Skolen er åben om eftermiddagen

Skovlyskolen i Holte har droppet SFO'en for de største. Nu går børnene fra 4.-7. klasse i Åben Skole, hvor de hver eftermiddag kan bruge skolens lokaler og få hjælp til lektierne

En Rødhåret dreng spiller Yesterday på guitar, mens han kigger ned på noderne, der ligger på det gule linoleumsgulv. Andre spiller bordtennis og pool, mens en flok piger bare hænger i sofaerne og lytter til den amerikanske popgruppe Outkast, der brager ud af højtalerne. Børnene går i 4. og 5. klasse på Skovlyskolen i Holte, men skoledagen er slut. Nu er de i Åben Skole. Sidste år gik børnene i SFO på det samme sted, men SFO'en er dropppet og lokalerne bliver brugt til Åben Skole. Den åbne skole åbner, når børnene får fri og lukker igen klokken 16.30.

Ifølge Andreas og Patrick, der begge går i 5. klasse, er der endnu ikke den store forskel.

"Forskellen er, at man ikke får slik, og så bliver bordtennisturneringen vist nok til noget i år. Og det er vist også blevet billigere at gå her," forklarer de.

Men der er andre forskelle. For eksempel er åben skole i modsætning til SFO'en også for de større børn i 6. og 7. klasse. Ligesom 4. og 5. klasse har deres egen afdeling, skal 6. og 7. klasse også have deres eget basislokale, hvor de selv er med til at bestemme, hvordan der skal se ud, og hvad der skal laves. Derfra kan de så bevæge sig ud og bruge nogle af skolens øvrige fasciliteter, som blandt andet tæller to gymnastiksale, en svømmehal og Pædagogisk Center.



Pædagogerne fik travlt. Faktisk er de ældste børn endnu ikke flyttet ind i de rigtige lokaler, for der har simpelthen ikke været tid til at få alting til at falde på plads.

Kommunalbestyrelsen i Søllerød Kommune besluttede nemlig først lige inden sommerferien, at Åben Skole skulle begynde 1. august.

Det var Jens Ive (V), formand for Børneudvalget i Søllerød Kommune, der tog initiativ til det, der nu er blevet til et forsøg på tre skoler i kommunen.

"Der står jo mange pragtfulde kvadratmeter, it-lokaler osv. der ikke bliver brugt. Og så har jeg hørt fra lærere flere steder, at de har svært ved at komme af med børnene, når skolen er lukket. Så tænkte vi, behøver børnene egentlig forlade skolen," siger han.

Men kommunen har også det formål at holde lidt styr på børnene, og det ser ud til, at det er lykkedes. Ifølge Jens Ive er interessen fra børnene i 6.-7. klasse nemlig blevet større nu, hvor det er åben skole, end dengang det var klubtilbud.

"Vi får minimeret den tid, hvor de driver rundt og ikke rigtig ved, hvad de skal lave.

I vores kommune er de fleste forældre udearbejdende, og de arbejder hårdt. Derfor kommer de også relativt sent hjem. Nogle børn har så drevet rundt i storcentret osv. Og det er ofte de svage børn, der gør det," siger han.

Pia Sverdrup er leder af Skovlyskolens SFO og nu også den åbne skole. Hun mener, at de større børn kommer, fordi de gerne vil have et sted, hvor de kan være sammen.

"Det handler i høj grad om at have et anderledes tilbud til 6. og 7. klasserne."

"Børnene søger et sted, hvor de kan være sammen. De vil gerne være i det nære miljø. Børnene i 6. og 7. klasse har mange hobbies og går til mange ting. Her giver vi dem en mulighed, hvor de kan dyrke børnekulturen og det uforpligtende samvær," siger siger hun.

Pia Sverdrup er enig med Jens Ive i, at tilbuddet dækker et behov, som er opstået, fordi mange forældre arbejder meget.

"Vi dækker et behov, de ikke kan få dækket derhjemme. Her er en voksen, der står til rådighed, laver te og eftermiddagsmad. Det er lidt, som da mor gik derhjemme. Hun var der, hvis man havde brug for hende. Det giver en stor tryghed," siger Pia Sverdrup.



Lektier om eftermiddagen. Det er meningen, at den åbne skole skal samarbejde med det lokale foreningsliv og måske ansætte nogle folk i projektansættelser. Tanken er, at man på den måde kan give et bredere tilbud til børnene og benytte sig af de tilbud, der allerede er i området.

"Vi har allerede en uddannet danser ansat. Hun skal lave et danseprojekt med 6. og 7. klasse. Der bliver også mulighed for noget selvforsvar, og så håber jeg, at vi får bygget en rampe til skateboard. Det har børnene ønsket. Konceptet for Åben Skole hedder det, at vi skal orientere og give børnene kendskab til aktiviteter, der ligger i foreningslivet," siger Pia Sverdrup.

Børnene kan også få hjælp til lektierne. De store børn, 6. og 7. klasse, har adgang til skolens Pædagogiske Center, det der tidligere hed et skolebibliotek. Her kan de bruge computere og bøger, som de har lyst. Samtidig kan de få hjælp til lektierne.

Lektielæsning er frivilligt, men Jens Ive fra Venstre håber, at børnene vil benytte sig af muligheden.

"Mange børn går jo til fodbold, håndbold osv. Så er det godt, hvis de har set på lektierne inden, for når de kommer trætte hjem, har de nok ikke så meget lyst," siger han.

Den voksne på Pædagogisk Center bliver en studerede fra DTU, som børnene kan opsøge, hvis regnestykkerne driller. Det er kendetegnende for flere af de ansatte i Åben Skole, at det er unge pædagogmedhjælpere.

"De unge er nok lidt mere bonkammerater og på bølgelænge med de store børn. Det har haft en stor betydning i det daglig samvær med børnene. Det skal ikke være en gammel pædagogdame som mig," siger Pia Sverdrup.

Det er Anne fra 5. klasse helt enig i.

"Der er aktiviteter her hver dag. De voksne er rigtig gode til at lege med os. Det ville de nok ikke være, hvis de var 50 år gamle," siger hun.

Pia Sverdrup understreger, at noget af personalet er uddannet. De er ansat i kombinationsstillinger, hvor de arbejder i indskolingen om formiddagen og i Åben Skole om eftermiddagen.

"Det er vigtigt med pædagoger, fordi en af de væsentlige opgaver i Åben Skole er at observere børnene og arbejde med deres trivsel ganske som i SFO," fortæller Pia Sverdrup.



Stor forældrebetaling

BUPL Afdeling 1 er positiv overfor ideerne bag Åben skole. Til gengæld er der en vis bekymring, når det gælder udførelsen. John Saunders fra Afdeling 1 mener, at forældrene får for lidt for pengene. I serviceloven står der, at forældrebetalingen ikke må være på mere end 20 procent af driftsomkostningerne, og her er forældrebetalingen på langt over 60 procent af driftomkostningerne og det er på trods af, at forældrebetalingen er mindre, end da institutionen hed en SFO. Men det kan lade sig gøre, fordi denne institutionstype hører ind under folkeskoleloven, forklarer han.

En af de ting, der kunne være bedre, er normeringen, mener John Saunders. Normeringen for de mindste børn er ellers den samme som i kommunens SFO'er og for de større børn svarer den til normeringen i klubtilbuddene. Men det er også væsentligt, hvem de ansatte er.

Med en åbningstid på 19,5 timer om ugen er det nærmest umuligt at få uddannede pædagoger. Derfor mener BUPL, at stillingsstrukturen simpelthen er forkert.

"Man skal ikke oprette stillinger, hvor man ved, at man kun kan få ikke-uddannede. Vi siger ikke, at alle skal være uddannede, men nogen skal være det," siger John Saunders fra BUPL's Afdeling 1.

Pia Sverdrup, leder af Skovlyskolens SFO, fortæller da også, at der er færre penge at gøre godt med, og det er et problem, at man ikke har stordriftfordelen, der var der, da alle klasserne 0. til 5. klasse hørte ind under SFO. Nu er økonomierne skilt ad. Samtidig er forældrebetalingen også lavere i Åben Skole.

Fordi det er så kort tid siden, det blev besluttet at oprette Åben Skole, kan Pia endnu ikke helt overskue konsekvenserne af de færre penge.

"Lige nu bliver afdelingen for Åben Skole 4. og 5. klasse kørt efter det gamle SFO-mønster, men vi må måske droppe at have "bardag" hver anden fredag, og vi er ikke sikre på, at vi kan tilbyde børnene gratis eftermiddagsmad fremover.

Vi sørger for, at børnene får noget mad, når de kommer efter skoletid. Det gør vi, fordi børnene er sultne, og fordi børnene syntes, det er hyggeligt. Men vi er endnu usikre på, om økonomien kan klare det," siger Pia Sverdrup.

Jens Ive (V), formand for Børneudvalget, afviser, at Åben Skole er et sparetilbud.

"Samlet set bliver det her dyrere for Søllerød Kommune. Den enkelte plads koster cirka det samme for os, og det ser ud til, at der bliver meldt flere børn til, end der var med de gamle tilbud," siger han.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.