Skru op for det pædagogiske værtskab: Sådan styrker I forældresamarbejdet

Forældrene er også nye på stuen, når deres børn begynder i daginstitution. Pædagoger skal tage værtskabet på sig og afstemme forventninger med forældrene, lyder det fra forskere. Få også gode råd og eksempler til arbejdet med at styrke forældresamarbejdet hos jer.
Pædagoger skal tage værtsrollen på sig i forældresamarbejdet
Pædagogen er den professionelle, som er på hjemmebane, så hun eller han skal bane vejen for, at institutionen og forældrene kan udveksle iagttagelser og sammen understøtte barnet, siger Anja Marshall, forsker på Københavns Professionshøjskole.

En mor er ude ad døren i en fart. Det er dag to i datterens indkøring, og pædagogerne undrer sig. Men de spørger ikke til det og finder derfor ikke ud af, at moren vil vise sin datter, at hun trygt kan være i vuggestuen, indtil moren henter hende.

”Pædagogerne skal være nysgerrige efter at kende morens bevæggrund og gå i dialog med hende, så de træder synligt frem og inviterer til samarbejde. Det vil gøre det lettere, hvis der senere er andet, som de vil spørge til,” siger Anja Marshall, der arbejder på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.

Sammen med kollegaen Crisstina Munck har hun skrevet bogen ’Forældresamarbejde og pædagogisk værtskab i daginstitutionen’. 

Begrebet 'pædagogisk værtskab' kan være en hjælp

De to forskere argumenterer for, at pædagoger skal påtage sig ansvaret for at opbygge tillidsrelationer til forældrene, når børn begynder i vuggestue eller børnehave.

”Pædagogen er den professionelle, som er på hjemmebane, så det er naturligt, at hun sørger for, at hun og forældrene fodrer hinanden med historier og iagttagelser, så de sammen kan understøtte barnet. Men det er ikke altid lige let for pædagoger. Derfor kan begrebet pædagogisk værtskab være en hjælp til at se sig selv som den, der skal tage teten. Ellers skal pædagogen gætte på, hvad der er i spil derhjemme, mens forældrene ofte vil konkludere, at pædagogen har alt for travlt,” siger Anja Marshall. 

Forældresamarbejde styrker pædagoger

Tina Brandt er enig i, at pædagoger har hovedansvaret for samarbejdet. Hun er uddannet pædagog, har været leder af en daginstitution og rådgiver nu om forældresamarbejde.

”Pædagoger bliver bedre til at aflæse og oversætte børnenes behov ved at samarbejde med forældrene. Desuden kan vi ikke bebrejde forældre, at de forventer at få at vide, hvordan deres barn trives,” siger hun.

Hverdagen skal fungere begge steder, så det er vigtigt, at pædagoger og forældre ikke står på hver sit, men finder en fælles løsning. Det giver også et blik for, at barnet lever sit liv på tværs af hjem og vuggestue."

Anja Marschall, forsker, Københavns Professionshøjskole.

 

Forældrene er også nye på stuen

Forældre skal tale med en pædagog og med lederen, når de besøger institutionen første gang, så de kan afstemme forventninger, foreslår Signe Nielsen, som er formand for forældreorganisationen FOLA. 

Efter 14 dage bør der efter hendes mening afsættes et kvarter til en snak om, hvordan opstarten er forløbet. Derefter en samtale efter yderligere tre måneder.

”Pædagoger tager for givet, at forældre fx kan regne ud, at det kan få andre børn til at savne deres forældre, hvis de bliver på stuen under indkøringen. Men barnet er ikke den eneste nye i institutionen. Det er forældrene også, så pædagogerne skal gøre det klart for dem, hvad der er det bedste at gøre,” siger Signe Nielsen.

Gå efter en fælles løsning

Det pædagogiske værtskab kræver tid, nysgerrighed og villighed til at udforske, hvad forældrene bringer til bordet, og om rutinerne hjemme bliver påvirket af, at barnet er begyndt i institutionen, fremhæver Anja Marshall.

”Hvis børnene får lov at vågne af sig selv i institutionen, kan barnet måske først falde i søvn sent om aftenen. Hverdagen skal fungere begge steder, så det er vigtigt, at pædagoger og forældre ikke står på hver sit, men finder en fælles løsning. Det giver også et blik for, at barnet lever sit liv på tværs af hjem og vuggestue,” siger hun.

Godt at vide, hvis Viktors farmor er indlagt

Pædagoger inddrager blandt andet forældrenes perspektiv ved at lytte mere end at tale, lyder det fra Tina Brandt.

”Så ved man måske, at Viktors morfar er indlagt. Og når man spørger, om det alligevel kan lade sig gøre, at Viktor får rent skiftetøj med, viser man, at man godt er klar over, at forældrene har andet at tænke på.”

Det er vigtigt, at pædagoger ser på deres rolle i samarbejdet, tilføjer Signe Nielsen.

”Hvis et barn er udadreagerende, må pædagogen spørge nysgerrigt til, om forældrene også ser det derhjemme, eller om det skyldes noget i institutionen. Det går galt, hvis pædagoger tror, at årsagen altid skal findes i hjemmet.”

Når Bolettes mor står på stuen og taler højt med Viktors far, tænker de ikke over, at de forstyrrer. Hvis pædagogen siger, at det vil være rart, hvis de taler videre i garderoben, møder hun dem med omsorg."

Tina Brandt, udd. pædagog og rådgiver i forældresamarbejde.

 

Et nuanceret billede af barnets hverdag

At udforske familiens livsførelse og perspektiver omkring barnets start i vuggestue eller børnehave, handler ikke om at snage, understreger Anja Marshall. Målet er at få et nuanceret billede af barnets hverdag.

”Forældre kan være usikre på, om deres barn er klar. Den tvivl skal pædagoger navigere i, for barn og forældre skal ikke blot tilpasse sig dagtilbuddets logikker. Derfor skal pædagogen spørge til det, der er svært i opstarten, og komme med forslag til, hvordan de for eksempel i fællesskab kan få barnet til at holde op med at skrige om morgenen,” siger Anja Marshall.

Opdrag også forældrene med respekt

Pædagoger kan påvirke forældre i en positiv retning i det små, pointerer Tina Brandt:

”Når Bolettes mor står på stuen og taler højt med Viktors far, tænker de ikke over, at de forstyrrer. Hvis pædagogen siger, at det vil være rart, hvis de taler videre i garderoben, møder hun dem med omsorg. Her kan jeg så høre pædagoger spørge, om de også skal opdrage forældrene. Ja, det skal de, men med respekt.”

Forældre bliver usikre, når pædagoger ikke giver lyd 

Dårlige normeringer presser forældresamarbejdet, for i en travl hverdag vægter pædagoger altid arbejdet med børnene højest, vurderer både Anja Marshall, Tina Brandt og Signe Nielsen. 

”Hvis pædagogerne er pressede, vil vi hellere have, at de er sammen med vores børn, end at de går fra til forældresamtaler. Men når forældrene ikke hører noget, bliver de usikre på, om pædagogerne løfter opgaven,” siger Signe Nielsen.

Forældresamarbejdet er et fælles ansvar

Det kræver tid at lære hinanden at kende. Derfor bør der være en plan for samarbejdet, mener Anja Marshall. Opgaven ligger hos lederen, som sammen med personalet skal sætte rammerne for samarbejdet, mener Tina Brandt.

”Hvis det ikke er tydeligt, hvordan pædagogerne skal bruge tid på samarbejdet, overlades ansvaret til den enkelte. Personalegruppen skal blandt andet arbejde med, hvordan de taler med hinanden, med børnene, om børnene, med og om deres forældre, for så ved den enkelte, at hun har rygdækning, når hun siger, at hun ikke kan tale lige nu, men at faren kan sende en besked, så de kan aftale et tidspunkt. Forældre har blik for deres eget barn, så vi må ikke forvente, at de kan aflæse rummet,” siger Tina Brandt.

Læs artiklen 3 gode veje til et værdifuldt forældresamarbejde

Læs også Forbered jer på et konstruktivt forældresamarbejde

5 principper: Sådan tager I det pædagogiske værtskab på jer

Hvordan I byder børn og forældre velkommen i institutionen er afgørende for det fremtidige samarbejde. Skab godt værtskab fra første møde med disse 5 principper:

1) Vær nysgerrige på forældrenes hverdag og på barnet

Spørg fx: Hvordan ser jeres hverdag ud derhjemme? Hvad er vigtigt for jer? Hvordan oplever I jeres barns udvikling, ressourcer og interesser? Hvad kan bekymre jer? 

2) Fortæl om hverdagens rutiner 

Hvordan ser en almindelig dag ud med rutiner og aktiviteter? Tag gerne udgangspunkt i, hvordan hverdagen kommer til at se ud for netop deres barn. Sig fx: Når Thomas kommer om morgenen, kan han begynde med at sidde lidt hos mig eller en af de andre og få et stykke brød. Mange børn kan godt lide at sidde lidt hos en voksen, inden de tager hul på dagen.

3) Fortæl om jeres centrale pædagogiske værdier

Fortæl for eksempel om adgang til børnefællesskaber, stærke voksen-barn-relationer, nysgerrighed og åbenhed. Og om hvordan I er tilgængelige for spørgsmål og hverdagsdialoger.

4)  Drøft og planlæg den første uge sammen med forældrene 

Hvilke pædagoger og forældre er til stede og hvor længe? Hvordan kan forældrene være til stede, hvad kan de deltage i og hvordan? Forklar, hvad I holder øje med, når I vurderer barnets reaktioner på opstarten. Spørg, hvad forældrene holder øje med, fx om barnet leger med andre børn, eller om barnet føler sig tryg ved en voksen.

5) Spørg, hvad I kan gøre, når noget bliver svært for barnet

Det giver jer viden om, hvordan I bedst kan støtte og tage hånd om forældrene, så de føler sig trygge ved at aflevere deres barn.

Kilde: ’Forældresamarbejde og pædagogisk samarbejde i daginstitutionen’ af Anja Marschall og Chrisstina Munck, Akademisk Forlag 2023, 134 sider, 250 kr.
 

10 eksempler på relationskompetent forældresamarbejde

Når pædagoger møder forældre relationskompetent, styrker det samarbejdet og smitter også af på den måde, forældrene møder deres børn på. Det kan for eksempel foregå således: 

1) Smil og vær imødekommende over for forældrene.

2) Øv dig i at lære forældrenes navne - og brug dem.

3) Lyt aktivt – nik – brug små anerkendende tilkendegivelser.

4) Vær så vidt muligt i øjenhøjde. Hvis du sidder, og forælderen står, så rejs dig.

5) Gå hen til den, du taler med. Hvis du sidder med en gruppe børn, så vink forælderen hen til dig.

6) Tilstræb at være nærværende. Bevar et roligt kropssprog og hold øjenkontakt. Selv få sekunder har stor betydning.

7) Vær rollemodel: Tal respektfuldt om alle børn og andre forældre. Indrøm, hvis du har taget fejl.

8) Bekræft noget positivt i forældrene: Selv om Mayas mor ikke altid har styr på skiftetøjet, så sig det højt den dag, hun har købt nyt regntøj: “Hvor er det dejligt, at du har sørget for, at Maya kan lege ude, selv om det regner.”

9) Lad forældrene praktisere et etisk ideal: “Jeg har lagt mærke til, at du interesserer dig meget for dagligdagen i institutionen. Er det ikke noget for dig at stille op til bestyrelsen?”

10) Indgå i dialog med forældrene: “Jeg vil gerne tale med dig om, hvorfor vi tager på ture på den måde, vi gør. Lige nu skal jeg dog have en gruppe med til rytmik. I morgen er jeg her ti minutter i ni. Hvad siger du til, at vi taler sammen der?”

Kilde: ’Pædagogens relationskompetence - kendetegn og betingelser’ af Louise Klinge og Tina Brandt, Akademisk Forlag, 2022.
 

Læs mere om forældresamarbejde

’Forældresamarbejde og pædagogisk samarbejde i daginstitutionen’ af Anja Marshall og Crisstina Munck, Akademisk Forlag, 2023.

’Pædagogens relationskompetence – kendetegn og betingelser’ af Louise Klinge og Tina Brandt, Akademisk Forlag, 2022.

’Forældresamarbejde i dagtilbud. Forskningskortlægning, Danmarks Evalueringsinstitut’, 2018.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.