Leder: Pædagoger skal ledes af pædagoger

BUPL arbejder for, at lederne kan agere i disse forandringsprocesser. Både centralt og lokalt prioriterer BUPL ledelsesarbejdet.

Tanken om, at andre end pædagoger kan være ledere på det pædagogiske arbejdsfelt, har rumsteret i nogle år. KL, Kommunernes Landsforening, melder nu ud, at de ønsker fleksibilitet, når det gælder f.eks. områdeledere, distriktsledere m.m. Det er ikke svært at læse skriften på væggen her. KL ser gerne, at disse ledere kan være folk fra andre faglige områder.

Det synes BUPL er en dårlig ide!

De mange strukturelle ændringer på området med sammenlægninger af institutioner, med fusioner og med områdeledelse stiller givetvis en lang række krav og forventninger til lederne, som vi godt kan se ikke umiddelbart ligger i den pædagogiske faglighed. Derfor er det vigtigt, at der etableres efteruddannelse i ledelse, og at lederne er med i forandringsprocessen fra starten, så man i hele forløbet kan tage højde for, at pædagogisk kvalitet og særkende bevares og eventuelt forbedres.

På det administrative område kan vi se en fordel i at uddelegere til f.eks. HK-personale, men for BUPL – og efter vores mening for daginstitutionsområdet som sådan – er det vigtigt, at ledelsesopgaven også fremover forankres i den pædagogiske faglighed.

Lederens arbejde i dag er mangfoldigt. Lederen skal have overblik i forhold til hele institutionen og den virkelighed, der omgiver institutionen, både i forhold til forældre, forvaltning og det politiske niveau. Lederen skal følge udviklingen inden for faget og være i stand til at udvikle institutionens pædagogik og de ansattes kompetencer ud fra netop denne institutions særegenhed. Lederen skal kende til børns udvikling, kunne se, hvornår et barn ikke trives, og kunne udarbejde handleplaner og samarbejde tværfagligt omkring et udsat barn og dets familie.

Det kræver en solid pædagogisk baggrund, ligesom fagligheden også er en forudsætning for, at lederen kan beskrive og dokumentere institutionens pædagogik og visioner, holdninger og metoder overfor både forældre og forvaltning.

Det er også lederen, der bærer ansvaret for institutionens fysiske og psykiske arbejdsmiljø, og det er lederen, der har det overordnede ansvar for de studerendes praktikforløb og udbyttet af det. Og lederen skal yderligere arbejde for generel anerkendelse af pædagoger og for tildeling af de ressourcer, der skal til for at skabe en god institution for børn, forældre og medarbejdere.

For at være områdeleder for disse ledere er det nødvendigt at have professionel praksiserfaring.

BUPL arbejder for, at lederne kan agere i disse forandringsprocesser. Både centralt og lokalt prioriterer BUPL ledelsesarbejdet. Det sker gennem ledersekretariat, lederråd, ledernetværk og lederforening. Der er ikke tvivl om, at dette arbejde vil blive intensiveret i takt med de strukturelle ændringer, kommunalreformen fører med sig i de kommende år på det offentlige arbejdsmarked. Men uanset struktur, så er den pædagogiske kerneydelse også fremover omsorg og medleven i børn og unges trivsel og udvikling – og derfor bør også områdelederne være pædagoger.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.