Alternative pædagoger; Et blomstrende alternativ

Blomstermedicin hjælper urolige børn til at blive mere rolige og i cremeform kan blomsterne få sår til at hele hurtigere og gøre mindre ondt.

Fire dråber blomstermedicin i et glas vand kan få børn til at slapppe af og blive bedre til at koncentrere sig. I cremeform kan blomsterne få smerter til at forsvinde og sår til at hele hurtigere. Sådan ser virkeligheden ud for pædagogerne i Hyllinge-Lyndby Børnehave. På mange måder er det en helt almindelig børnehave, der ligger i den lille by Kirke Hyllinge mellem Roskilde og Holbæk. Men i modsætning til andre børnehaver bruger pædagogerne blomstermedicin som supplement til de mere traditionelle pædagogiske metoder.

"Det er ligesom en håndværker, der får noget nyt værktøj. Han kan godt bruge en ny speciel skruetrækkker i enkelte situationer, men han bruger stadig det almindelige værktøj det meste af tiden. Sådan er det også her," siger Birgit Rye Hansen, der er souchef i børnehaven.

Det var en mor til et barn i børnehaven, der introducerede blomstermedicinen til pædagogerne.

"Vi var hjemme hos hende en aften, hvor hun fortalte om det, og da vi så besluttede, at vi måske ville bruge det, fortalte hun også forældrene om det på et forældremøde," siger Birgit Rye Hansen. Siden har Annette Vallø Christensen, der er leder af institutionen, lært at blande forskellige slags blomster, så de giver forskellig virkning. Børnehaven har siden købt en kasse med 38 små brune glasflasker med blomsterekstrakter. Der er for eksempel ekstrakt af soløje, der skulle være godt til folk, der er bange. Der er ekstrakt af rød hestekastanje, som er godt for folk, der bekymrer sig på andres vegne, og vandrøllike, der er godt for folk, som helst vil være alene.

Hvis forældre oplever, at deres barn har et problem, kan de gå til lederen, der så blander blomstermedicinen efter det behov, barnet har. Den blanding køber forældrene så af børnehaven.

Og ifølge Birgit Rye Hansen virker det. Det er for eksempel blevet brugt til en dreng, der havde brug for støtte. Han fungerede ikke godt socialt, fordi han var urolig og havde svært ved at koncentrere sig. Han fik en blandig af blomstermedicinen.

"Forældrene mente, at det virkede, og det gjorde vi også. Han blev mere rolig og kunne bedre koncentrere sig," siger Birgit Rye Hansen og understreger, at det altid sker i samarbejde med forældrene.

Pædagogerne i børnehaven har ikke fået direkte dokumentation for, at produkterne virker, men det behøver de heller ikke.

"Vi kan jo se, at det virker. Vi har selv prøvet det, hvis vi har haft det dårligt psykisk. For eksempel blev min søn på et tidspunkt indlagt på et hospital i Thailand. Da blev jeg selvfølgelig meget nervøs, og så blandede Annette (lederen i institutionen) nogle dråber. Det hjalp," fortæller Birgit Rye Hansen.

Det sammme gælder den såkaldte tryllecreme, som pædagogerne smører på, når børnene har slået sig. Og den er populær blandt børnene, der ligesom pædagogerne oplever, at det virker. De mener, at sår heler hurtigere og gør mindre ondt, når cremen bliver smurt på. Den bliver brugt næsten hver dag og ofte flere gange om dagen.

"Børnene er glade for det, og de spørger selv, om de må få tryllecreme på, når de har slået sig," fortæller Birgit Rye Hansen.



Nødhjælpscremen indeholder blandt andet:

Kirsebærblomme, soløje, klematis, balsamin, fuglemælk, sødæble, kakaosmør og vegetabilsk voks.

Bachs Blomstermedicin blandes, så det passer til formålet. Behandlere benytter 38 forskellige blomsterremedier.

Det er for eksempel, hestekastanje, kaprifolie, bævreasp, kristtorn og lyng.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.