BUPL mener: Den frie tid

Det er ikke fritidspædagogikkens formål at være skolens forlængede arm over for børnene

Her i landet lægger vi stor vægt på, at de fritidspædagogiske foranstaltninger skal være ramme om fri tid, en frizone for børnene. Og det pædagogiske syn på de større børns fritid i et foranderligt samfund blev drøftet til gensidig inspiration på den årlige konference i ENSAC, det europæiske netværk for fritidspædagogik. Den blev holdt i sidste uge i København i et samarbejde mellem BUPL og vores svenske søsterorganisation, Lärerförbundet.

På ENSAC-konferencen diskuterede de omkring 150 deltagere fritidspædagogikkens vilkår under temaet "En meningsfuld fritid - ethvert barns ret", og det var forfriskende for deltagerne at diskutere ligheder, forskelle og samarbejdsmuligheder inden for fritidsområdet.

At vi her i landet holder fokus på særlige krav og kompetencer i forhold til fritidspædagogikken betyder bl.a., at politikerne nu ser ud til at ville følge op på BUPL's opfordring om at få sat ord på mål og indhold for det pædagogiske arbejde i skolefritidsordninger. Det er sandelig heller ikke for tidligt, kan man roligt sige!

Vi vil nu arbejde for, at kommende pædagogiske indholdsbeskrivelser også kommer til at gælde fritidshjemmene.

Derudover har der været politisk ønske om at få indført lektiecafeer for de såkaldte sårbare børn. Det er jo en meget pæn tanke, og vi vil da også gerne hjælpe børnene med lektierne, hvis de gerne vil have det. Men der er samtidig en indbygget risiko for, at nogle børn kommer til at rejse sig fra skolebænken kl. 13 for så at blive bænket ved lektierne i SFO'en resten af eftermiddagen.

Det kan altså ikke være meningen med det at være barn!

Gode oplevelser i fritiden - i leg, samvær, fællesskab og venskaber - viser sig ofte at være det, som giver overskuddet til at kunne tackle skolens udfordringer.

Det er ikke fritidspædagogikkens formål at være skolens forlængede arm over for børnene - hellere børnenes forlængede arm over for skolen, hvis man kan sige det på den måde.

Den fælles ambition - uanset hvordan ordningerne er skruet sammen i de enkelte ENSAC-lande - er, at fritidsinstitutioner skal være kvalificerede og udviklende mødesteder, hvor pædagoger bidrager til, at børnene får de sociale og personlige kompetencer, som gør dem til socialt bevidste, levende, aktive og engagerede mennesker.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.