Sådan giver I børnene reel medbestemmelse

Vi kan spørge børn og ’konsultere’ dem, men hvis vi ikke selv er klar til at lade os bevæge og tænke anderledes, er det ligegyldigt. Og hvis der ikke er rammer til, at noget kan ændres med afsæt i de perspektiver, som børn og unge kommer med, er det også lige meget.
Det handler i høj grad om, at fagprofessionelle voksne omkring børnene skal afgive magt.
”At vi ikke kun lytter til de børn, der siger det, vi tænkte i forvejen, men at vi også er åbne for, at børns bidrag kan flytte os,” påpeger forsker ved Roskilde Universitet Sarah Alminde, der forsker i magtrelationer mellem børn og voksne og i at lytte til børn.
Ikke nok at spørge børn
Det er ikke nok bare at spørge børnene, understreger forskeren.
”Vi skal skabe rammer, som gør, at børn får mulighed for at finde ud af, hvad deres perspektiver er, og der skal være en tryghed, som gør, at de kan dele dem, og at de også kan få en reel indflydelse,” siger Sarah Alminde
Hun er selv inspireret af en model for børns deltagelse og medbestemmelse, som Laura Lundy, der er juraprofessor med speciale i børns rettigheder ved Queen's University Belfast og University College Cork, har udarbejdet. Hun peger på, at fire ting, skal være på plads:
Rum
Skab et trygt rum, hvor børnene har mulighed for at forme og udtrykke deres perspektiver. Hvis barnet skal fortælle om noget svært, er tryghed særligt vigtigt.
Stemme
Giv mulighed for, at barnet kan udtrykke sig på en måde, der passer til barnet. Børn skal have den viden og information, de har brug for at danne deres egen holdning.
Tilhører
Nogen skal lytte til det, barnet udtrykker, og det skal være en, som har mulighed for at handle på det, som barnet siger. Barnet skal på forhånd vide, om det han eller hun fortæller i det trygge rum, går videre til andre og i så fald hvem.
Indflydelse
Tag barnet alvorligt, og sørg for, at det bliver handlet på barnets ønsker, når det er passende og muligt. Barnet skal ikke altid have sin vilje, men der skal tages hensyn til barnets perspektiv på lige fod med andre perspektiver og hensyn.