BUPL mener: Tidlig indsats tæller

Derfor er det ufatteligt, at det er så svært for vores politikere at forstå, at investeringer i det pædagogiske fagområde er investering i fremtiden.

Som pædagog har jeg personligt erfaring for, at tidlig indsats nytter, og der er mange andre end mig, der har oplevet, hvordan vores arbejde gør en forskel for børn og unge fra ressourcesvage familier.

Derfor er det ikke en overraskelse, men en bekræftelse af pædagogers praksisviden, når nye undersøgelser nu dokumenterer klare og positive virkninger af, at man allerede i vuggestuen metodisk arbejder på at bryde den negative sociale arv.

Det er en række amerikanske forsøg, der viser forbedret indlæringsevne hos tre-årige, der havde været gennem systematisk leg, siden de var spæde. Og virkningen holder hele vejen igennem deres opvækst og uddannelse.

I Danmark opfordrer Jørgen Søndergaard, leder af Socialforskningsinstituttet, til, at man hurtigst muligt kommer i gang med specialprogrammer i udvalgte vuggestuer for at afbøde en dårlig start i livet for de 10-15 procent, der generelt opfattes som udsatte.

Hvorvidt det ene eller det andet program er det helt rigtige, skal jeg ikke gøre mig klog på nu og her. Vi har her i landet tradition for høj grad af metodefrihed, men uanset metode så er kvaliteten i relationen barn/voksen efter min opfattelse helt afgørende. En tæt relation til en stabil voksen kan være vendepunktet, og det vendepunkt skal helst ligge meget, meget tidligt i et barns liv. Det er ikke uden grund, når vi siger, at i skolen er det måske for sent. Det er i de allerførste år af vores liv, linjerne i barndommens landskab bliver trukket op, og det forsømte og oversete barn vil allerede efter få år være sværere at nå.

Det kræver tid og nærvær at ændre livsvilkårene for de udsatte børn. Det fordrer plads og pædagoger. Derfor er det ufatteligt, at det er så svært for vores politikere at forstå, at investeringer i det pædagogiske fagområde er investering i fremtiden. Manglende investeringer derimod peger kun i retning af øgede omkostninger både for børn, ansatte og for samfundet som helhed.

I sidste uge, da de nye amerikanske undersøgelser blev offentliggjort, var det amerikanske præsidentpar som bekendt på lynvisit. Laura Bush - der er bibliotekar og desuden har undervisningserfaring - fik i modsætning til sin mand et vist indtryk af dagligliv i Danmark, da hun efter eget ønske besøgte den daginstitution i Holte, hvor Anne-Mette Rasmussen er ansat.

Jeg synes, det er positivt, at det blev vores fagområde, der repræsenterede det danske samfund som helhed, selv om de omfattende sikkerhedsforanstaltninger satte kraftigt præg på "dagliglivet". Præsidentfruen var meget glad for besøget og roste pædagogerne. Og så må man jo håbe, at statministerfruen fra tid til anden hvisker sin mand i øret, hvor vigtigt pædagogernes arbejde er - at fremtiden begynder i daginstitutionen, og at tidlig indsats tæller.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.