Vi har alle rutinerne detaljeret beskrevet

Børnehuset Harmonien har arbejdet systematisk med pædagogiske rutiner gennem mange år. Et samarbejde med forsker Søren Smidt satte blandt andet fokus på frokosten, som blev et bedre rum for samtaler med børnene.
børn ved håndvask
Harmonien har gennem mange år arbejdet med at sidestille pædagogiske rutiner med planlagte aktiviteter.

I Børnehuset Harmonien på Frederiksberg er de daglige rutiner beskrevet ned til mindste detalje. Det skal gøre pædagogerne i stand til at give børnene mulighed for at udvikle sig og lære gennem alle dagens praktiske opgaver – for eksempel når der skal gøres klar til frokost på legepladsen i skovbørnehaven, hvor de ældste børn kører ud med bus hver dag, fortæller pædagog Simone Fritsche Frei.

»Man kunne måske tænke, at det hele gik nemmere og hurtigere, hvis jeg hurtigt selv tørrer bordet af og dækker det. Men i virkeligheden fratager jeg børnene den læring, som de kunne have haft. Så kan det godt være, at en tallerken ryger på jorden en gang imellem, men ord lærer ikke. Det gør erfaringer. Så børnene skal selv prøve alle de ting,« siger hun.

Sidestiller pædagogiske rutiner med aktiviteter

Selvom det sker dag efter dag, er bare det at tørre bordet af en sanseoplevelse, hvor man bruger både den taktile og den kinæstetiske sans. Går man i dybden med alle hverdagens små processer, så rummer de meget læring. Det er pædagogernes udgangspunkt, og børnene vil gerne være med.

»De gider ikke et eller andet, som ikke giver mening. Men det giver mening at vaske et bord af, for de ved, at vi skal spise lige om lidt, og det er fedt at spise ved et rent bord, hvor der ikke er fugleklatter rundtomkring,« siger Simone Fritsche Frei.

Harmonien har gennem mange år arbejdet med at sidestille pædagogiske rutiner med planlagte aktiviteter. Det store fokus på rutinerne og børnenes deltagelse er især rart for de børn, der har udfordringer ved det sociale og kan have svært ved at finde deres plads i en leg, oplever Simone Fritsche Frei. 

Rutiner giver tryghed og ro

»De er meget glade for rutinerne, for de ved, hvad der skal ske. De er trygge og ikke så meget på vagt, som når vi skal gøre noget helt nyt,« siger hun.

Når rutinerne fungerer godt, udgør de en rytme i hverdagen, og det skaber ro, også for personalet. 

»Det kører som et automatisk ur, man har i kroppen. Man kan nærmest mærke det som en puls, der kommer flere gange i løbet af dagen, og som giver mening,« siger Simone Fritsche Frei.

Harmonien deltog i forskningsprojektet om pædagogiske rutiner i 2015, hvor forsker Søren Smidt fra Københavns Professionshøjskole filmede hverdagssituationer i institutionen. 

Nu sidder pædagogerne ned under måltidet

Blikket udefra gav pædagogerne en øjenåbner, som fik dem til at ændre på nogle af de faste rutiner ved frokostbordene.

Søren Smidt undrede sig over, at den voksne, der sad ved hvert bord, gik meget rundt for at hente brød eller andet, der manglede. 

Han sagde: ’Hvorfor har I ikke fem brødbakker på hvert bord, så I ikke hele tiden skal rejse jer op? Så kunne I have nogle fede dialoger med børnene og få et roligt forum, hvor man kan sidde og snakke’. 

Ja, klart, hvorfor har vi ikke selv tænkt på det, spurgte pædagogerne sig selv. Det er da fuldstændig åndssvagt, at vi render rundt efter brødkurve, når vi bare kunne have fem.

Følger hele tiden op på, om det virker 

Det er afgørende hele tiden at følge op på, hvordan rutinerne virker i praksis, hvis de skal fungere som et lærings- og udviklingsrum for børnene. Det mener leder Monica Nielsen.

»Det er vigtigt, at vi har et refleksionsrum. Og ligesom vi gør det med læreplanerne, sådan skal vi også gøre det med hverdagsrutinerne,« siger hun og fortsætter:

»For eksempel omkring måltidet, hvor alt er skrevet ned: de voksnes roller, hvem der gør hvad og så videre. På et tidspunkt hang teksten fremme – både for at minde personalet om det og til vikarer. På vores pædagogiske mandagsmøder og på personalemøderne ser vi på, hvordan det går.«

Leder med fokus på hverdagsrutiner

Ledelsen har et stort ansvar for, at der hele tiden bliver holdt hånd i hanke med, at hverdagsrutinerne fungerer, mener hun.

»Det går godt, lige når vi har talt om det, men efter tre måneder, kan det løbe lidt ud igen. Det er noget, man løbende skal tage op. Hele tiden faktisk. Det skal vi sørge for som ledelse,« siger Monica Nielsen. 

Læs også artiklen Skru op for pædagogikken i hverdagens rutiner om Søren Smidts forskningsprojekt, som Harmonien har deltaget i. 
 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.