Gruppeøvelser med vægt på samarbejde har øget trivslen
Det ville vi:
Vi ville skabe bevægelse i de unges krop og sind
To af vores medarbejdere er uddannet i angstbehandlingsprogrammet Be Cool, og vi ville gerne blive bedre til at forebygge og fange tegn på mistrivsel, før det eventuelt udvikler sig til angstproblematikker. Springbrættet er en stor klub med 350-400 børn og unge fra 4. til 7. klasse. Vi har en bevægelsesprofil og ville arbejde med bevægelse i fællesskab, men det skulle ikke handle om en bestemt sport. Alle skulle kunne deltage, uanset om de var gode til at ramme en bold eller ej.
I de fysiske øvelser ville vi arbejde med værdier som tolerance, respekt, omsorg og mod. Øvelserne er bl.a. inspireret af Hej Fonden og antimobberedskabet Antibulli og taler både til krop og sind. Vores håb var at bidrage til, at de unge bliver mere selvberoende i deres liv og i deres fælleskaber. Vi ville gerne støtte og træne dem i at finde frem til deres eget jeg og holde fast i sig selv, men også give dem mulighed for at opdage nye sider af deres kammerater.
Det gjorde vi:
Vi skabte pædagogiske forløb med stærke og mindre stærke piger
Vi havde en kursusdag med psykolog David Madsen, som bl.a. talte om den digitale verdens påvirkning på børn og unges trivsel. Bagefter etablerede vi vores første gruppe, som skulle gøre os klogere på, hvad der rører sig i de unge.
Pilotgruppen bestod af børn fra 4. klasse, som vi i forvejen var tilknyttet som skolepædagoger. Vi valgte fem piger fra to klasser og to piger fra en klasse, 12 i alt. Nogle af pigerne var ressourcestærke, andre mere i periferien af pigegrupperne.
Lærerne er enige med pædagogerne i, at læring og udvikling bliver bedre hvis børn og unge er i god trivsel, og de gav os lov til at bruge skoletid på projektet, da det kan være svært at forpligte børn på at bruge tid på et projekt med otte mødegange i fritiden. Pigerne fik præsenteret projektet som et forsøg på at udvikle nye aktiviteter i klubben, som de skulle hjælpe os med.
Hvert forløb varede 1½ time, og vi mødtes – 2 pædagoger og de 12 piger - i vores multisal, hvor der er plads til at røre sig. Strukturen var tydelig – vi indledte og sluttede med at mødes i en rundkreds og med at give high five hver gang – det var pigernes egen ide.
Workshoppene bestod af gruppeøvelser med vægt på samarbejde. F.eks. skulle pigerne bevæge sig fra den ene ende af salen til den anden på små papstykker som isflager på et hav. Hvis en ’faldt i’, skulle alle begynde forfra. Øvelsen bragte dem tæt på hinanden både fysisk og mentalt.
Efter hver workshop havde vi gruppesamling også i en rundkreds, hvor vi talte om, hvad der var godt, hvad der var svært osv. Et fokuspunkt var selvopmærksomhed og selvregulering. Vi skabte en stemning, der var båret af kontakt og tillid, og understregede, at det er okay at fejle, og at alle fejler fra tid til anden, og at vi lærer af vores fejltagelser.
Det lærte vi:
Bedre trivsel i skole og klub
Lærerne giver udtryk for, at de er glade for forløbene. De fortæller, at der er mere snak på tværs af klasserne og internt i klasserne både blandt pigerne og mellem piger og drenge. Det er, som om det pædagogiske forløb sætter noget i gang, der spreder sig som ringe i vandet. Børnene tør sige mere og også sige fra overfor hinanden. En af de piger, som havde lidt sociale udfordringer, er blevet en mere integreret del af pigegruppen på lige fod med de andre.
Klubbens personale har også bemærket adfærd, som tyder på bedre trivsel, og de enkelte pædagoger har fået en tættere relation med de børn, de har haft med i forløbet. Der bliver givet mange high fives, og efterfølgende har personalet haft flere snakke med børnene fra projektet. Nogle af de børn, som ellers ikke kom så tit i klubben, fordi de følte sig lidt udenfor, ser vi oftere nu.
Det overraskede os:
Foretrak samarbejde fremfor konkurrence
Det overraskede os, at børnene klart foretrak samarbejdsøvelser frem for øvelser med konkurrenceelementer. Også selvom det altid var børnene mod de voksne, når vi lavede aktiviteter med et konkurrenceelement i sig. De syntes helt klart, at det var rarest, når vi alle var på samme hold.
Det aftryk satte projektet i praksis:
Vi har gennemført flere forløb
Da pilotgruppen var afsluttet, etablerede vi nye forløb på andre klassetrin. Hele personalegruppen på 12 deltager i rotation i de forskellige workshops. Vi har foreløbig gennemført fire forløb og har netop startet det femte.
Forløbene foregår fortsat i skoletiden, og når vi har lidt mere erfaring, vil vi prøve at skrive en guide, som andre pædagoger forhåbentlig kan finde inspiration i.
Gode råd til andre pædagoger
- Skab grupper med både ressourcestærke og ressourcesvage børn og unge.
- Skab et sjovt og hyggeligt rum, der på samme tid er varmt og trygt.
- Lad børnene bære aktiviteten og finde løsningerne. Støt kun, hvis det bliver nødvendigt.
- Vær i nuet og vær åben for de snakke, som pludselig popper op. De er vigtigere end at nå den planlagte aktivitet.
Hvis du vil vide mere
Kan du kontakte leder Søren Pluzek, Soren.pluzek@egekom.dk