TEMA: De kommer med verden til os
TEMA: De kommer med verden til os
Når man kommer til Danmark, så tager man Danmark til sig med det værdisæt, vi har her'. Sådan sagde Integrationsminister Inger Støjbjerg (V) om god integration i forbindelse med DR’s netop lancerede integrationstema ’Vi deler Danmark’.
Men spørger man næstformand i BUPL Birgitte Conradsen, går god integration begge veje.
»Selvfølgelig skal vi skal have forventninger, men i stedet for kun at møde indvandrere med krav om alt muligt, de skal efterleve fra vores kultur og vores værdier, bør vi også være åbne overfor, hvad de kommer med til os. Kun når integrationen går begge veje, kan vi udvikle os sammen,« siger hun.
Børn&Unge har interviewet fem pædagoger med indvandrerbaggrund. På deres pædagogiske arbejdspladser bidrager de med elementer fra deres egen kultur.
Brasilianske Magali Canavarros De Franca danser samba med børnene og fortæller om brasiliansk indianerkultur. Russiske Irina Aksengor viderebringer russiske folkeeventyr. Og iranske Mohammad Arabi Hosseini introducerer sine skole- og SFO-børn til persisk musik og kalligrafi.
»De får plads til at lave projekter med bund i deres egen kultur. Jeg tænker, at det beriger pædagogikken og arbejdspladsen,« siger Birgitte Conradsen.
Selv føler pædagogerne sig også beriget.
»Jeg lærer stadig sprog af børnene, møder alle samfundslag blandt forældrene og lærer om arbejdspladskultur af det tætte samarbejde med mine kolleger. Pædagogjobbet er det bedste for at blive integreret,« siger Mohammad Arabi Hosseini.
Også Magali Canavarros de Franca, der fik sin pædagoguddannelse i Danmark, er glad for valget.
»Når man ikke har meget familie i landet, er det fantastisk at gå på gaden, hvor børn, man har haft gennem årene, hilser på en,« siger hun. Hun oplever også børnene som særligt åbne. »De spørger bare: Hvorfor ser du sådan ud, taler sådan eller gør sådan? Og svarene accepterer de,« siger hun.
Undersøgelsen ’Indvandreres beskæftigelse i Danmark’ fra Rockwool Fonden har netop vist, at børneomsorg og pædagogisk arbejde ligger i top 10 over de områder, hvor flest indvandrergrupper finder beskæftigelse.
Stillingen ’pædagog’ står på Danmarks ’positivliste’ over erhverv med arbejdskraftmangel og særlig let adgang til arbejdsmarkedet. Tal fra Danmarks Statistik fra 2014 viser, at 3.012 indvandrere er ansat som pædagoger i klubber og dag- og fritidsinstitutioner. Det svarer til 6,1 procent af de ansatte pædagoger på områderne.
Indvandrere i tal
● Danmark har 568.952 indvandrere,
svarende til 10 procent af befolkningen.
● Mindst 10.000 indvandrere har pædagoguddannelsen som højeste uddannelse – det er den mest populære mellemlange videregående uddannelse for gruppen.
● Flest indvandrere får kortere uddannelser indenfor handel og kontor, omsorg og pleje og maskinteknik og produktion.
● Indvandrere, som kommer til Danmark i deres voksenliv og arbejder, bidrager økonomisk med langt mere, end de forbruger af offentlige finanser.
Kilder: Tænketanken DEA, Rockwoll Fonden og Danmarks Statistik.