Skoledagen bliver kortere
Skoledagen bliver kortere
I 48 kommuner har skoler fået lov til at veksle den lange skoledag til tovoksenordninger og en kortere skoledag. Det viser en rundspørge, som TV2 har gennemført blandt skolechefer i landets kommuner. 75 kommuner har svaret på rundspørgen. I nogle kommuner er det bare enkelte klasser, der har fået dispensation for den lange skoledag. I andre har samtlige skoler fået dispensation.
»Når der er, synes jeg, overraskende mange kommuner, der søger om dispensation og har fået det, er det tegn på, at der er grund til at reparere på reformen,« siger Stig Broström, professor emeritus ved Institut for uddannelse og pædagogik, Aarhus Universitet, til TV2.
Han understreger, at de lange dage på mange skoler ikke har været udfordrende nok for eleverne – og at de lange dage i stedet har været ’fuld af kedsommelighed’, ligesom den understøttende undervisning og lektiecaféen har været ’kedelig’.Også Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA University College, peger på, at reformen ikke er på plads.
»Der er allerede nu nogle erfaringer, der tyder på, at for eksempel lektiecaféer og understøttende undervisning hænger og flagrer som løsthængende strukturer, hvor man i stedet skal sørge for, at de bliver integreret i undervisningen, og at skoledagen dermed også kan blive lidt kortere,« siger han til TV2.
BUPL’s formand, Elisa Bergmann, kalder det ’grundlæggende en god idé’, at skolerne har mulighed for at skabe flere timer, hvor lærere og pædagoger er sammen
»Men den kortere skoledag betyder til gengæld, at børnene skal tidligere over i SFO og fritidstilbud. Det kræver altså, at kommunerne tilfører flere ressourcer til området.Ellers risikerer vi, at børnene kommer til at tilbringe flere timer i fritidsinstitutionerne uden at få flere pædagoger til at løfte opgaven,« siger hun .