Slut med dobbeltløn til BUPL's egne

Forslag fra hovedbestyrelsen til overgangsordning for nuværende valgte, lønnede tillidsfolk vedtaget med bred margin

Kongressens behandling af forslaget til nyt regelsæt for valgte lønnede tillidsfolk i BUPL blev mere stille end frygtet. Efter en - taget i betragtning, at mange af de kongresdelegerede havde privatøkonomiske interesser i klemme - afdæmpet debat lykkedes det at samle bred tilslutning bag et forslag, som på den ene side gør op med muligheden for dobbeltløn ved fratræden, og på den anden side tager hensyn til en gruppe på 22 tillidsfolk, som med tilbagevirkende kraft ellers stod til at få deres forhold særligt markant forringet.

Forslaget kom i stand på hovedbestyrelsesmødet dagen før kongressen, hvor 33 medlemmer stemte for det, tre var imod, mens seks forholdt sig neutrale.

Kongressen stod dermed over for valget mellem hele fire forslag til overgangsordning.

Et forslag fra seks delegerede, som - bortset fra muligheden for dobbeltløn - indebar status quo for alle nuværende, lønnede tillidsfolk.

Dernæst to forslag fra den såkaldte TR-løn. Det ene - kaldet clean cut - indebar, at alle overgik til det nye regelsæt på fuldstændig ens vilkår, mens det andet - kaldet balance - indebar, at nuværende tillidsfolk kunne tage deres anciennitet med sig over.

Og endelig var der så forslaget fra hovedbestyrelsens flertal, som tager hensyn til optjent anciennitet og for en gruppe på 22 tillidsfolk med længst tid i tjenesten bevirker, at de får udbetalt et engangsbeløb ved fratræden. Det sker dog ikke, hvis de pågældende ansættes i BUPL eller BUPL-A. Det samme er tilfældet, hvis de bliver valgt til en post i hovedorganisationen FTF eller en anden af BUPL's samarbejdspartnere.



Procedure. Kongressens behandling af det nye regelsæt faldt i to dele.

Først behandledes forslaget om at afskaffe muligheden for dobbeltløn. Det blev uden debat vedtaget, idet kun tre delegerede stemte imod.

Dernæst gjaldt det de fire forslag til overgangsordning. Først blev status quo-forslaget fra de seks delegerede sat under afstemning - og klart forkastet.

Hovedbestyrelsens kompromisforslag kom derpå til afstemning, fordi det af dirigenterne af de tilbageværende forslag blev anset for at være det mest vidtgående. Og da det altså samlede flertal, var sagen afgjort. Hverken clean cut- eller balance-forslaget fra TR-løngruppen nåede til afstemning.



Det muliges kunst. Hovedkasserer Henning Pedersen, der ligesom det øvrige forretningsudvalg helst havde set et clean cut, introducerede hovedbestyrelsens kompromisforslag som det muliges kunst - et forsøg på at samle de forskellige holdninger og synspunkter.

Til fordel for forslaget talte efter hans mening, at alle lønnede tillidsfolk kommer på samme regelsæt, samtidig med at der - som efterlyst af deltagerne på en hel del af efterårets generalforsamlinger - tages et særligt hensyn til tillidsfolk, som har været længe i organisationen.

Hovedbestyrelsens flertal begrunder dette særlige hensyn med, at der bør være en grænse for, hvor store ændringer BUPL som faglig organisation kan lave med tilbagevirkende kraft. Desuden peges på, at det helt afgørende formål med regelændringen er opnået med afskaffelsen af muligheden for dobbeltløn, ligesom man finder, at det nye regelsæt er enkelt og gennemskueligt, fordi det afskaffer alle hidtidige overgangsordninger, anbringer de valgte, lønnede tillidsfolk på samme regelsæt og i størst muligt udstrækning afspejler de vilkår, som pædagogerne lever med.



For og imod. Selv om debatten blev holdt i en urban tone, stod synspunkterne i holdningen til de forskellige overgangsordninger skarpt over for hinanden.

Lars Søgaard Jensen, formand for BUPL Fyn: "Vi har altid betragtet BUPL som Danmarks bedste fagforening, hvor medlemmet altid var i centrum, demokratiet levede, og pengene blev anvendt til alles bedste. Min opfattelse er, at BUPL stadig er sådan, men medlemmerne på Fyn delte tydeligvis ikke den opfattelse. De var rystede. Jeg tror, det værste, vi kan gøre, er at undervurdere denne reaktion. Derfor skal der ikke være noget at pege fingre af, og det vil der ikke være, hvis vi vedtager forslaget om et clean cut."

Bernfried Biron, BUPL Afdeling 1: "Hvis jeg ude på min institution blev udsat for en så voldsom vilkårsændring, som der her lægges op til, ville jeg føle mig røvrendt og underkendt og straks gå til min fagforening."

Flemming Brøgger Andersen, formand for BUPL Afdeling 6, fandt det forståeligt, at nogle havde svært ved at stemme for regler, der indebærer regulære forringelser.

"Når jeg alligevel går ind for et clean cut, så er det af hensyn til det politiske signal, vi dermed sender til medlemmerne."

John Johannesen, formand for BUPL Ribe Amt, mente, at BUPL i denne sag var ramt af hjemmeblindhed.

"Det svarer til, at man i sin kolonihave har et træ, som drysser blade på naboens enemærker, hvorefter man løser problemet ved at finde kædesaven frem og fælder træet."

Per Rishøj Pedersen, BUPL Nordjylland, tog forslaget om clean cut som udtryk for et BUPL, der var gået i panik.



Varen leveret. Birgit Elgaard, som gjorde afskaffelsen af dobbeltløn til sin hjertesag, da hun på den ekstraordinære kongres i marts blev valgt som ny forbundsformand, erklærede sig efter vedtagelsen af det nye regelsæt godt tilfreds.

"Medlemmerne havde pålagt os at gøre op med dobbeltløn, og det har vi gjort. De nye regler betyder, at vi både kan se os selv og medlemmerne i øjnene," fastslog hun.

Tilfreds var også forretningsudvalgsmedlem Kitte Adler-Nissen, der har repræsenteret forbundsledelsen i TR-løngruppen.

"Vi kom ikke igennem med alle vore forslag, men det vigtigste, nemlig forslaget om ændringer i vilkårene ved fratræden, bar igennem, og det skete heldigvis med nærmest enstemmig opbakning."



Det reviderede regelsæt for valgte, lønnede tillidsfolk findes på BUPL's hjemmeside www.bupl.dk



Et spørgsmål om habilitet

Cirka en tredjedel af de delegerede, som var tilstede på kongressen, 79 ud af 238, er omfattet af regelsættet om valgte, lønnede tillidsfolk. Dermed stemte cirka en tredjedel af de delegerede om deres personlige fratrædelsesforhold, da reglerne på denne kongres blev ændret. Vi har i den forbindelse spurgt en række kongresdeltagere:

Er der et habilitetsproblem omkring afstemningen om fratrædelsesgodtgøreler?



Ib Marquardsen, Vestsjællands Amt, næstformand og faglig sekretær:

Næh, vi er jo dem, der er blevet valgt som delegerede på vores generalforsamling. Så vi vil jo arbejde med det punkt på den måde, som vi har behandlet det på vores generalforsamling. Men der er da ingen tvivl om, at der kommer debat om det punkt. Man kan ikke gå ind og forhandle folk ned i løn, og det er jo det, vi gør senere her på kongressen, hvis det nye forslag bliver vedtaget. Det, der er sket, er, at man er blevet så bange efter sagen med de gyldne håndtryk, og det værste, der kan ske, er at debatten om det punkt kommer til at fylde alt for meget. Men jeg vil da samtidig sige, at det er et fornuftigt ændringsforslag.



Bettina Gottlieb, Københavns Amt, Afdeling 1, FTR:

Det synes jeg bestemt ikke, der er. Som delegeret er vi jo godt nok ikke bundet af et mandat, men jeg tror og håber da, at de fleste delegerede alligevel fungerer som "bærere" af medlemmernes holdning. Måden at få indflydelse i BUPL er så demokratisk. Det er nemt at få indflydelse, så hvis folk synes, at der er et habilitetsproblem, så kan de nemt få det ud.



Mia Skou Jørgensen, Frederiksberg, bestyrelsesmedlem:

Naarh, det synes jeg ikke, for flertallet af de delegerede er jo ikke omfattet af det.

Cirka en tredjedel af de delegerede.

Ja, man kan jo selvfølgelig diskutere det, for det er jo også lidt svært, hvis det er ens egne forhold, der skal stemmes om, men på den anden side bør man måske have medindflydelse på løndannelsen. Det har pædagoger jo også.



Jeanet Gramm, Fyns Amt, bestyrelsesmedlem:

Det vil jeg mene, at der er. Der er jo helt klart nogle mennesker, der har nogle følelser og penge i klemme.

Hvis man har været ansat i mange år, så har man selvfølgelig en opsparing, det hedder det jo ikke, men man har noget, som man nærmest har fået lagt til side. På et tidspunkt stod der, at det var en form for opsparing, og jeg har problemer med de ord, der kommer på.

Jeg synes, at der skal være clean cut, færdigt arbejde, men det er også nemt for mig at sige, for jeg har jo ikke noget i klemme.



Mette Gerdøe, Storstrøms Amt, HB-medlem og faglig sekretær:

Nej, det mener jeg egentlig ikke, at der er. Nu er jeg jo selv en af dem, der er ansat i foretagendet, men jeg mener, at vi må være så professionelle, at vi kan fortage en vurdering. Ellers er vi da for langt ude.



Poul Egaa, Roskilde Amt, FTR og bestyrelsesmedlem:

Man bliver jo nødt til at vise ansvar for egne holdninger, og man kan sige, at dem, der sidder i situationen, er også dem, der får virkningen af ændringen.

Jeg synes, det er godt, at forslaget er kommet fra en gruppe (TR-løngruppen), hvor der ikke kan stilles spørgsmål ved habiliteten. Men selvfølgelig må folk, der er involveret i problemstillingen, være med til at debattere og tage stilling.


Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.