Kommunalreformen: Farvel til forvaltningen

En høj grad af selvforvaltning skal puste nyt liv i de små lokalsamfund i den kommende Ny Holbæk Kommune efter kommunalreformen. BUPL Vestsjællands Amt frygter, at helheden på det pædagogiske område går tabt i decentraliseringens ånd

Almindeligvis er det jazz og beslægtet musik, der fylder rummet ud i Musik Elværket i Holbæk. Denne eftermiddag i slutningen af maj lød der imidlertid anderledes og nok mere tørre toner i det gamle elværk, da kommunalbestyrelsesmedlemmerne fra Holbæk, Jernløse, Tølløse, Svinninge og Tornved holdt cafémøde om de fem kommuners fælles fremtid i det, der foreløbig går under betegnelsen Ny Holbæk Kommune.

Programmet bestod af prosaiske temaer som "Vision- og kommuneplan", "Politisk organisering" og "Administrativ organisation og personaleforhold". Og selv om der ifølge referatet på kvintettens fælles hjemmeside www.komsammen.dk også var plads til improvisationer, var der ingen slinger i valsen, da politikerne over en bred kam sluttede op om de trin, der allerede er taget.

Står det til dem - de skal jo lige genvælges til efteråret - vil den kommende storkommune bestå af 17 lokalsamfund med en høj grad af selvforvaltning og Holbæk by, som i kraft af sin størrelse udgør det naturlige centrum. I tråd med tidens trend betyder det også et farvel til de traditionelle fagforvaltninger, som erstattes af en direktion og under den en driftsenhed og en udviklingsenhed for hele organisationen, som skal støtte kommunalbestyrelsen.



Under samme hat. "Hos os er der højt til loftet..." hedder det visionspapir, de fem kommunalbestyrelser har vedtaget for den kommende kommune. Heri lover politikerne, at de vil styrke demokratiet og en bæredygtig udvikling både af Holbæk by og i de 17 mindre lokalsamfund, hvilket blandt andet betyder, at der skal være undervisnings- og dagtilbud i alle lokalområder. Det skal ske gennem etablering af en såkaldt enhedsinstitution i hvert område, hvor dagpleje, børnehave, skole, fritidsordninger og eventuelt dele af specialtilbuddene til børn og unge samles under én hat. I Holbæk, Tølløse, Jyderup og eventuelt Regstrup dog flere institutioner.

"Ved at samle tingene under et, regner vi med en bedre udnyttelse af både personaleressourcer og af de økonomiske midler, så vi også kan støtte og bevare de mindre institutioner. Det betyder også, at vi kan skabe en nemmere overgang mellem institution og skole og sikre, at der er en rød tråd i børnelivet," siger kommunaldirektør i Holbæk, Niels Elmer Hansen, der sammen med sine kolleger i de fire øvrige kommuner udgør den administrative styregruppe, som har stået for udarbejdelsen af forslaget til administrativ hovedstruktur for Ny Holbæk Kommune.

Forslaget bygger på en vid grad af decentralisering, hvor ansvar og kompetence placeres i de enkelte institutioner på baggrund af en kontrakt/aftale med kommunalbestyrelsen. Og hvor forældrebestyrelserne får et større ord at skulle have sagt end hidtil. Den kontakt, som institutionerne tidligere havde med børne- og ungeforvaltningen vil blive lagt i hænderne på en såkaldt myndighedsafdeling, der dækker hele kommunen og eksempelvis tager stilling til ansøgninger om ekstra midler.

"Der er stor forskel på de enkelte lokalsamfund, og den forskel skal bevares. Vi lægger ikke op til en ensrettet kommunal styring af institutionerne og ønsker derfor heller ikke et tværgående organ. Det må de få til at fungere lokalt. Til gengæld vil vi stille større krav om tilbagerapportering og dokumentation. Det er et område, der virkelig trænger til at blive udviklet," siger Niels Elmer Hansen.



Børn er et fælles ansvar. I BUPL Vestsjællands Amt ser man til gengæld med bekymring på planerne om at fjerne den centrale forvaltning og kun operere med to beslutningsniveauer: Politikerne og institutionerne.

"Vi savner et koordinerende led for hele det pædagogiske område i modellen. Især i forhold til de udsatte børn og deres familier er der brug for at samle ressourcerne centralt i kommunen. Hvad sker der for eksempel, hvis et område får en ekstra stor tilgang af børn med særlig behov for støtte? Er det et problem, som institutionen i lokalområdet selv må tage sig af? Vi må sikre, at der et fælles kommunalt ansvar for børn og unge, så helheden ikke går tabt i decentraliseringens ånd," siger formand for BUPL Vestsjællands Amt, Bertha Langhoff Hansen.

Hun frygter af samme grund, at MED-samarbejdet, som skal sikre medarbejderne en vis medindflydelse på deres egne arbejdsvilkår, vil blive amputeret.

"Vi kan risikere, at der opstår et hul i hele MED-strukturen. At der kommer til at mangle et led mellem de lokale samarbejdsudvalg på institutionerne og Hovedudvalget, som repræsenterer alle faggrupper i kommunen," siger Bertha Langhoff Hansen.

I sit høringssvar omkring strukturen i Ny Holbæk Kommune foreslår BUPL Vestsjællands Amt, at der etableres ligeværdige ledelsesniveauer for henholdsvis skole og daginstitutionsområdet.

"BUPL ser således ingen grund til, at pædagoger bliver ledere af skoler, mens vi heller ikke ser det som en fordel, hvis lærere bliver ledere af daginstitutioner, med mindre det sker som led i et helt konkret forsøg på at bevare en lille skole, hedder det.



Intet ligger fast. Under tilblivelsen har forslaget til hovedstruktur været gennem ikke mindre end tre høringsfaser blandt faglige repræsentanter, brugere og medarbejdere i kommunen.

Pia Bennetzen, som er fællestillidsrepræsentant (FTR) for pædagogerne og klubfolkene i Holbæk og med i den styregruppe, BUPL Vestsjællands Amt har nedsat for at give forvaltningscheferne med- og modspil, vurderer da også, at det forslag, der nu ligger på bordet, er nogenlunde det, der kommer til at danne grundlag, når de mere detaljerede forhandlinger om vilkårene går i gang til efteråret.

"På baggrund af høringssvarene har den administrative styregruppe lavet et stykke papir med såkaldte opmærksomhedsfelter til detailplanlægningen. Med det i hånden føler vi os godt dækket ind. Det viser, at de er opmærksomme på, at der er knaster. At intet ligger fast, men at der kan rykkes på alt. Vi kan selv være med til at påvirke forløbet, hvis vi gør en indsats og er på banen med vores synspunkter," siger Pia Bennetzen og tilføjer, at hun ser mere positivt på forløbet nu end for blot en måned siden.

Hendes optimisme deles af FTR i Tølløse Thorstein Grubb, som også er med i BUPL-styregruppen og tillige sidder i Det Tværkommunale Hovedudvalg for de fem kommuner:

"Min personlige vurdering af forløbet hidtil er, at det har været udmærket. Jeg har aldrig før oplevet, at personalet har haft mulighed for at være så inddraget. Der har været den åbenhed, vi blev lovet. Godt nok har vi ikke haft mulighed for at præge selve strukturen, men vi har fået filet nogle hjørner af. Og selv om vi ikke har det på tryk, har Hovedudvalget fået et mundtligt tilsagn om, at tillidsrepræsentanterne vil blive inddraget i det videre udviklingsarbejde," siger han.



Et eksempel, som vil blive fulgt

Børn&Unge har valgt at følge, hvordan arbejdet med at få fem nordvestsjællandske kommuner - Holbæk, Jernløse, Svinninge, Tornved og Tølløse - bragt sammen i en enhed spænder af. Ikke fordi denne fusion er specielt opsigtsvækkende, men fordi den tværtimod må antages at være repræsentativ. Sådan, som der arbejdes med sagen her, sådan arbejdes der mange steder.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.