Pædagogiske rum. Vi forener indretning med pædagogik

En institution i Haderslev har gjort op med lange, kedelige gange. De har overladt indretningen til en pædagogisk indretningskonsulent. Nu understøtter indretningen pædagogikken.

I Grønnebakken i Haderslev strækker en gang sig hele vejen gennem institu­tionen, fra børnehaven til vuggestuen. Hvis man løber fra børnehaven, kan man nå at komme helt op i leopardfart, inden man når vuggestuen og må sænke farten, vende om og tage samme spurt tilbage.

Sådan fortæller den pædagogiske leder, Anne Nøhr Andresen, om hvordan gangen flittigt blev brugt af børnehavens friske børn, inden pædagogerne vurderede, at noget ikke fungerede optimalt. I dag er gangen fyldt med møbler, der indbyder til leg, fordybelse og læring.

1. april i år blev vendepunktet for den relativt nye institution. Inden da havde de fået kontakt til Louise Friis, der er udannet kunstpædagog, indretningsdesigner og læringsscenograf. Hun er designeren bag de møbler, som i dag pryder institutionens gangarealer.

»Idéen er, at indretningen skal understøtte læring og udvikling hos børnene. Vi vil koble de smukke, sanselige former og farver med læring. Hvis man tager udgangspunkt i et Steiner-perspektiv, så skaber firkantede rum firkantede mennesker. Organiske og runde former fordrer kreativiteten,« forklarer Louise Friis.



Nudging. På gangen er der i øjeblikket to læseplatforme med indbyggede huler. Udefra ligner de teaterkulisser, der er dekoreret i naturfarver og malet som træer og skyer. Drister man sig til at stikke hovedet ind i selve hulen, får man fornemmelsen af at træde ind i et eventyrunivers. 

En diskokugle sørger for, at lys i forskellige farver danser rundt på siderne af hulen, imens en diskret højtaler forsyner hulen med alt fra oplæsning af H.C. Andersens eventyr til lyden af fuglekvidder, afhængigt af børnenes ønsker.

Den organiske inspiration går igen i de møbler og aktivitetsplatforme, der bryder gangen op i zoner. Bag hver farve og form er et formål, som skal inspirere børnene, også kaldet ’nudge’, til at bruge indretningen i deres leg eller aktivitet. Den lange susegang indeholder flere møbler, hvor alle sanser bliver udfordret. Ved hvert møbel er der nøje tænkt over, hvilke aktiviteter pædagogerne ønsker, børnene skal inspireres til

»Det handler om at forstørre de lege, vi ved er gode for børnenes udvikling. Rollelege, eventyrlege og konstruktionslege fungerer rigtig godt på stuerne. Derfor har vi bygget møblerne sådan, at de opfordrer til den type lege,« forklarer Louise Friis, imens hun med hele kroppen illustrerer, hvordan børnene skal krumme sig sammen for at kravle ind i et af de møbler, der rummer en lille hule. 

I hulerne er der både regnbuefarvet lys og en lille højtaler, hvor pædagogerne kan tilslutte en iPad, som afspiller musik eller eventyr.

»Før så vi typisk, at børnene løb rundt på gangen, og der opstod mange konflikter blandt børnene og blandt pædagogerne og børnene. Det kan man tit lave om på ved bare at ændre lidt på kulisserne og omgivelserne,« siger Louise Friis.



Farver virker forskelligt. Louise Friis har benyttet sig af farvepsykologi i arbejdet med indretningen. 

»Den blå farve giver ro og koncentration, og den brune giver tryghed. Den blå farve højner desuden koncentrationen, og hvis vi kombinerer blå med grøn, får vi et felt, hvor legene ikke skal være helt vildt oppe i tempo,« forklarer hun, imens vi betragter farverne skifte inde i det lille møbel, der for en kort stund ikke er optaget af børn.

Idéen er, at indretningen og møblerne er så stærkt kodet, at de inviterer børnene til forskellige legeformer. For eksempel inviterer det blåmalede skibsinspirerede hulemøbel til sømandslege med krokodiller og masser af fantasi.

På den måde holder børnene op med at bruge gangen til at løbe i, hvilket kan være både farligt og forstyrrende for andre børn og voksne. Det betyder ikke, at man ikke må lege vildt, men indretningen skaber små og store rum, og derfor begrænses den vilde leg nogle steder og skaber plads til ro og fordybelse, forklarer både Anne Nøhr Andresen og Louise Friis. 



Det virker. Anne Nøhr Andresen er ikke i tvivl om, at indretning fremover får lov til at fylde langt mere i institutionen. Fremover skal der også nye møbler ind på selve stuerne. Da Børn&Unge besøger institutionen, er det netop lykkedes at indgå en aftale med en møbelsnedker og en legetøjsproducent, der skal hjælpe med at føre flere af de kreative projekter ud i livet. For eksempel skal de have fundet en løsning på, hvordan legetøjet fremover skal opbevares, så det er lettere for børnene at overskue. 

Anne Nøhr Andresen oplever, at indretningen har haft stor betydning.

»Vi fandt ud af, at mange af børnene var sensitive, og det der med at storme rundt, det giver jo ikke ro eller fordybelse. Det var især drengene, der gav udtryk for, at de store rum ikke var fede at lege i,« siger Anne Nøhr Andresen.

»Nu kan vi se, at nogle børn er begyndt at lave andre ting. Efter at vi er begyndt at lukke mere af og skabe mindre rum, er der for eksempel drenge, som er begyndt at tegne mere. Før havde de travlt med at suse rundt og se, hvor hinanden var henne,« fortæller hun. 



Ingen konflikter. Selvom møblerne er populære, har det ikke skabt konflikter, at kun få børn ad gangen kan få lov til at lege derude.

»Hulerne er så små, at man skal kravle for at komme ind i dem. Det sætter en begrænsning for, hvilke aldersgrupper der kan være i hvilke huler, og hvor mange børn, der kan være med i legen. I hulerne kan der maksimalt sidde to børn, og det gør, at de får den der for­nemmelse af ro og fordybelse. Børnene kan sagtens se, når der ikke er plads til flere, og så finder de et andet sted at lege,« siger Anne Nøhr Andresen.



4 Gode råd til indretning

● Forsøg at skabe flere rum eller zoner i særligt de store rum eller stuer. Det giver mulighed for flere lege, med færre børn i.

● Læg jer på gulvet, eller sæt jer på hug og se, hvordan stuen ser ud fra børnenes perspektiv. 

● Vær bevidste om, hvilke lege I ønsker i de forskellige zoner. Tænk over, hvordan I kan skabe gode rammer for netop de lege.

● Ryd op i institutionen, og hold en byttedag, hvor I bytter møbler eller legetøj på tværs af stuerne. 

Kilde: Louise Friis, designer.

 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.