8 kreative ideer: Sådan kan I bruge digitale teknologier

I forskningsprojektet ’Kreative digitale fællesskaber’ har forskere og pædagoger designet og afprøvet forskellige aktiviteter, hvor digitale teknologier spiller en rolle. Bliv inspireret af listen her.
Pige begejstret ved computer

Pædagoger kan spille en meget større rolle i den historie, der handler om kreativitet, fællesskaber, venskaber og stærke oplevelser, som digitale teknologier kan bringe med sig i børn og unges liv.

Det viser forsknings- og udviklingsprojektet "Kreative digitale fællesskaber". Her har et hold forskere i samarbejde med pædagoger fra sfo’er og klubber undersøgt, hvad de digitale teknologier betyder for børn og unge, og hvilke muligheder teknologierne bringer med sig i det pædagogiske arbejde i institutionerne.

”Vi ser, at børn og unge bruger de digitale teknologier til utroligt mange forskellige ting, og det er en væsentlig del af deres hverdag. Der åbner sig et enormt univers og et liv, der leves i sammenhæng med teknologierne,” siger Mikkel Snorre Wilms Boysen, docent og ph.d. ved Center for Pædagogik ved Professionshøjskolen Absalon.

Forsker: få øje på mulighederne

Det er vigtigt, at børn og unge kan se, at voksne omkring dem synes, at det, de laver, er værdifuldt, og interesserer sig for dem, understreger forskeren. Det gælder også, når det kommer til børns digitale liv.

”Nysgerrigheden på det, børn og unge tager med ind i institutionen, er vigtig. Det er væsentligt, at man prøver at få øje på de muligheder, der er i digitale værktøjer, set fra et pædagogisk perspektiv,” siger han.

Se videoen: Sådan får du pigerne med i computerspillenes fællesskab

Pædagog: Børnene er vildt interesserede

Pædagog Martin Thilemann fra Marievangsskolen i Slagelse er en af de pædagoger, der har deltaget i projektet, og han har fået øjnene op for nye pædagogiske muligheder ved at bruge ipads til at skabe musik og video i et dramaprojekt.

”Det her er børnenes egen arena. Så snart vi siger, at vi skal arbejde med nogle af de nye medier, bliver de vildt interesserede. Når børnene er fanget med det samme, er de gode til selv at gå i gang og til at guide hinanden, hvor de ellers normalt skal voksenstyres lidt mere. Det er en fed energi, jeg tager med som pædagog,” siger han.

Martin Thilemann bruger små digitale film til at fange børnenes interesse for skuespil og filmproduktion.

Det er børnenes ideer og arbejde, der styrer historien, og Martin Thilemanns opgave består i at holde styr på både børn og historien, så der kommer noget godt ud af det. Og så spiller han også tit selv med:

”Børnene kan godt lide, at de voksne deltager og har fjollede roller eller dem, hvor man skal være lidt sur,” fortæller han.

Se videoen om Martin Thilemanns videoprojekt om musik og teater her.

Digitale aktiviteter

I forskningsprojektet har pædagoger og forskere udviklet og afprøvet forskellige aktiviteter, der involverer digitale medier og teknologier. Her er otte ideer, I kan blive inspireret af:

• E-sport-konkurrence med introduktion af nye spil
Drengene dominerer for det meste i spil. Lav en konkurrence i et nyt spil, og skab rum for flere typer kompetencer, der måske vender op og ned på, hvem der er bedst.

• Produktion af YouTube-film og podcast
Kommunikation og udtryk via sociale medier kan fungere som drivkraft i kreative processer, give børn og unge stemme og skabe fælles fortællinger.

• Pædagog som spillekammerat
Digitale platforme fungerer organiserende og strukturerende i aktiviteter. Lad mediet sætte rammerne, og brug energien på selv at spille sammen med børnene.

• Brug Google som vidensbank og inspirator i kreaværkstedet
I kan bruge inspiration og viden fra internettet i krearummet, uanset om det handler om at sy en taske, eller hvordan man tegner et næsehorn.

• Leg med blogging, YouTube-videoer og influencer-roller
Influencere, bloggere og YouTube’ere fylder meget i børns og unges verden. Børnene har en stærk drivkraft for at arbejde med disse roller og medier og afprøve nye identiteter.

• Børnene overtager Aula
Lad børnene overtage den eksterne kommunikation til forældrene. I skaber mulighed for demokratisk indflydelse og fremhævelse af børns og unges perspektiver.

• Børn udvikler instruktionsfilm om gaming
Mange børn spiller computerspil, men ikke alle kender alle regler og teknikker. Heller ikke de voksne. Lad børnene udvikle små undervisningsfilm for at skabe en kultur, hvor alle inddrages.

• Fra det virtuelle til det analoge
Prøv at udvikle fysiske udgaver af virtuelle spil sammen med børnene. Eksempelvis har mange børn leget Among Us på legepladsen eller i skoven.

Om forskningen

I forskningsprojektet ’Digitale kreative fællesskaber’ har forskere fra Professionshøjskolen Absalon fulgt børn og unge fra tre forskellige institutioner, SFO og klub, og fået indblik i deres liv med digitale teknologier. Derudover har forskere og pædagoger sammen designet og afprøvet aktiviteter, der involverer digitale teknologier i pædagogikken. Forskningen er støtte af BUPL.

Læs mere om forskningen i Børn&Unge nr. 11

Læs rapporten ’Digitale Kreative Fællesskaber’

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.