Læreplaner; Brug hinanden

Det er godt at udveksle ideer på tværs af institutionerne i kommunerne, når læreplanerne skal udarbejdes, lyder rådet fra en central konsulent

Udpeg en læreplansansvarlig i daginstitutionen og lad vedkommende danne netværk med kollegaer fra andre institutioner. Ikke for at kopiere hinandens læreplaner, for den enkelte institution skal udarbejde sin egen, men fordi et netværk kan plante nye og gode ideer og dermed kvalificere den enkelte institutions læreplan.

Sådan lyder rådet fra Kirsten Poulsgaard, leder af CVU Jelling. Hun har været koordinator i en arbejdsgruppe af eksperter, der har givet bidrag til ministeriets bekendtgørelse om læreplaner. Hun er også selv konsulent i flere kommuner, der arbejder med at udforme læreplaner.

"Nogle daginstitutioner er gode til det ene, andre til noget andet. Men det er vigtigt at bytte viden og dele erfaringer med hinanden på tværs af dagtilbuddene i kommunen," siger Kirsten Poulsgaard.



Bredde i pædagogikken. Kirsten Poulsgaard opfordrer institutionerne til at se de pædagogiske læreplaner som en mulighed for at arbejde mere bredt - med barnets alsidige personlighedsudvikling.

"Der har været en tendens til, at dagtilbuddene specialiserede sig. Nogle arbejdede med naturen, andre med kunst og andre med noget tredje. Læreplanerne er en påmindelse om, at børn har godt af at blive udfordret på alle fronter," siger Kirsten Poulsgaard.

Især er hun begejstret for de nye formuleringer i bilagene til bekendtgørelsen om læreplaner. Her er det beskrevet, at "børn skal have mulighed for at få erfaringer med årsag, virkning og sammenhænge" i temaet "natur og naturfænomener".

"Naturen har nogle lovmæssigheder, og børn elsker fysiske eksperimenter. Lad børnene opleve sig selv som små videnskabsmænd i naturen," siger konsulenten, der medgiver, at pædagogerne måske skal på efteruddannelse først, før det falder dem naturligt at udforske Arkimedes' lov. Den efterprøver man ved at nedsænke et legeme (byggeklods, appelsin, æble) i et kar med vand og opdage, at det fortrænger lige så meget vand, som det fylder.



Læreplaners faldgruber

I arbejdet med læreplaner lægger Kirsten Poulsgaard meget vægt på, at de nye mål skal udvikle pædagogikken i daginstitutionerne og dagplejen til noget endnu bedre for børnene. Derfor advarer hun mod følgende faldgruber:

- Letkøbte manualer. Pædagoger skal udvikle metoder i samarbejde med børnene i institutionen i stedet for at støtte sig til manualer.

- Skemalagte aktiviteter. Aktiviteter i naturen om tirsdagen, kroppen om onsdagen og sproget om torsdagen. Projekter skal have lov at tage den tid, de tager.

- Overstrukturerede voksenplaner. Aktiviteter skal vokse ud af børns interesser, ikke af de voksnes planer.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.