BUPL mener: Kampen om indholdet

God pædagogik er at støtte børnene i at udvikle deres aktuelle potentialer samt at udfordre dem til at udvikle nye.

Hvad er god pædagogik? Hvad kræves der, for at institutionerne kan være en god ramme for børnelivet? Hvorfor skal vi have uddannede pædagoger?

Disse spørgsmål er centrale i det pædagogiske felt, hvor en lang række aktører har bud på besvarelse af spørgsmålene. Hvem der vinder denne kamp om at definere mål, indhold og struktur for pædagogikken og institutionerne har afgørende betydning for de muligheder, vi har som pædagogprofession.

Som professionelle pædagoger har vi svar på disse spørgsmål. God pædagogik er at støtte børnene i at udvikle deres aktuelle potentialer samt at udfordre dem til at udvikle nye. God pædagogik er at tage udgangspunkt i børnene og deres indbyrdes samspil med henblik på at skabe de bedst mulige livsudfoldelsesmuligheder. Kort og godt: Hensynet til børnene er i centrum.

Men vi er jo ikke de eneste, der har bud på pædagogikken og institutionen. Forældrene, de kommunale forvaltninger, lovgiverne, forsknings- og uddannelsesinstitutioner, det private erhvervsliv og ikke mindst et utal af konsulentfirmaer har alle interesser i feltet, som er forskellige fra vores professionstilgang.

Forældrenes helt legitime udgangspunkt er deres eget barn. Forvalterne ønsker en effektiv drift. Lovgiverne - i hvert fald den siddende regering - ønsker at sikre landets fremtidige konkurrenceevne. Forsknings- og uddannelsesinstitutionerne ønsker at bevare deres monopol på viden og uddannelse. Erhvervslivet ønsker en fleksibel arbejdskraft, og konsulentfirmaerne ønsker at tjene penge.



Det er i dette konfliktfelt af ofte modstridende interesser, det afgøres, hvad der er den "rigtige pædagogik". Når vi som pædagogprofession skal navigere i dette felt, kræver det viden om, hvilke interesser der er på spil, og det kræver strategier, så vi får os placeret stærkest muligt.

BUPL besluttede på ordinær kongres i november 2004 at gå i gang med arbejdet for en samlet strategisk platform, som kan udgøre professionens kompas i forhold til de hastige forandringer, vi dagligt oplever.

Derfor vil BUPL i den kommende periode initiere en lang række diskussioner og aktiviteter med henblik på at få udviklet denne platform. Den får kun værdi, hvis det er en platform for hele professionen - og ikke bare for organisationen BUPL. Vi skal som pædagogprofession være umulige at komme udenom, når mål, indhold og struktur for pædagogikken og institutionerne fastlægges.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.