Haves: Dygtige pædagoger

Der er politisk fokus på folkeskolen, og det er naturligvis også godt. Men hvor bliver visioner på institutionsområdet af?

For nogle år siden blev der talt meget om videnssamfundet. Det er nu afløst af innovationssamfundet. Samtidig er evner og kompetencer, der går i retning af nysgerrighed, opfindsomhed, iværksætterånd og kreativitet, udråbt til at være mere langtidsholdbare end en specifik uddannelse.



Den arbejdskraft, vi skal leve af i fremtiden, går i vuggestue eller børnehave i dag, og de kompetencer, der er tale om, kan udvikles og støttes allerede i vuggestuen og børnehaven. Det ligger i den pædagogiske faglighed at arbejde med disse kompetencer, jeg er sikker på, at de dygtige pædagoger i landets dag- og fritidsinstitutioner gerne tager opgaven på sig, i det omfang rammerne tillader det.



Desværre oplever vi dog fra politisk hold en tendens til, at daginstitutionerne snarere ses som en service til arbejdsmarkedet end i et udviklingsperspektiv og snarere som en løbende og irriterende udgiftspost end som en langsigtet investering i fremtidens nødvendige kompetencer. Det skal vi væk fra.



Tiden i vuggestue eller børnehave har en selvstændig værdi for barnet og er ikke bare opbevaring eller ørkesløs venten på skoletiden. Der er politisk fokus på folkeskolen, og det er naturligvis også godt. Men hvor bliver visioner på institutionsområdet af? Hvad er det, vi vil med institutionerne, nu hvor det er blevet reglen snarere end undtagelsen, at danske børn går i institution? Hvorfor ikke have "verdens bedste fritids- og daginstitutioner" som ambition? I Sverige ser man langt mere seriøst på daginstitutioner som en del af en langsigtet investering i fremtidens velfærd. Derfor har man valgt at investere massivt i institutionerne, i personalet og kompetenceudvikling. Den svenske regering har afsat milliarder de kommende år til målrettet at ansætte flere pædagoger på 0-6-års-området. Mere af den slags visionær tænkning er også nødvendig i Danmark.



Det er også den tankegang, der ligger bag et samarbejde mellem BUPL og Ugebrevet Mandag Morgen. I fællesskab med en debatgruppe, der repræsenterer både erhvervslivet, uddannelsesverdenen og kulturlivet, har vi sat fokus på spørgsmålene:

Hvordan kan man indrette et dagligliv i børneinstitutionerne, der skaber glade, nysgerrige, motiverede og handlekraftige mennesker? Mennesker, som har den ballast, der skal til for at skabe sig et godt liv, og som samtidig har de kvaliteter, som Danmark skal leve af?



Der er nemlig ingen tvivl om, at fritids- og daginstitutionerne både som samfundsinvesteringer og som vigtige brikker i familiernes hverdag fortjener en anden og mere seriøs behandling, end de får i dag. Og ingen tvivl om, at pædagogerne fortjener anerkendelse for de mange gode oplevelser, de hver dag giver børn derude på gul, blå og grøn stue trods de vanskelige arbejdsvilkår.



Når BUPL i denne uge holder kongres, samles vi om faget og fællesskabet og om de pædagoger, som hver dag tager en af de vigtigste samfundsopgaver på deres skuldre. Vi vil sætte spot på, hvor BUPL's medlemmer gør en forskel - og på at de skal anerkendes for det! Og så vil vi diskutere en institutionspolitik, der ser på potentialer frem for på udgifter. Der er stærkt brug for politiske visioner og for en samfundstænkning, der placerer institutionerne der, hvor de hører til: Som fundament for fremtidens innovationssamfund. Så kære politikere: Hvis I har de politiske visioner og viljen til at prioritere instiututionerne, så har vi de dygtige pædagoger, der kan føre planerne ud i livet!

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.