Vilkårsundersøgelse 2022
Resultater om pædagogmangel i daginstitutioner
- 4 ud af 10 ledere har inden for det sidste år måttet opgive at finde en pædagog til en ledig pædagogstilling. Pædagogmanglen er størst i hovedstaden, men berører alle landsdele.
- 7 procent af lederne har en eller flere stuer i deres institution, hvor der ikke er tilknyttet en fast pædagog.
- 83 procent af lederne er i høj grad bekymrede for, at det vil påvirke kvaliteten negativt, hvis de ikke kan ansætte de pædagoger, de har behov for.
- 23 procent af pædagogerne i daginstitutioner arbejder i dag på en stue, hvor de er den eneste pædagog.
Resultater om normeringer i hverdagen
- 35 procent af pædagogerne oplever, at normeringen er blevet bedre i deres institution. Det samme svarer 66 procent af lederne.
- 7 ud af 10 pædagoger oplever sjældent eller aldrig at have en normering på stuen på 1 til 3 vuggestuebørn eller 1 til 6 børnehavebørn.
- 6 ud af 10 pædagoger stod på en tilfældig dag alene med den samlede børnegruppe på i gennemsnit 9 vuggestuebørn og 14 børnehavebørn.
Fra 2024 skal kommunerne leve op til minimumsnormeringer på 1 pædagog til 3 børn i vuggestuer og 1 pædagog til 6 børn i børnehaver.
Resultater om mistrivsel blandt børn og unge
- Halvdelen af pædagogerne i daginstitutioner oplever, at antallet af børn, som ikke trives, er stigende.
- 57 procent af pædagogerne oplever, at arbejdet med børn med særlige behov i høj grad vanskeliggør muligheden for at have tilstrækkelig opmærksomhed på de øvrige børn i børnegruppen.
- 2 ud af 3 skole- og fritidspædagoger oplever, at antallet af børn, som ikke trives, er stigende. De oplever, at flere børn udviser stresssymptomer, har angst, skolevægring og er ensomme.
Resultater om hverdagen i fritid og skole
- 6 ud af 10 pædagoger var på en tilfældig dag alene med den samlede børnegruppe i perioder af dagen. I gennemsnit var de alene med 22 børn.
- Halvdelen af pædagogerne i SFO’er oplever kun i mindre grad eller slet ikke, at der er tilstrækkelig tid til at arbejde med børn i udsatte positioner.
- 54 procent af pædagogerne i skolen oplever, at der kun i mindre grad eller slet ikke er tilstrækkelige ressourcer til at løse opgaver, der understøtter børn med behov for en særlig specialpædagogisk indsats.
- 32 procent svarer, at de på deres skole i mindre grad eller slet ikke lykkes med at inkludere børn med særlige behov i børnefællesskabet.
Læs også om vilkårsundersøgelsens resultater i Børn&Unge
Så meget bedre er hverdagen med minimumsnormeringer
Pædagoger står alene med store børnegrupper: Her er det værst
Ledere på jagt efter pædagoger: Et kæmpestort problem
Stigende mistrivsel blandt de yngste: Så slemt er det i din kommune
To ud af tre pædagoger ser flere børn, der mistrives: Vi savner ressourcer til at hjælpe børnene
SFO-ledere: Forkortede skoledage forværrer vores normeringer
Pressehistorier
Vilkårsundersøgelsen har bl.a. sat et solidt aftryk på debatten om børn og unges mistrivsel og rekrutteringskrisen i forbindelse med folketingsvalget. Her er nogle af de mange pressehistorier fra hele landet, som vilkårsundersøgelsen 2022 har givet anledning til.