FORSKNING. Hvordan bruger børn sproget sammen?

Sprog er meget mere end korrekt udtale, grammatik og ordforråd, der kan måles i en test. Rianne H. Slingerland undersøger, hvordan børn bruger sproget sammen i daginstitutionen.

Hvad undersøger du?

»Jeg undersøger børns sprog. Jeg er optaget af de måder, som børn ’sproger’ på. Det betyder, at jeg ser på, hvordan børn praktiserer sproget på forskellige måder. Jeg forstår sprog som social praksis, så jeg kigger ikke på, hvad børn sprogligt kan og ikke kan, men på, hvordan de gør, når de interagerer med hinanden. Når vi interagerer med hinanden, gør vi det for at være sociale, og det gør børn også. Sprog er derfor ikke alene grammatik og korrekt udtale. Vi bruger det til at skabe relationer med hinanden i bestemte kontekster.

Jeg undersøger børns sprog gennem et børneorienteret praksisperspektiv. Jeg er optaget af, hvordan børn bærer sig ad sprogligt, og hvad de selv tillægger værdi i deres interaktioner og deres måder at interagere på. Jeg har ikke en bestemt ting, jeg kigger efter, og jeg arbejder med en bred problemstilling og en bred forståelse af sprog. Det gør det muligt, at jeg på en åben og nysgerrig måde kan undersøge, hvordan børn interagerer med hinanden.«



Hvorfor er det vigtigt?

»Børns sprog har fået stor politisk bevågenhed. De senere år er forståelsen af, hvad børnesprog er, typisk blevet knyttet til det, som de nationale og internationale koncepter måler på – altså de her sprogtests. Børns sprog bliver ofte forstået gennem et voksenperspektiv, hvor man glemmer, at børn i en stor del af daginstitutionsdagen interagerer med hinanden. Den del af børnesproget vil jeg skabe mere indsigt i. Hvad sker der sprogligt, når børn er sammen med hinanden? Jeg håber, at den viden, jeg skaber, kan bidrage til et mere børne­orienteret indblik i, hvordan man kan forstå og arbejde med sprog i dagtilbud.

Vi ved ikke så meget om det sproglige rum, børn skaber sammen, men meget om, når voksne og børn snakker sammen. Jeg forsøger at sætte de prædefinerede voksne forståelser af, hvad og hvordan børn bør gøre og sige, lidt til side. I stedet vil jeg finde ud af, hvordan børn interagerer med hinanden, hvad de snakker om, og hvorfor de gør det på netop den måde. Det siger noget om børns forestillinger og de værdier, som de anser som vigtige i deres fællesskab i dagtilbud.«



Hvordan gør du?

»Jeg arbejder sprogligt etnografisk. Jeg laver feltarbejde i en daginstitution, hvor jeg følger børnehavebørn og observerer deres sproglige praksisser gennem en hel daginstitutionsdag. Jeg skriver feltnoter og skal også lave video- og lydoptagelser. Så sidder jeg tæt ved børnene og skriver ned, hvad de laver, hvad de siger til hinanden, og hvad der sker omkring dem. Fx har jeg noteret, at tre børn sammen sidder og kigger i en bog og taler om et billede af en pirat. Den ene rejser sig op på sofaen, bevæger sig og siger lyde som en pirat. De andre to følger trop, men de får at vide, at de skal sætte sig ned og være stille og læse i bogen. Her kom jeg til at tænke på, at det er den voksnes forståelse af, hvordan man læser en bog, der møder børnenes forståelse. Sådan en situation kan man få mange ting ud af, men det kan vise lidt om, hvordan børn skaber noget sammen ved at interagere på bestemte måder, som ikke nødvendigvis er den måde, de voksne havde tænkt det skulle foregå på.«



Om forskeren

Rianne H. Slingerland er uddannet pædagog og kandidat i pædagogisk antropologi. Hun har tidligere arbejdet som pædagog i vuggestue. Rianne H. Slingerland er optaget af det kulturelle og sociale i sproget og har skrevet speciale om sprogvurdering, og om hvordan sprogvurderingsresultater bliver forstået og anvendt i praksis. Hendes ph.d.-projekt løber til slutningen af 2021. Projektet er et samarbejde mellem Center for Daginstitutionsforskning, DPU og VIA UC og er finansieret af DPU, Aarhus Universitet og VIA UC.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.