Cykelbørnehave. Bussen erstattet af pedaler og hjelme
Cykelbørnehave. Bussen erstattet af pedaler og hjelme
Legepladsen er fyldt med børn iført cykelhjelme og gule veste. Enkelte børn sidder omkring bænke og spiser morgenmad, andre afprøver ringeklokker på cykler. Én efter én kaldes de op af pædagog Mads Schyberg, som beder dem finde deres cykel i skuret og stille sig op på en række, der efterhånden strækker sig på tværs af hele legepladsen.
Her danner der sig en kø af børn i alderen to et halvt til seks år, stående med hver sin cykel. Roligt venter de, til de sidste børn har hentet deres cykel og fundet en plads i rækken. Den store ladcykel er pakket, og der gives grønt lys fra en af pædagogerne: Så er det afsted.
»Min cykel er en politicykel. Den kan køre rigtig stærkt,« fortæller en dreng, imens han justerer remmen på sin hjelm.
Siden maj har skovbørnehaven Solstrålen i Nivå været en ’cykelbørnehave’ i stedet for en klassisk skovbørnehave med daglige busture. Det betyder, at børn og pædagoger hver morgen kl. 9.30 sætter sig i sadlerne, tramper i pedalerne og cykler afsted.
Nedskæringer ramte. Det var kommunale nedskæringer, der fik børnehaven til at lægge kursen om, men nu kan hverken børn eller voksne undvære cyklerne.
»Det fede ved cyklerne er, at vi kan tage alle mulige steder hen. For eksempel cykler vi til havnen, der ikke ligger så langt herfra. Så har vi telt og soveposer med til sovebørnene,« fortæller Mads Schyberg.
Solstrålen har stue og legeplads hjemme i institutionen, men rammerne er ikke som ude i den fri natur, og pædagogerne er vilde med den frihed, de har, når de er på tur med børnene.
»Jeg kan godt lide, at man kan fordybe sig i sin egen gruppe uden at skulle koncentrere sig om de andre stuer. Når man er derhjemme, skal man hele tiden koordinere med alle de andre – og selvfølgelig skal man det,« siger Mads Schyberg.
Lærer hurtigt. Det var personalegruppen, der fik idéen til at indkøbe cykler til alle børnehavebørnene som alternativ til de daglige skovture. Der er løbecykler, refleksveste og hjelme til alle, men børnene må også cykle på deres egne cykler. Børn, der ikke kan cykle, kan sidde i den store eldrevne ladcykel, som også indeholder dagens oppakning.
I dag går turen til et projekthus, der før var børnehave. Da børnene når til en bakke, stiger flere af cyklen og trækker den op ad bakken, mens de holder til højre på cykelstien.
»I starten havde vi meget fokus på at lære børnene om trafikregler, men de lærte det hurtigt, og de er gode til at huske dem,« siger Mads Schyberg, der i dag danner bagtrop på den store ladcykel.
Spørgsmål om tillid. For pædagogerne har det også været vigtigt at vise børnene den tillid, som cykelturene kræver.
»Vi er meget fan af at vise børnene tillid. De føler sig også større, når de får lidt ansvar for sig selv og omgivelserne. De kunne jo stikke af i alle retninger, og så havde vi svært ved at stoppe dem,« siger Mads Schyberg.
Selvom pædagogerne ønsker at vise børnene tillid, så er de stærkt opmærksomme på, at cykelturene kræver meget bevågenhed fra deres side. De tager for eksempel ikke afsted, hvis de er færre end tre voksne, og det sætter sine begrænsninger:
»Vi skal være tre, før det er forsvarligt. Så i sommerperioden var vi ret sårbare, og så måtte vi blive hjemme. Da vi gik fra at være en skovbørnehave, skar man også en pædagog fra i normeringen. Nu har vi den samme normering som alle andre børnehaver,« siger Mads Schyberg, som i dag er på cykeltur med tre kolleger og 27 børn.
Pædagogerne lægger stor vægt på, at de større børn hjælper de mindre med at få hjelme på og huske trafikreglerne.
»I forhold til de store børn gør vi meget ud af, at man hjælper hinanden. Det sociale sammenhold er vigtigt for, at det hele kører på skinner,« tilføjer han.
Samling og cykelregler. Imens cyklerne organiseres under et stort halvtag, forklarer Mads Schyberg, at ideologien bag børnehaven er, at de ønsker så mange udendørs lege og naturaktiviteter som muligt.
»Forældrene har jo aktivt valgt en skovbørnehave, så de forventer, at vi kan tilbyde noget af det, vi tilbød som skovbørnehave. Allerhelst vil vi ud på åbne pladser, enten i skoven eller ved vandet, men det kan ikke altid lade sig gøre,« siger han.
I dag må de nøjes med at cykle til projekthuset, hvor der er en stor bålplads, køkkenhave, legeplads og masser af udeareal. Børnene har sat sig på rad og række i det store bålhus, hvor frokosten – suppe og hjemmebagt brød – senere skal tilberedes. En af pædagogerne repeterer cykelregler med børnene, der skiftes til at byde ind med ting, de skal huske:
»Man skal holde afstand til de andre,« siger en.
»Man skal gøre det, de voksne siger,« tilføjer en anden.
»Man skal også huske at gynge,« siger en pige, der vist tænker på, hvad man også kan gøre i børnehaven.
Foruden de naturpædagogiske værdier er det også vigtigt for pædagogerne i Solstrålen, at børnene får en anderledes oplevelse af at gå i netop deres børnehave.
»Vi lader tit børnene sidde med knive og snitte. Vi vil gerne have, at det skal være lidt anderledes at gå i denne her børnehave, og det er anderledes at kunne begå sig med knive, at være tæt på bålet og vide, hvad det kræver af en,« siger Mads Schyberg.
Solstrålen har også netop modtaget et ’grønt flag’ fra De Grønne Spirer, som betyder, at børnehaven har haft mange forskellige natur- og miljøorienterede aktiviteter i det forløbne år.
Fremtiden er uklar. Til trods for at Solstrålen lyder som en solskinshistorie, er det endnu uvist, hvordan fremtiden tegner sig for den nytænkende institution. Både forældre, pædagoger og børn håber, at de kan fortsætte som cykelbørnehave. De er ikke i tvivl om, at det giver noget særligt at komme væk fra stuen derhjemme.
»Når vi er her, så er vi os selv og kan køre pædagogiske aktiviteter, til vi skal hjem igen. Lige nu har vi haft fokus på genbrug, mad og madspild,« siger Mads Schyberg, der inden længe skal tænde bålet, som børnene skal være med til at tilberede deres mad over. Først er der fri leg i den store have, og efter bålmaden spændes hjelmene igen, inden kursen sættes tilbage mod børnehaven.
Sådan gjorde vi
Børnehaven Solstrålen begyndte at cykle i maj. I begyndelsen lå fokus mest på at træne højre og venstre, trafikregler og trafiksikkerhed med børnene. Til det forløb brugte de ’Villads fra Valby’-bogen, der har undertitlen ’Sikker i trafikken’.
Den findes på hjemmesiden sikkeritrafikken.dk. Her kan man også kan bestille cykelmateriale til børnehaven, så man på en nem, sjov og overskuelig måde kan gennemgå forskellige trafiksituationer med børnene og tale om, hvordan man skal opføre sig i forskellige situationer. Priser fremgår på hjemmesiden.
Læs mere om kampagnen ’Vi kan cykle’ på hjemmesiden cykelleg.dk
Gratis materiale kan downloades med forslag til cykellege for børn op til 12 år.