Fredsmission på akkord
Fredsmission på akkord
En af tillidsrepræsentantens vigtige opgave er, at sikre ro på bagsmækken. Forhindre at "vilde" strejker bryder ud, og, hvis det alligevel sker, da at få dem bragt til ophør så hurtigt som muligt. Derfor er tillidsrepræsentantens opgave i strejke-situationer da også at være blandt de strejkende. Herom har BUPL og de kommunale arbejdsgivere hidtil været enige. Det er de ikke mere.
Under efterårets mange proteststrejker mod budgetnedskæringer indførte adskillige kommuner egenhændigt en ny praksis. Det var blandt andet tilfældet i Odense Kommune. Her fik tillidsrepræsentanterne via deres institutionsleder besked om, at de højst måtte bruge 1 1/2 time om dagen på at gå til møder med de strejkende. Derefter skulle de ufortøvet forføje sig tilbage til tjenestestedet. Institutionslederne blev samtidig instrueret om at holde regnskab med tillidsrepræsentanternes eventuelle "ulovlige" fravær, så de siden hen kunne blive trukket i løn og idømt dom for deltagelse i den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse.
Stødende tillidsfolk. Anders Havkrog, forhandlingschef i Odense Kommune, kan ikke på stående fod forklare, hvordan man har fundet frem til de 1 1/2 time.
»Men det må vel være, hvad vi anser for en passende tid til den opgave, tillidsrepræsentanter har at løse i en konfliktsituation.«
Og det har ikke at gøre med, at I ikke tror på, at tillidsrepræsentanterne gør det, de siger, de gør: Bestræber sig på at få de strejkende tilbage i arbejde?
»Nej, for det har vi ikke noget belæg for at mene.«
Hvad er ideen med at forlange tillidsrepræsentanterne tilbage på arbejdspladsen, hvor der ikke er børn at tage sig af? Kunne de ikke gøre mere fyldest ved at påvirke de folk, der er ude i noget snavs?
»Det har ikke at gøre med, om der er børn eller ej. Det har derimod at gøre med, at det kan virke stødende på befolkningen, hvis det kommer til at se ud som om, tillidsrepræsentanterne er aktiv del af en overenskomststridig konflikt,« siger Anders Havkrog.
Forbudt. Reglerne for kommunalt ansattes deltagelse i overenskomststridige arbejdsnedlæggelser er for så vidt klare nok: Deltagelse er simpelthen forbudt. Det følger af sagens natur. Men sagens natur, når det drejer sig om tillidsrepræsentanter, er, at deres tilstedeværelse på strejkemøder og lignende ikke nødvendigvis er udtryk for tilslutning. Den kan i stedet være udslag af, at de tager opgaven alvorligt med at få strejken bragt til ophør. At de simpelthen er ude i en fredsskabende mission. Indtil konflikterne i efteråret anskuede arbejdsgiverne da også sagen fra denne synsvinkel.
Faglig sekretær John Langford fra BUPL's forretningsudvalg er forundret over arbejdsgivernes forsøg på at få indført strammere praksis.
»Reglerne siger, at tillidsrepræsentanterne skal have den tid til opgaven, som er fornøden. Derfor kan arbejdsgiverne heller ikke på forhånd gå ind og fastsætte et vilkårligt timetal. Det er jo ikke akkordarbejde, vi her har at gøre med,« siger John Langford.
Kontra-sag. Fuldstændig styr på, hvor mange kommuner det er, der har strammet op i forhold til tillidsrepræsentanterne, har BUPL ikke. Men det er så mange, at man går ud fra som givet, at en central instans - formentlig Kommunernes Landsforening - har hvisket medlemskommunerne noget i øret.
Lydhørheden har været forskellig. I Aalborg Kommune er der således kun blevet lyttet med ét øre. Mens nemlig skole- og kulturforvaltningen meddelte SFO-lederne, at de skulle trække fraværende tillidsrepræsentanter i løn, lod socialforvaltningen daginstitutionslederne vide, at det skulle de ikke.
Børkop Kommune i Vejle Amt har til gengæld taget skridtet videre og krævet ikke bare tillidsrepræsentanterne, men også pædagogstuderende i lønnet praktik idømt bod for deltagelse i efterårets overenskomststridige arbejdsnedlæggelse.
BUPL har i den anledning rejst en kontra-sag mod Børkop Kommune ved Arbejdsretten. Påstanden er for tillidsrepræsentanternes vedkommende, at de har efterlevet pligten til "med alle rimelige midler at hindre overenskomststridige arbejdsnedlæggelser", at de ikke har deltaget i "fredspligtkrænkelsen", og at de derfor ikke kan pålægges bod. I de lønnede praktikanters tilfælde henvises til et par gamle sager, hvor arbejdsgiver har frafaldet kravet om bod.
»Parterne er forpligtet til ikke at understøtte, men med alle rimelige midler at hindre ulovlige arbejdsstandsninger, og hvis ulovlige arbejdststandsninger finder sted, at søge at få dem bragt til ophør.«
(§ 5, stk. 8 i hovedaftalen mellem BUPL og Kommunernes Landsforening)
»Det er tillidsrepræsentantens pligt såvel over for sin organisation som over for kommunen at gøre sit bedste for at fremme og vedligeholde rolige og gode arbejdsforhold.«
(§ 2 i de fælleskommunale tillidsrepræsentantregler fra 1995)
»At tillidsrepræsentanterne er afskåret fra at opfordre til eller anbefale en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse, betyder ikke, at tillidsrepræsentanten er afskåret fra at deltage heri. Efter gældende praksis har tillidsrepræsentanten ret til at deltage i eventuelle overenskomststridige arbejdsnedlæggelser, hvis disse besluttes af kollegerne.«
(BUPL's kommentarer til reglerne om tillidsrepræsentanten ansvar og opgaver, 2001)