Leg er guld, men børn har ofte brug for en 'deltagelsespause' 

I daginstitutionen er børn omgivet af andre børn dagen lang. Det skal være legitimt for børnene at trække sig og lade op, inden de vender tilbage til legefællesskabet med fornyet lyst og energi. Forsker Benedicte Bernstorff giver gode råd til at arbejde med 'deltagelsespauser'.
dreng sidder i telt i børnehaven

Da Benedicte Bernstorff, ph.d. og lektor på UC Syd observerede børns selvorganiserede leg i børnehaven i forbindelse med sin forskning, fik hun øje på, at børn ikke har konstant lyst til at deltage i legefællesskaber. 

Men børns udtrykte behov for alenetid er vanskeligt at få opfyldt i børnehaven. Børnene fandt strategier, hvor de undgik pædagogerne, så det ikke blev opdaget, at de ikke var ’i gang’. 

Benedicte Bernstorff har derfor opfundet begrebet ’deltagelsespause’, og hun foreslår, at pædagoger indfører den som en legitim mulighed børnene i hverdagen.

1

Spot børnenes behov for en deltagelsespause

Behovet for deltagelsespauser kom til udtryk på den måde, at børn søgte væk. De sagde til hinanden: ’Jeg vil ikke lege med nogen lige nu’ eller ’Jeg vil lege med det her selv’. De satte sig måske med ryggen til de andre, eller de valgte at bruge legetøjet til at skærme sig. 

 

Noget legetøj er mere acceptabelt end andet at lege med selv. Man bliver ikke bedt om at dele et puslespil eller en cykel, man kører rundt på. At køre rundt på cyklen og så holde stille og kigge lidt rundt på legepladsen var en måde at få en pause på. 

 

Hvis et barn kommer i konflikter, og legefællesskabet nogle gange ikke fungerer synderligt godt, kan det også være et udtryk for, at barnet ikke har fået lov til at trække sig og lade op.

2

Anerkend, at deltagelsespauser er vigtige

Børn er sammen med rigtig mange i rigtig mange timer, når de er i institutionen. Det er krævende hele tiden at være deltagende, og i perioder udtrættes nogle børn af at være med. 

 

I organiseringen er der taget hånd om, at voksne har brug for en pause, og personalet kan gå fra i et andet rum. På samme måde kan børn have brug for at trække sig og have alenetid til at lege for sig selv. 

 

Hvis ikke børn bliver mødt i deres behov for pauser, øger det risikoen for konflikter med andre børn, som kan gøre det sværere at deltage sammen i legefællesskabet efterfølgende.

3

Gør deltagelsespauser til en legitim mulighed

Deltagelsespauser kan understøttes ved, at der kommer et fælles sprog, som gør det tydeligt for børnene, at en pause er også en mulighed. 

 

Første step er at blive opmærksom på at spørge børnene, når de sidder stille, om det er, fordi de har lyst til at lege selv eller at slappe lidt af. Det gør, at pausen bliver gjort legitim. 

 

Det vil give børnene en anden opfattelse af, at en pause faktisk er en mulighed og en del af den institutionelle logik på samme måde som at vente på tur eller at deles om legetøjet. 

Om forskningen

Benedicte Bernstorff er ph.d. og lektor på UC Syd. Hun forsker i børns deltagelse og fællesskaber i dagtilbud set i sammenhæng med institutionernes organisering af hverdagslivet. Ud over at forske underviser Benedicte Bernstorff på pædagoguddannelsen og på UC SYD’s efter- og videreuddannelse.

Benedicte Bernstorffs ph.d.-projekt har titlen ’Deltagelse gennem legens sprog: En social analyse af børns deltagelse i den selvorganiserede legs legefællesskaber’. Afhandlingen handler om børns deltagelsesmuligheder i legefællesskaber i den selv-organiserede leg i børnehaven. Analyser og resultater bygger på et feltstudie i to børnehaver, hvor Benedicte Bernstorff har observeret børnenes selvorganiserede lege.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.