Inspiration. Ler styrker og former fantasien

Et børnemøde på fritidshjemmet Randbøllen i Vanløse gav anledning til at indføre lerværksted som fast aktivitet. Lerværkstedet er blevet et kreativt frirum, der skaber ro og fordybelse i en travl hverdag.

Børnene griner og tegner i kælderen på fritidshjemmet Randbøllen i Vanløse, hvor pædagogisk leder Pia Johnsen netop har åbnet lerværkstedet.

Selvom det kribler i fingrene efter at komme i gang med den våde lerklump, starter de fleste børn med at tegne, hvad de vil lave i ler. Børnene tegner alt fra regnbuer til svampefamilier, når fantasien får frit løb. Med den rette hjælp og vejledning er der næsten ingen grænser for, hvad børn kan lave i ler. Derfor er det en af de kreative aktiviteter, som fritidshjemmet Randbøllen holder fast i, lyder det fra Pia Johnsen.



»Børn er gode til at udtrykke sig og få idéer. Ler er en kreativ udtryksform, som vi vil være med til at understøtte,« siger hun.



På Randbøllen har faciliteterne til lerværkstedet eksisteret i mange år, men det var først for fem år siden, det blev skemalagt som en fast aktivitet. Fritidshjemmet havde et børnemøde, hvor børnene fik mulighed for at byde ind med de aktiviteter, de ville have flere af. Der var mange, som ville have mere tid i lerværksted, hvorfor Pia Johnsen og hendes kolleger var hurtige til at gribe børnenes initiativ og interesse.



»Vi synes, at ler er en fin måde at udtrykke sig kreativt på. Børnene nyder at arbejde med ler og være med til at skabe noget,« siger hun.



Keramik er hot. I de senere år har arbejdet med ler og keramik tiltrukket flere og flere børn og voksne. I ’Keramikkamp’ på TV2 kunne vi følge voksne, som også kastede sig over leret. I hele landet er keramikkurser blevet de rene tilløbsstykker, og mange er udsolgt år frem i tiden. Andre steder kan man komme ind fra gaden og male på et stykke keramik, mens man drikker en cappuccino.

Det overrasker ikke keramiker og pædagog Sidse Møller, at ler er blevet så populært hos alle aldersgrupper.



»Når vi laver et stykke keramik, kan vi blive medskabere af et produkt. Derudover giver det mulighed for fordybelse og ro,« ­siger hun.



Der er ingen tvivl om, at børnene i Randbøllen er dybt koncentrerede om den lille klump ler, når der er lerværksted på fritidshjemmet. Børnene laver sirligt små detaljer, og alt er gennemtænkt og velovervejet. Uglen får øjne, der bliver formet fugle, som skal sidde på træet, og i bunden bliver der indgraveret initialer med et søm, så børnene kan finde deres stykke keramik, når næste fase skal sættes i gang – for det ændrer både form, farve og struktur undervejs.



»Jeg har skrevet mine bogstaver over det hele,« lyder det fra en af drengene, som er blevet færdig med sin lerfodbold, som har både arme og ben.



Fokus på proces. Når man arbejder med ler og keramik, er det en lang proces. Leret formes, tørres, males og brændes af flere omgange, før børnene kan få det med hjem, men tålmodigheden bliver belønnet med et flot, blankt stykke keramik. Sidse Møller ser den langsommelige proces som en fordel.



»Når børn spiller på computer og iPads, er de vant til, at de hele tiden får en belønning. Derfor er det rigtig godt at arbejde med ler, hvor processen bliver trukket ud,« siger hun.



Børnene får først lov til at tage deres keramik med hjem, når det har stået udstillet en måned på fritidshjemmet – medmindre de har et brændende ønske om at give den hjemmelavede skål, ugle eller snemand i gave.



»Børnene lærer at være tålmodige, for det er en lang proces at lave keramik – fra den våde lerklump til det færdige produkt. Og de er så stolte, når de får det med hjem,« siger Pia Johnsen.



Stoltheden over at have skabt et produkt kan børnene også få ved for eksempel at male, men på ét punkt adskiller arbejdet med ler sig fra andre kreative aktiviteter.



»Leret styrker deres finmotorik og deres taktile sanser, fordi de mærker forskellige strukturer og former det, de vil lave,« siger hun.



Ifølge Sidse Møller er der flere fordele ved at arbejde med ler.

»Man har 1:1-kontakt med leret, fordi der ikke er et redskab mellem barnet og leret, som når man tegner eller maler. Det er deres hænder, som laver et tydeligt aftryk i leret og i verden,« siger hun.



Spontane ideer. I lerværkstedet laver børnene alt fra en svampefamilie til en fodbold med arme og ben. Mange af børnene har tegnet på forhånd, mens andre idéer opstår spontant.



»Jeg vil lave Eiffeltårnet,« lyder det fra en af pigerne, som dog må erkende, at det muligvis er et lidt for omstændeligt projekt, men idéen og lysten til projektet fejler ingenting. I stedet kaster hun sig over en vase.

Når børnene er i den fase, hvor de former leret, har de heldigvis masser af tid til at ombestemme sig og forme noget andet, end det de troede, de skulle lave, forklarer Sidse Møller.



»Ler er et meget taknemmeligt materiale at arbejde med. Du skal være meget langt henne i processen, før du ikke bare kan sige ’pyt!’ og lave det om,« siger hun.



Når børnene selv er med til at bestemme, hvordan deres stykke ler skal formes og farves, kan det styrke deres evne til at tage beslutninger. Det er en proces, som pædagogen kan styrke.



»Når børn arbejder med ler, skal man huske at bekræfte dem. Hvis de synes, at deres figur skal være rød, så skal den males rød, for det er deres stykke keramik, og de bestemmer selv, hvordan det skal se ud,« siger Sidse Møller.



I lerværkstedet på Randbøllen får børnene nogle gange lov til at slå sig løs og lave præcis det, de vil. Andre gange opstiller pædagogerne en ramme, som kan fungere som inspiration for børnenes kreative udfoldelser.



»Ofte tager vi udgangspunkt i figurer, som vi viser børnene, så de kan lade sig inspirere af dem, men de bestemmer altid selv, hvordan de vil udtrykke sig. Undervejs hjælper og vejleder vi dem selvfølgelig, hvis de har brug for det,« siger Pia Johnsen.



Kreativ stjernestund. Det kreative, skabende engagement lyser ud af børnene på fritidshjemmet Randbøllen, og det er også en af grundene til, at de holder fast i lerværkstedet.



»Børnene er vores fremtid, og vi vil gerne have innovative børn, som kan få idéer, og som kan nytænke. Det er vi med til at understøtte, når de får mulighed for at skabe og finde ud af, hvad de vil lave. Det giver forhåbentlig en evne til at være innovativ og skabende, også senere i livet,« siger Pia Johnsen.



Selvom der sidder otte børn rundt om det lille bord, er der ro i lerværkstedet. Børnene småsnakker om musik, legeaftaler og sommerferieplaner, imens leret bliver formet. Roen sætter både børn og voksne pris på.



»Lerværkstedet er et sted til ro og fordybelse i en travl hverdag. Børnene snakker indbyrdes, men pædagogerne får også mulighed for at tale med dem om alt det, der rører sig i deres hverdag. Den tætte kontakt er så dejlig at opleve. Det er en stjernestund med børnene,« siger Pia Johnsen.



5 ting som arbejdet med ler styrker



Fællesskab

Lerværkstedet danner ramme om gode samtaler mellem børn og voksne. Det kan også være en god måde at arbejde med inklusion på, fordi børnene ofte anerkender hinandens arbejde. Leret kan fungere som et fælles tredje.



Taktil sans

Når børn mærker lerets struktur og har en direkte kontakt til leret, sætter det den taktile sans i spil. Fokus på de ydre stimuli kan gøre det lettere at få tankerne til at falde til ro. Finmotorikken kommer i spil, fordi man kan arbejde detaljeorienteret.



Kreativitet og fantasi

Børnene lærer at udvikle og udfolde sig kreativt. De er medskabere af et produkt, som de selv kan designe og forme.



Tålmodighed

Der går lang tid fra idé til færdigt produkt. Det styrker børns tålmodighed.



Fordybelse

Det giver mulighed for fordybelse og selvforglemmelse, når man kommer ind i et 'flow'. Det bliver et pusterum, og det giver børnene mulighed for at arbejde koncentreret.




Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.