Forflyttet uden grund

Jens Bruun blev i 2002 forflyttet fra en fritidsklub til en SFO i Holbæk. Måske var det på grund af samarbejdsproblemer. Selv er han i tvivl. "Jeg ved stadig ikke, hvorfor jeg røg ud," siger Jens Bruun i dag. Folketingets ombudsmand kalder kommunens afgørelse for ugyldig

Jens Bruun vidste ikke, hvad der var i gære, da han mødte op til en tjenstlig samtale mandag den 16. september 2002. Han var overbevist om, at det var samarbejdsproblemerne på Kaserne Klubben i Holbæk, hvor han havde været ansat i 10 år, der skulle diskuteres.

Men personalechefen i Holbæk Kommune havde et tilbud med til Jens Bruun. Et tilbud, han ikke kunne afslå. Han skulle forflyttes til en skolefritidsordning i kommunen - og ville være fritstillet indtil han begyndte der 1. november.

I Holbæk Kommune er opfattelsen, at overflytningen foregår i fuld enighed, men Jens Bruun har en nogen anden opfattelse:

"Hvis jeg ikke tog imod forflytningen, så blev jeg fyret."

Kommunens tilbud kom helt bag på ham.

"Jeg var fuldstændig paf. I alle andre sammenhænge ville man sige, at min verden brød sammen, og det var noget i den stil. Jeg var fuldstændig handlingslammet," fortæller Jens Bruun.

Han beder om betænkningstid, men dagen efter accepterer han kommunens tilbud.

Derefter tager han op i klubben for at hente sine ting.

"Jeg kaldte de andre sammen for at fortælle, hvordan sagerne stod. Og først da gik det op for mig, hvor hamrende naiv, jeg havde været. Der var kun en kollega, der reagerede, og han blev rasende. De andre sagde ikke et ord. De vidste godt, hvad der var på vej, det kunne jeg tydeligt mærke. Og det var egentlig først der, jeg opdagede, at jeg havde været vildt naiv at tro, at det her handlede om noget fagligt og samarbejdsmæssigt. Det havde hele tiden været meningen, at jeg skulle ud. Det er jeg ikke i tvivl om," siger Jens Bruun, 51 år gammel.

"Jeg kan godt bebrejde mig selv i dag, at jeg ikke vidste, hvad jeg stod i."



Konflikten skærpet. Jens Bruun troede nemlig, at han stod i en kamp for at hæve det faglige niveau i Kaserne Klubben. I 2001 var han blevet souschef i klubben, og i foråret 2002 havde han lavet en status over den pædagogiske indsats i klubben, der havde fem medarbejdere, inklusive lederen.

"Da jeg havde lavet den status, kunne jeg se, at vi faktisk ikke havde de pædagogiske ressourcer til at lave det arbejde, vi skulle," siger Jens Bruun, der blev uddannet klubpædagog i 1995.

Et af problemerne var, at lederen af klubben ikke havde en pædagogisk baggrund, fremhæver Jens Bruun.

"I de 10 år, jeg har arbejdet sammen med ham, har han ikke været på et eneste kursus, der bare lugter af pædagogik overhovedet. Og han lagde heller ikke skjul på, at han syntes, det var noget pjat.

Det var meget vanskeligt at arbejde sammen med ham. Og når tingene begynder at spidse til, så mærker man det endnu mere. Så blev konflikterne skarpere," fortæller Jens Bruun.

Som souschef havde Jens Bruun ansvaret for den faglige ledelse, mens lederen havde den administrative del af ledelsesansvaret. Derfor fremsatte han en række forslag til at udvikle klubbens pædagogik, men Jens Bruun mente, at lederen tilsidesatte hans forslag og tiltag på trods af ansvarsfordelingen.

Jens Bruun kontakter i sommeren 2002 i sin egenskab af sikkerhedsleder en konsulent i BUPL, der skal hjælpe institutionen videre. En beslutning, som lederen ikke er enig i, han vil have konsulentbistand fra Holbæk Kommune.

"Og der blev jeg så edderspændt rasende, at jeg nedlagde mit hverv som sikkerhedsleder," fortæller Jens Bruun.

Efter sommerferien beder Jens Bruun kommunen om rådgivning og får et møde med personalechefen og arbejdmiljøkonsulenten i Holbæk Kommune, hvor han fortæller om de problemer, der er i klubben. Ud over samarbejdsproblemerne nævner han, at han har mistanke om et stort budgetunderskud i klubben, at han mener, at lederen favoriserer sin kone, der arbejder i klubben, og at han har konstateret, at klubbens computer har været brugt til at hente ulovlige sider fra nettet.

Kommunen lover at undersøge internetmisbruget. Men i ombudsmandens gennemgang af sagen står der: "De akter, jeg har modtaget fra kommunen, indeholder ikke nærmere oplysninger om, hvilke undersøgelser kommunen havde foretaget i anledning af oplysningerne om et eventuelt IT-misbrug." Citat slut. Først i en udtalelse fra kommunen af 20. januar 2004 svarer kommunen, at kommunens IKT-afdeling ikke havde kunnet bekræfte misbruget.



Rædselsfuldt. Mødet med personalechefen og arbejdsmiljøkonsulenten sætter skub i den udvikling, som lynhurtigt kulminerer med Jens Bruuns forflyttelse. I starten af september holder kommunen et møde med alle medarbejderne, også Jens Bruun, og 14 dage efter er han forflyttet.

"På baggrund af udtalelserne om lederen på Kasernen, som handler om manglende tillid, tilbydes Jens Bruun en stilling i en anden institution i Holbæk Kommune," står der i kommunens referat af den tjenstlige samtale.

Men da ombudsmanden går ind i sagen, ændrer kommunen forklaring:

"På baggrund af de individuelle samtaler og Holbæk Kommunes undersøgelse om bl.a. adgangsforholdene til edb-anlægget på Kaserne Klubben blev det vurderet, at samarbejdsforholdet mellem Jens Bruun og hovedparten af det øvrige personale ikke længere fungerede efter hensigten," skriver kommunen i en udtalelse til ombudsmanden den 21. november 2003.

Jens Bruun er fortvivlet over, at kommunen ikke kan komme med en reel forklaring på hans forflyttelse.

"Det er rædselsfuldt, fordi jeg ikke har vidst og stadig ikke ved, hvorfor jeg røg ud i sin tid. Og det får jeg nok aldrig at vide. Derfor kan jeg ikke vide andet, end at der må ligge noget andet bag. At jeg skal ud så hurtigt og voldsomt, det forstår jeg stadig ikke," siger Jens Bruun.



Lyn fra klar himmel. Han begynder på Bjergmarkskolens SFO og bliver positivt overrasket over sin nye arbejdsplads.

"Jeg var egentlig smadderglad for at være der. Jeg blev ganske overrasket over, hvor enormt dygtige medarbejdere og leder var derude. Det var vildt fedt at komme et sted, hvor det var lovligt at snakke om pædagogik," siger Jens Bruun.

Men en helt almindelig mandag morgen lige efter jul på vej til arbejde i SFO'en skete der pludselig noget.

"Jeg tabte simpelthen vejret, mens jeg kørte. Ind til siden, ud af bilen, men det hjalp ikke. Så kunne jeg godt mærke, at der var noget galt. Så rablede alting," fortæller Jens Bruun.

"Det kom som lyn fra en klar himmel, nøjagtig ligesom forflyttelsen. Faktisk havde jeg gået og tænkt af og til, at "det her har jeg styr på." Så det var et chok, at jeg fik det sådan. Jeg kunne intet - det var handlingslammelse i 25. potens."

Jens Bruun bliver langtidssygemeldt. Kommunen indleder en afskedigelsessag på grund af for meget sygefravær, og i maj 2003 sender kommunen en opsigelse. I dag er han stadig arbejdsløs.



Ugyldig afgørelse. I sommeren 2003 sender Jens Bruun et klagebrev til Folketingets ombudsmand, der vælger at gå ind i sagen. Ombudsmanden konkluderer, over et år senere, at "det er min opfattelse, at grundlaget for forflyttelsen er så mangelfuldt, at jeg må anse afgørelsen for ugyldig. Jeg henviser til, at der er tale om helt fundamentale mangler i sagsbehandlingen sammenholdt med, at det ikke kan afvises, at sagen kunne have fået et andet udfald, hvis sagen havde været korrekt behandlet." Citat slut.

Ombudsmanden påpeger blandt andet, at det ligger fast, at en afskedigelse på grund af samarbejdsproblemer forudsætter et særlig kvalificeret grundlag: "Det kræves således (...), at samarbejdsproblemerne har en betydelig negativ indflydelse på udførelsen af opgaverne (...). Der skal endvidere (...) foreligge en klar forbindelse mellem disse (samarbejdsproblemerne, red.) og den person, som søges afskediget, ligesom hovedskylden for problemernes opståen ikke må kunne tilskrives andre en den, der søges afskediget". Citat slut.

Samtidig har man også, anfører ombudsmanden, en ulovbestemt regel, der indebærer en pligt for myndigheden til i almindelighed at give den ansatte en skriftlig redegørelse for myndighedens egen opfattelse af sagen, før der træffes en afgørelse. En regel, som Holbæk Kommune tilsidesatte i forflyttelsen af Jens Bruun.

Derudover har kommunen ifølge ombudsmanden overtrådt offentlighedsloven ved ikke at foretage notater af alle vigtige begivenheder i sagen, funktionærlovens krav om skriftlig opsigelse, forvaltningslovens krav om en begrundelse for opsigelsen, ligesom kommunen har svigtet sin pligt til partshøring.

Jens Bruun glæder sig over, at ombudsmanden kalder kommunens afgørelse ugyldig.

"Det, der er helt afgørende for mig i den her sag, det er at få oprejsning. At jeg kan få lov til at gå ud og sige på gader og stræder, at det ikke var mig, der lavede en fejl," siger Jens Bruun.

Men det betyder ikke, at han vil tilbage og arbejde som pædagog.

"Jeg overvejer at etablere mig som selvstændig vognmand. Som jeg har det nu, kan jeg ikke rigtig forestille mig selv i rollen som pædagog. For jeg ved ikke, hvad det var, jeg gjorde galt. Jeg er alvorligt bange for, at jeg igen vil ende lige så hamrende naiv, som jeg var sidst. Og det er ikke nogen god egenskab åbenbart," siger Jens Bruun.

Nu har BUPL bedt om et møde med Holbæk Kommune med henblik på at finde en rimelig løsning på nærværende, tragiske sag," som der står i BUPL's brev til Holbæk Kommune.

Lone Nygaard Jensen, personalechef i Holbæk Kommune, siger:

"Vi tager ombudsmandens udtalelse til efterretning."

Derudover har hun ingen kommentarer.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.