Medierådet for Børn og Unge. Vi ser tiden an
Medierådet for Børn og Unge. Vi ser tiden an
Vi kommer sandsynligvis til at forholde os til det, men har ikke gjort det endnu. Der er fortsat tale om et meget smalt og dyrt fænomen,« siger hun.
Anne Mette Thorhauge forsker blandt andet i computerspil og har selv prøvet VR.
»Det var vældig sjovt. Først var jeg nede på bunden af havet i et bur og mødte en kæmpe haj – der fik jeg altså pulsen op. Men jeg vænnede mig til det. Da jeg senere i en anden VR sad fastspændt til en stol og blev overfaldet af en zombie, havde jeg det allerede mere afslappet,« fortæller hun.
Formanden for Medierådet kender ikke til forskning, der giver anledning til at behandle VR anderledes end andre medier med 3D-effekt, og fortæller, at VR har været oppe at vende i PEGI, som er den internationale spilmærkningsordning. Foreløbig ser man tiden an, fordi det endnu ikke er så udbredt.
Selvom Anne Mette Thorhauge mener, at først og fremmest dedikerede gamere vil benytte VR, ser hun også et pædagogisk potentiale i den nye teknologi.
»Vi er ofte fokuseret på skærmtid, men glemmer den progressive pædagogiske interesse. Fremfor at bestille dyre teknologier, så anskaf de billige i pap og skaf noget freeware, så man selv kan tage aktivt del og skabe sit eget indhold i stedet for at fastholde børn og unge i forbrugersituationen,« siger hun.
Anne Mette Thorhauge forestiller sig, at børn blandt andet kan dokumentere deres egen virkelighed og hverdag i VR.
»Lad børnene selv fortælle nogle historier, om deres leg og deres værelse, eller lad dem optage deres skolevej og invitere andre til at være i deres sko. Det egner VR sig rigtig godt til.«