OK 05; Spillet er i gang

God tone, men også langt mellem parterne på de mest vitale områder, da BUPL og de kommunale arbejdsgivere i sidste uge indledte overenskomstforhandlingerne

Fredag den 8. oktober klokken 14.00 bød forhandlingsleder Steen Rasmussen fra Kommunernes Landsforening velkommen. To timer senere brød selskabet op. Vært og gæster kunne således gå på weekend - og for nogles vedkommende sikkert også på efterårsferie - lige til tiden.

I den korte version var det forløbet af det første møde mellem de kommunale arbejdsgivere og BUPL ved OK 05. Mødet, som blev holdt i KL's nye, futuristiske hovedsæde i Weidekampsgade på Islands Brygge i København, blev brugt til at forklare og uddybe egne krav, spørge til modpartens, formere otte tekniske arbejds- og forhandlingsgrupper samt aftale nyt møde til tirsdag den 16. november.

En egentlig forhandling kom det derimod ikke til.

BUPL-formand Birgit Elgaard sagde bagefter, at tonen var god, men at mødet også viste, at der er meget langt mellem parterne på især spørgsmålene om Ny Løn og ledelsesstrukturen på daginstitutionsområdet.



Kritikken overhørt. Mens BUPL stiller krav om en alternativ lønmodel, der er forskellig for basisgruppen og ledelsesgruppen, kræver arbejdsgiverne, at der i det hele taget kommer betydeligt flere midler ud til lokal løndannelse. Det vil alt andet lige betyde, at der bliver mindre plads til generelle lønstigninger. De kræver desuden, at principperne for den lokale løndannelse skal være ens for alle, og at centralt fastsatte løngarantier og kriterier for funktions- og kvalifikationsløn skal afskaffes. Det kalder arbejdsgiverne forenkling og modernisering.

BUPL er mere tilbøjelige til at kalde det en provokation. Allan Baumann fra BUPL's forretningsudvalg, som sammen med forbundsformanden har det politiske ansvar, er i hvert fald noget forundret.

"Jeg har svært ved at forestille mig, hvordan arbejdsgiverne selv kan tro på deres krav om mere Ny Løn. Det lader til, at de helt har fortrængt den massive kritik, som Ny Løn i dens nuværende form har været udsat for."



Fælles lederoverensomst. Arbejdsgivernes andet hovedærinde ved denne overenskomstforhandling synes at være at skaffe sig frie hænder til at bruge den arbejdskraft, de ønsker.

De vil for det første af med den såkaldte normeringspligt. Det er den, der indebærer, at der ved enhver daginstitution skal være en leder og en souschef eller stedfortræder. Væk skal for det andet bestemmelser, som favoriserer pædagoguddannelsen. Konkret drejer det sig om en bemærkning i protokollat I til den kommunale pædagogoverenskomst. Den lyder: "Såfremt de i overenskomsten nævnte stillinger som leder, souschef, afdelingsledere og assistenter undtagelsesvis ikke kan besættes med pædagogisk uddannet personale, kan der ske ansættelse af ikke-pædagogisk uddannet personale".

Endelig foreslår arbejdsgiverne, at der bliver indgået en fælles lederoverenskomst mellem BUPL, Socialpædagogernes Landsforbund og Forbundet for Offentligt Ansatte.

Sidstnævnte forslag kan ses som et forsøg på at opnå den ensliggørelse af overenskomstforholdene på det kommunale område, som arbejdsgiverne er så vilde med. Men en fællesoverenskomst for ledere kan også ses som lokkemaden, der skal få BUPL til at sælge normeringspligten.



Krav til OK 05

BUPL

Løn

Generelle lønstigninger, der sikrer reallønnen i overenskomstperioden.

Ny Løn erstattes af en alternativ lønmodel i to dele, en for basisgruppen og en for ledelsesgruppen.

Basisgruppens model bygger på centralt fastsatte løndele for grunduddannelse, erhvervserfaring, videreuddannelse, ulemper i arbejdet samt vejlednings- og undervisningsopgaver.

Ved de lokale lønforhandlinger skal der ydes tillæg for arbejde med børn med nedsat funktionsevne, varetagelse af TR-funktionen samt ledelses- og/eller pædagogisk-administrative opgaver. I en række andre tilfælde kan der ydes tillæg.

I modellen for ledelsesgruppen skal det ved de centrale forhandlinger sikres, at lønrelationerne i forhold til basisgruppen er passende, mens der ved de lokale forhandlinger skal gives løn efter det konkrete stillings- og jobindhold samt efter den ansattes kvalifikationer.

Fælles for begge modeller er blandt andet, at der skal være udmøntningspligt på midlerne, der er afsat til lokal lønforhandling.



Ledelsesstruktur

Overenskomsten udvides til også at omfatte distriktsledere, områdeledere og andre lederstillinger med opgaver, der omfatter flere institutioner.



Ansættelsesvilkår

Forbedring af reglerne ved blandt andet deltagelse i koloni samt forbedrede opsigelsesvarsler for ledere og højere godtgørelse for arbejde på ubekvemme tidspunkter.



KL

Løn

Det økonomiske råderum til lokal løndannelse prioriteres frem for generelle lønstigninger.

Fortsat lokal løndannelse for alle.

Betydelige nye midler til lokal løndannelse.

Ens grundlæggende principper for lokal løndannelse.

Forenkling og modernisering af lokal løndannelse, herunder bortfald af centralt fastsatte funktions- og kvalifikationsløndele samt bortfald af løngarantier ved for eksempel stillingsskift.



Ledelsesstruktur

Normeringspligten vedrørende stillinger som leder, souschef og stedfortræder afskaffes.

Indførelse af særlig lederoverenskomst for eksisterende lederstillinger. Overenskomsten skal være fælles for BUPL, Forbundet af Offentligt Ansatte og Socialpædagogernes Landsforbund.

Bestemmelser i overenskomsten, som fastlægger krav om en bestemt uddannelse for at udføre bestemte arbejdsopgaver, afskaffes.



Ansættelsesvilkår

Hvor det giver mening, skal ansættelsesvilkårene være ens for alle eller ens for alle medarbejdere på samme arbejdsplads.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.