Verdens første marte meo-børnehus er dansk: Få deres 10 stærkeste principper her

Pædagogerne i den integrerede daginstitution Damhuset i Greve har alle fået uddannelse i marte meo – en pædagogisk metode, som anvender videooptagelser til at få øje på børns egne ressourcer og se samspillet med den voksne.
Metoden er velkendt i Danmark, men sidste efterår blev Damhuset som den første daginstitution i verden marte meo-certificeret.
”Marte meo bruges på mange områder i arbejdet med mennesker fra vugge til grav, for eksempel i familieterapi, på skoler og på sygehuse. Tre plejehjem i Danmark er også blevet certificeret. I praksis betyder certificeringen, at vi pædagogisk arbejder efter nogle helt specifikke marte meo-kriterier,” fortæller pædagog og marte meo-supervisor i Damhuset Dorte Pretzmann.
Hun har siden 2006 været primus motor for børnehusets arbejde med metoden.
Alle mennesker har ressourcer
Damhusets certifikat er underskrevet af den hollandske socialpædagog Maria Aarts, som i 1980’erne udviklede metoden i sit arbejde med især børn med autisme. Hun undersøgte eksempelvis, hvordan det lykkedes forældre at støtte deres børns udvikling ved i deres kommunikation at fokusere på barnets positive adfærd og dets iboende ressourcer.

”Marte meo betyder ’ved egen kraft’. Navnet refererer til et menneskesyn, som handler om, at alle mennesker har potentiale til at indgå i samspil med andre mennesker og har flere ressourcer, end de måske er bevidste om. Som pædagoger kan vi hjælpe med at skabe bevidsthed om barnets egne ressourcer ved at sætte ord på dem og hjælpe barnet til at mærke og udvikle dem,” fortæller Dorte Pretzmann.
Hun understreger, at udvikling ikke må forceres.
”Vi skubber ikke på en udvikling, før barnet har vist, at det er klar. Først når det lille barn står og rokker på knæene, skal vi hjælpe det til at kravle. Det magiske ved at vente på barnets eget initiativ er, at så rammer vi lige præcis barnets udviklingszone. Det giver en kæmpe arbejdsglæde at se barnet tage de her udviklingsskridt, og når barnet mærker, hvad det selv kan, styrkes selvværdet,” siger Dorte Pretzmann.
Kameraet giver os lov til at se og gense og dele alle stjernestunderne.
Tina Nybye, marte meo-terapeut i Damhusets børnehave.
Barnet får positive handlemuligheder
Foruden at afvente og følge barnets initiativ er et kerneprincip i marte meo-metoden altid kun at sætte ord på det positive samspil og den hensigtsmæssige adfærd.
Også når børnenes adfærd er uhensigtsmæssig.
”Før vi rendyrkede vores marte meo-principper, kunne vi ud fra et gammelt børnesyn sige ’du må ikke slå’, hvis vi så et barn slå med skovlen. I marte meo prøver man at erstatte irettesættelser med, hvad barnet i stedet kan gøre: Skovlen er til at grave med, kunne man sige. Ved at lyse på den adfærd, man ønsker, giver man barnet positive handlemuligheder og hjernestier at komme videre ad, frem for at barnet sidder fast i følelsen af at have handlet forkert,” siger Dorte Pretzmann.
Sådan er meget hjernesmart pædagogik, low arousal-teknikker og anerkendende pædagogik indbygget i marte meo.
Boner dobbelt op på arbejdsglæde
Også Mette Kürstein, der er pædagog og marte meo-terapeut i vuggestuen, oplever, at Damhusets pædagogik baserer sig på flere pædagogiske strømninger.
”Vi blender med andre pædagogiske retninger. Men marte meo giver os en retning og et fælles fagsprog. Når vi har et marte meo-forløb med et barn eller en familie, følger vi metoden stringent, og fordi metoden har fokus på alt det positive i vores arbejde, er den enormt givende at arbejde med,” siger hun.
Pædagog og marte meo-terapeut i børnehaven Tina Nybye giver hende ret.
”Det boner dobbelt op på arbejdsglæde, når man ser videoklip fra et forløb igennem. For man ser både effekten på barnet, og hvordan vores arbejde skubber på en god udvikling. Man sidder bare og smiler. Kameraet giver os lov til at se og gense og dele alle stjernestunderne med børnene med hinanden,” siger Tina Nybye.

Et værn mod omsorgstræthed
Alle nyansatte i Damhuset får et tretimerskursus, og også børnenes forældre introduceres til marte meo.
Dorte Sofie Brix kom til som ny leder for et år siden, og hun har også måttet tage metoden til sig. For arbejdet kræver, at de ansatte får den nødvendige tid til alt fra efteruddannelse til planlægning og gennemførelse af forløbene.
”Jeg lærer stadig nyt om metoden hver dag, men jeg er overbevist om, at marte meo er en god investering i både børnenes og personalets trivsel. I faget er omsorgstræthed desværre udbredt, men det er ikke noget, jeg ser hos os,” siger lederen.

Som et par ekstra øjne
Et marte meo-forløb kan handle om at skabe gode afleveringer eller afhentninger for et barn, der har det svært i de skift. Fokus kan også være på at hjælpe et barn med megen vrede til bedre selvregulering. Måske ønsker en kollega et forløb for at blive bedre til at lede en samling. Et forløb kan også handle om at øve børnegruppens sociale kompetencer.
Videoklippene giver pædagogerne mulighed for at komme tilbage til en situation og se den fra nye vinkler.
”Kameraet i marte meo er som et par ekstra øjne, der registrerer mere, end vi selv så i situationen. For hver gang vi ser videoklippene, oplever vi at få ny viden,” siger Dorte Pretzmann.

Marte meo i dna’et
Generelt oplever pædagogerne i Damhuset, at marte meo hjælper dem til at udvikle børnenes ikke alene sproglige, men også personlige og sociale kompetencer.
De håber, at deres certificering kan være med til at give marte meo en revival i andre daginstitutioner. Og de er ikke i tvivl om, hvilket plejehjem de selv vil vælge:
”Når den tid kommer, vil vi selv på et marte meo-certificeret plejehjem. Den anden dag talte vi om, at børnene skal have så meget marte meo i deres dna, at det bliver dem, der en dag kommer til at tage imod os på plejehjemmet,” siger Dorte Pretzmann.
5 fif, når du filmer

1) Sørg for håndholdte videokameraer, projektor og en storskærm i et større mødelokale, hvor flere kan se med.
2) Film især barnets ansigtsudtryk for at fange effekten af samspillet/kommunikationen med den voksne.
3) Udvælg korte klip på 10-15 sekunder, der viser positiv udvikling og stjernestunder.
4) Vær bevidst om målet med optagelserne, og film indtil udviklingsmålet er nået.
5) Ikke bare pædagoger og forældre, men også ældre børn kan have glæde af at se deres egen udvikling.
Kilde: Pædagoger i Børnehuset Damhuset