, der skal skære i budgetterne. Fremtiden byder på større institutionsenheder og større opgaver. Som det ser ud nu, er lederne i BUPL ikke rustede til at tage opgaverne på sig. De mangler uddannelse, viser FTF's LederPejling, som Børn&Unge skrev om i nummer 11/2003. Tendensen er den samme for hele FTF-området, men BUPL halter bagud på en række områder. Hvor hver femte leder i den samlede undersøgelse har en forudgående lederuddannelse, gælder dette kun for hver tiende BUPL-leder. Selv ledere, som har 20 år på bagen, mener, at de har behov for lederkurser. Ifølge overenskomsten er det kommunernes opgave at uddanne institutionslederne, og næstformand og ledelsesansvarlige i BUPL Annette Trads Hansen stiller krav.

»Vi har længe vidst, at ledernes uddannelse og efteruddannelse er mangelfuld sammenlignet med det store ledelsesansvar, de har. Vi vil derfor kraftigt anbefale kommunerne at få lagt uddannelsesplaner for den enkelte leder. Som leder af en daginstitution eller en fritidsordning står man i spidsen for udviklingen af børne- og ungeområdet, og det er for vigtigt til, at kommunerne kan lade stå til,« siger hun.

FTF-undersøgelsen viser, at 84 procent BUPL-ledere selv tager initiativet til uddannelse, og cirka en tredjedel bruger fritiden. Når de endelig får kurser betalt, er det oftest kortere kurser af under otte ugers varighed, men især kvinderne i undersøgelsen efterspørger længerevarende uddannelse, hvortil de hverken får penge eller tid. Jørn Kjølseth Møller er leder af BUPL's ledersekretariat og ser problemet i sammenhæng med BUPL's mange små institutioner, hvor lederen ofte indgår i normeringen.

»BUPL-lederen passer både kontor og børn og kan ikke let undværes. Men dybest set bunder problemstillingen i kroner og øre. Med færre og større institutioner er kommunerne måske mere villige til at ryste op med penge til lederuddannelse, men det kan ikke være forudsætningen for, at BUPL-lederne får den nødvendige lederuddannelse,« siger Jørn Kjølseth Møller, der er leder af BUPL's ledersekretariat.

»Før man uddanner pædagoger til at lede store såvel som små enheder, må man finde ud af, hvad der er den bedste, faglige pædagogiske institutionsstruktur,« siger han.

Netop institutionsstruktur står højt på dagsordenen i BUPL's nyetablerede lederforening.

Find Lederpejlingen på http://www.ftf.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.