3 gode veje til et værdifuldt forældresamarbejde
Berit Vestergaard, pædagog i SFO og i børnehaveklasse på Kerteminde Byskole: "Trygge forældre giver trygge børn"
”Vi er meget opmærksomme på at vise forældrene, at vi har set dem, når de kommer her i SFO’en. Vi gør også meget ud af at briefe forældre, hvis der er sket noget i løbet af dagen. Vi samler ikke sammen i en måned, hvis der er noget, de skal vide, men fortæller det samme dag eller dagen efter. Når et nyt skoleår begynder, har børnene mulighed for at starte i SFO’en omkring 1. august. På det tidspunkt er der ikke så mange børn, og vi har bedre tid til at tale med forældrene og svare på spørgsmål. Nye forældre spørger ofte, hvor det høje hegn, som de er vant til fra børnehaven, er. Vi har ikke noget hegn, og det er ikke et problem, men vi møder forældrene i deres bekymringer og forklarer, hvordan tingene er hos os. På den måde bliver de trygge, og den tryghed giver de videre til børnene.”
Marianne Josiassen, pædagog i vuggestuen i Digterparken i Aarhus: "Vi investerer i en indkøringssamtale"
”Vi inviterer forældrene til en samtale, en uges tid før barnet begynder i vuggestue. Her fortæller de om sut, sovedyr, temperament, og hvad barnet kan lide, mens vi skitserer indkøringen. For eksempel at de ikke må gå fra barnet den første dag, men at de godt kan tage en kop kaffe i køkkenet på dag to. Vi siger også, at de skal komme til os, hvis de er utilfredse eller uforstående overfor noget, så det ikke vokser. Samtalen er godt givet ud, for så kender vi forældrenes forventninger. Nogle steder har børnene en kontaktpædagog, men når vi forklarer, at det vil være alt for sårbart hos os på grund af sygdom og møder, synes forældrene, at det lyder fornuftigt, at barnet kan møde en, to og nogle gange tre pædagoger i den første uge. Vi opfordrer til, at forældrene bruger alle vores navne derhjemme, for siger de, at barnet skal hen til Marianne, og jeg så ikke er der, bliver barnet måske skuffet. Vi siger også, at de skal lade barnet kravle eller gå ind om morgenen, så hun får lov at indtage vuggestuen.”
Carina Dahlin, pædagog i børnehaven på Roskilde Lille Skole: "Vi melder vores forventninger klart ud"
”Forældre er værdifulde, og derfor spørger vi, hvordan vi i samspil med dem bedst kan støtte deres barn. Barnet har måske svært ved at falde i søvn hos os, så hvordan griber de det an derhjemme? Vi gør meget ud af at fortælle nye forældre om vores hverdag. De må gerne blive og drikke kaffe hele dagen. Alligevel spørger de, om de ikke tager vores tid. De ved godt, at vi ikke har tid til egentlige samtaler. Det er mere hyggesnak, men vi spørger måske, om de vil hjælpe med havregrøden eller med at fodre vores dyr. Det er vigtigt, at vi melder vores forventninger til hinanden ud. Derfor skal jeg være klar i mælet. For eksempel efterspørger nogle en opskrift på indkøringen, men det har vi ikke. Hvis forældrene kun kan være med i de første fire dage, prøver vi at sige farvel allerede dag et, så barnet er her alene i nogle timer. Igen taler vi om, hvad der vil være bedst, for det første stykke tid er forældrene eksperterne i deres barn. Så bliver vi det hen ad vejen.”
Læs også forskningsartiklen Skru op for det pædagogiske værtskab: Sådan styrker I forældresamarbejdet.