TEMA: INNOVATION. Opfandt effektivt værktøj Lilians leg fornyer inklusionen
TEMA: INNOVATION. Opfandt effektivt værktøj Lilians leg fornyer inklusionen
Det løber pædagog Lilian Frimann koldt ned ad ryggen. Pigen med det ekstremt dårlige sprog har sat sig i fortællecirklen. Nu skal hun til at fortælle de andre børn om en drøm, en oplevelse eller en historie, og da hun kun kan kommunikere i enkelte ord, er det ikke noget, hun er i stand til.
Fortællecirklen kan meget let blive til endnu et nederlag for pigen, der i forvejen er uden for fællesskabet. Lilian Frimann tager en dyb indånding og opfordrer pigen til at begynde.Der kommer kun et enkelt ord: »Pige.«
Nu må pædagogen handle hurtigt.
»Din historie handler om en pige?« spørger Lilian Frimann, og pigen nikker ivrigt.
»Tur,« siger pigen så.
»En pige er ude at gå en tur,« foreslår pædagogen, og pigen i fortællecirklen nikker igen. På den måde får den ekskluderede pige ved hjælp af enkelte ord fortalt en historie om et barn, der mister sin bamse til en fræk hund – til stor morskab for børnene omkring hende og endnu større glæde for pigen selv.
Fik gennembrud. Hændelsen er et eksempel på, hvordan det kan gå for sig, når Lilian Frimann sætter gang i firkløverlegen. En aktivitet, hun selv har udviklet med henblik på at få ekskluderede børn som pigen med det dårlige sprog med i fællesskabet.
»For hende blev legen et gennembrud. Hun havde noget på hjerte, som hun fik lov til at vise frem for de andre. Legen blev begyndelsen til, at hun rykkede i sin status og blev en, de andre snakkede med,« fortæller Lilian Frimann.
»Legen giver børnene mulighed for at se hinanden i et nyt lys. Børn er jo empatiske, men også ubarmhjertige, hvis de andre ikke lige har noget, der interesserer dem. Firkløverlegen fokuserer på barnets ressourcer, ikke dets fejl og mangler,« tilføjer hun.
Barnet lyste op. Det var under en pædagogisk diplomuddannelse, hvor Lilian Frimann reflekterede over den nye teori, hun havde lært, at hun fik idéen til firkløverlegen.
»Jeg prøvede legen af sammen med en kollega, og allerede første gang så vi et fantastisk resultat. Et barn med en masse vanskeligheder lyste pludselig op og smilede rigtigt for første gang. Min kollega og jeg kiggede på hinanden og sagde: Hvad skete der lige her?« husker pædagogen.
Lilian Frimann arbejdede videre med sin idé og endte med at bygge sit afgangsprojekt op om firkløverlegen. Hun interviewede børn og medarbejdere i den institution, hun arbejder i, og blev kun mere overbevist om, at hun havde fundet et effektivt værktøj til inklusion af marginaliserede børn.
Samtidig mærkede hun, at lysten til at brede sin idé ud til andre børnegrupper begyndte at vokse i hende.
»Det brænder i mig for at se legen gøre nytte andre steder. Jeg står gerne til rådighed for pædagoger og lærere, der søger hjælpemidler til inklusionsudfordringen,« siger Lilian Frimann, der pusler med en idé til en kort animationsfilm, der kan give nysgerrige det nødvendige indblik i firkløverlegen.
»På sigt kunne der efter min mening også være grundlag for et forskningsprojekt. Men det ligger nok lidt længere ude i fremtiden,« tilføjer hun.
3 gode råd til større gåpåmod
● Brug dit netværk. Del din idé med kolleger, og lad andre afprøve den i praksis.
● Opsøg respons og sparring med personer, der har en mere akademisk tilgang til emnet end dig. Det øger troværdigheden, når teori og praksis er stærkt forbundet.
● Henvend dig til de steder, hvor du kan tænke dig at få taletid. Det kan eksempelvis være den lokale BUPL-afdeling.
Firkløverlegen – kort fortalt
Lilian Frimanns firkløverleg består, kort fortalt, af fire cirkler tegnet med kridt. Cirklerne repræsenterer sang, fortælling, tricks og fællesaktiviteter. Børnene vælger selv, hvilken cirkel de vil sætte sig i, og dermed også om de vil synge en sang, fortælle en historie, vise et trick eller komme med forslag til fællesaktiviteter. En eller flere voksne er til stede for at guide børnenes leg.
Læs mere på firkløvermetoden.dk
eller skriv til lilianfrimann@gmail.com