Lederne skal lede

Daginstitutionsledere skal være ledere og ikke pædagoger. Papirnusseriet kan godt skæres ned, men det er misforstået at ønske lederne ud på stuerne, mener John Aasted Halse, tidligere formand for Børns Vilkår

Med en opfordring om at få lederne ud på stuerne og væk fra kontorarbejdet har tænketanken "Debatgruppen for Børns Udvikling" bombet ledelsestanken på daginstitutionsområdet 20 år tilbage, mener John Aasted Halse, som er autoriseret psykolog, cand.pæd. & psych. og tidligere formand for Børns Vilkår.

Han reagerer på "Debatgruppen for Børns Udviklings" udmeldinger om at fjerne den administrative byrde fra ledernes skuldre, så de kan bruge mere tid på børnene og den pædagogiske udvikling (se artiklen "Lederne ud på stuerne", Børn&Unge nr. 20).

Men det holder ikke, mener John Aasted Halse.

"Tendensen gennem de sidste fem-ti år har jo netop været, at lederen ikke skal være en fast integreret del af det daglige pædagogiske arbejde, men en del af det daglige personale- og ledelsesmæssige arbejde," siger han.

Efter hans mening har tænketanken ikke tænkt sig godt nok om og har overset de dilemmaer, der opstår, hvis lederen også er pædagog. Kommer man som leder for tæt på medarbejderne, mister man overblikket og muligheden for at være den faglige indpisker.

"Det er elementær ledelsestænkning. Når man bliver leder, er man ikke færdig med pædagogfaget, men man er færdig med at være pædagog."

John Aasted Halse er dog enig med tænketanken i, at der med fordel kunne skæres ned i de administrative byrder. Men ikke for at være mere sammen med børnene. Tiden skal i stedet bruges på at få indblik i, hvad ens medarbejdere laver i forhold til børnene og til at få gang i den pædagogiske udvikling, komme med ideer til de pædagogiske læreplaner og holde udviklende medarbejdersamtaler. En udvikling som John Aasted Halse i øvrigt mener er i fuld gang.

"Det bygger ikke på viden, når debatgruppen siger, at den pædagogiske udvikling generelt er gået i stå. Der har de sidste ti år været en udvikling, så man bliver helt forpustet."



Et paradoks. En leder af et dagtilbud skal være tæt på, men stadig på behørig afstand, mener John Aasted Halse, og han benægter ikke, at det er en svær balance. Ofte bliver man leder, fordi man er en dygtig pædagog, og det kan være svært ikke at definere sig selv som pædagog, når man sidder i lederrollen. Men så må man kridte skoene, mener han.

"Det kræver, man påtager sig den ledelsesmæssige kompetence og tager styringen, og det bliver vanskeligere, hvis du er meget sammen med kollegaerne. Jeg er dybt forundret over, at medlemmerne af tænketanken ikke kan se det dilemma."

John Aasted Halse er heller ikke enig i, at synlig ledelse sker væk fra kontoret. Det er jo netop ikke lederen, som skal være synlig, men ledelsen. Og det kræver en leder med overskud og overblik til at tage fat i de faglige diskussioner, mener han.

"Jeg tror ikke, at lederne selv synes, at deres problem er, at de ikke er nok ude på stuerne. Jeg tror, de vil sige, at de ikke har tid nok til ledelse."

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.