Tanker fra tænketank; Lederne ud på stuerne

For meget papirnusseri forhindrer lederne i at udføre egentlig pædagogisk arbejde. Det skal der laves om på, hvis den pædagogiske udvikling skal trives i daginstitutionerne, mener tænketanken Debatgruppen for Børns Udvikling

Lederne er nogle af de bedst kvalificerede pædagoger, men det er samtidig dem, der bruger mindst tid med børnene og mest tid på kontorarbejde. Den administrative byrde skal fjernes, så lederne i daginstitutionerne også kan bruge tid på det, det handler om, nemlig børnene og den pædagogiske udvikling. Det er budskabet i et nyt debatoplæg fra Debatgruppen for Børns Udvikling, der blandt andet består af Danfoss- direktøren Jørgen Mads Clausen og Lars Pallesen, rektor for Danmarks Tekniske Universitet.

"Synlig pædagogisk ledelse er jo noget, man udøver væk fra kontoret. Og det er først og fremmest vigtigt, at lederen kommer ud blandt pædagogerne og er det gode eksempel med den tårnhøje faglighed. Lederen skal sætte nogle standarder for, hvordan man skal møde børnene og skabe en god dagligdag for dem," siger Peter Albæk, som er formand for Børns Vilkår og medlem af debatgruppen.

I debatoplægget med titlen "Slip pædagogikken løs i daginstitutionerne" opfordrer gruppen til en fornyelse af pædagogikken i de danske daginstitutioner. Nu skal pædagogikken i centrum, og man skal væk fra den rå pasning. Den pædagogiske udvikling på daginstitutionsområdet er generelt gået i stå, og det skyldes blandt andet, at de mest kvalificerede medarbejdere tilbringer mindst tid med børnene, mener debatgruppen.

Debatgruppen henviser til tal fra AKF, som viser, at lederne kun bruger 27 procent af deres tid med børnene, mens pædagogerne bruger 70 procent af deres tid med børnene. Derfor mener debatgruppen, at der er behov for en omstrukturering af det daglige arbejde i daginstitutionerne, og det begynder med ledelsen.

"Sådan noget som vagtplaner og registrering af bilag skal væk, men de ledelsesmæssige opgaver i forbindelse med at lede personalet og have ansvaret for at lave budgetter skal selvfølgelig blive hos lederen," siger Peter Albæk.

Oplægget efterlyser også en mere tydelig rollefordeling og en styrkelse af lederrollen. Som det er i dag, er lederne ikke gode nok til at påtage sig lederrollen på grund af "misforstået ligemageri" - at lederen i for høj grad forsøger at være ligemand blandt medarbejderne. Men ifølge debatgruppen er der brug for en stærkere lederrolle for at få mere ud af den enkelte medarbejders pædagogiske og faglige potentiale.

"Jeg tror, at nogle ledere gemmer sig for meget på kontoret, fordi de er bange for at tage konflikterne med de erfarne pædagoger og sige, hvordan tingene skal gøres. Og det er også en svær opgave, men en meget vigtig opgave, hvis det ikke skal blive spredt fægtning blandt pædagogerne. Som leder skal man skal have en klar holdning til, hvad en god daginstitution er," siger Peter Albæk.



Mere tid koster. Hvis den administrative arbejdsbyrde skal skæres ned, kræver det, at opgaverne flyttes, hvilket i sidste ende kræver penge og prioritering. Ind til nu er forslaget dog blevet positivt modtaget af kommunerne.

"Det er vigtigt at øge pædagogernes tid sammen med børnene. En større institution kan jo vælge at prioritere ressourcer til at købe en HK'er nogle timer om ugen, så lederen på den måde kan få mere tid til børnene," siger formanden for Børne- og Kulturudvalget i Kommunernes Landsforening, Bjørn Dahl (V) til Berlingske Tidende.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.