Børneteaterfestival. Hurra for mangfoldigheden
Børneteaterfestival. Hurra for mangfoldigheden
I årtier har der hvert år været afholdt Børneteaterfestival i Danmark, og med flere hundrede forskellige forestillinger er festivalen verdens største af sin slags. Festivallen går på skift mellem landets kommuner, og da den i år løb af stablen i Frederiksberg Kommune, var det under det nye navn ’Aprilfestival – teater for små & store’ – men indholdet og formålet er det samme som altid: Det drejer sig om at præsentere en mangfoldighed af teaterforestillinger, der er beregnet specielt for børn og unge, og som år efter år købes af institutioner, biblioteker og skoler.
Dansk børneteater er berømt og beundret over hele verden, men hvad er det, som teatrene kan? Og hvad vil de med deres forestillinger? I hvert fald ikke det samme som for 30 år siden, for en af kvaliteterne ved teater for børn og unge er lysten og evnen til at forny sig. Der er meget langt fra tidligere tiders ofte overpædagogiske teater til de underholdende og teknisk imponerende forestillinger, som børn og unge i dag kan nyde godt af.
Nye former. Da de digitale virkemidler holdt deres indtog, fulgte teatrene med, og mange sætter præg på deres forestillinger med stor visuel opfindsomhed. På Aprilfestival 2016 indgik der i flere af forestillingerne storskærme med levende billeder af dukker, som spillede flot sammen med skuespillernes fysiske sceneoptræden.
Formen rummer dog også en fare. For hvis skuespillerne ikke er dygtige nok, kan de fokusere så stærkt på kommunikationen med det, der foregår på skærmen, at de mister noget af kontakten til børnene, som ser på.
Den tætte kontakt med tilskuerne, hvor børnene sidder få meter fra skuespillerne, er et vigtigt og et særligt træk ved dansk børneteater. Ligesom inddelingen i aldersgrupper er det noget, som teatrene ikke vil give køb på, selvom det kan byde på udfordringer for skuespillerne og for indtjeningen. Det ville give flere penge i kassen, hvis teatrene – som det i dag sker i udlandet – spillede for flere hundrede børn i alle aldersklasser på samme tid, men det kæmper dansk børneteater stærkt imod. Her er småt stadig godt.
Stor mangfoldighed. Der findes stadig i Danmark et stort antal forholdsvis små teatre, som udelukkende har forestillinger til børn og unge, og teatrenes forskellighed sikrer en stor mangfoldighed af vidt forskellige forestillinger. Netop mangfoldigheden er en fordel, når institutionerne skal vælge, hvad deres børn skal se: Skal det være fortælle-teater, skuespil, dans, opera eller måske en blanding af flere ting?
På årets festival var der nok af det hele, og fornøjelsen ved at bruge ressourcer på en tur i teatret er ikke alene at blive godt underholdt og møde et stykke dansk kultur. Relevansen viser sig også i bredden af de temaer og forskellige kunstneriske genrer, som børnene oplever, når de ser teater. Også musikken var et vigtigt akkompagnement til teaterforestillingerne for de børn og pædagoger, som Børn&Unge mødte på festivalen.
Dans og opera. Nye danseforestillinger og operaer skrevet og komponeret specielt til børn vinder mere og mere frem. En af de bedste forestillinger på festivalen, var en ny opera, der handler om en lille dreng og hans voldelige far. Et dystert og svært emne, som sjældent tages op med børn, men som operaen ’Min far og vrede mand’ med nænsomhed og humor bringer frem i lyset og giver en god og glad slutning. Det er et fint eksempel på, at børneteatrene både kan og tør mere, selvom de også skal kunne sælge deres forestillinger.
Det sidste er et spørgsmål om simpel overlevelse, for teater for børn og unge har aldrig stået højt på listen, når kulturkronerne fra staten bliver fordelt. Flere og flere teatre får mindre i støtte, og dermed mindre at skabe nyt, spændende teater for. Nedskæringer i kommunerne giver institutionerne færre penge med fare for, at teaterturene må spares væk. Det kan tilsammen give teaterforestillinger af ringere kvalitet, eller som for nogle år siden føre til et stort antal forestillinger med kun en enkelt medvirkende.
Den tendens er stoppet, når man ser bort fra det traditionelle fortælle-teater for de yngste børn. Nu er der igen flere skuespillere i mange af forestillingerne, og den stramme økonomi har ikke medført synlige forringelser i udstyr og scenografi. Til gengæld var der færre nye forestillinger på festivalen, end der plejer at være. Hvis det er udtryk for en ny tendens, er der grund til at være bekymret på børneteatrets og børnenes vegne, for det kan føre til færre teateroplevelser.
Om Aprilfestival 2016
● Der deltog 130 professionelle teatre med 202 forskellige forestillinger, som i alt blev opført 680 gange på en uge.
● Festivalens budget var på cirka 4,8 millioner kroner, finansieret af primært værtskommunen Frederiksberg og Kulturministeriet.
● Aprilfestival 2017 afvikles i Sønderborg 23.-30. april 2017.
Læs mere på Aprilfestival.dk