Se rådene: Styrk børneperspektivet i samtaler med børn

Et nyt inspirationsmateriale fra Børns Vilkår skal hjælpe pædagoger, der vil arbejde struktureret med børnesamtaler i børnehaven. Pædagoger har både pligt til og en unik adgang til at tale med børn om deres livsverden, siger psykolog bag materialet.
Barn og kvinde sidder ved bord, smiler til hinanden
Med planlagte børnesamtaler med bare et barn eller i små børnegrupper kan også de mere generte børn komme til orde, og deres meninger bliver hørt. Det er en af flere fordele, du kan læse om her.

Inddragelse af børns perspektiver er allerede i dag en central del af pædagogers arbejde i danske daginstitutioner. 

Blandt andet foreskriver dagtilbudsloven, at læringsmiljøet sikrer børnenes perspektiv og deltagelse. I FN’s børnekonvention står det, at børn har ret til at blive hørt i forhold, der angår dem selv. Og barnets lov, der trådte i kraft sidste år, indskærper, at barnet uanset alder og modenhed inddrages i egen sag. 

Selvom love og konventioner understreger hensynet til børns perspektiver, påpeger psykolog Malene Angelo fra Børns Vilkår, at der er plads til forbedring. Og hun tilskriver pædagoger en vigtig rolle.

”Generelt bliver der i dag lyttet meget mere til børn end tidligere. Men der er stadig en dominerende forestilling i vores samfund om, at yngre børn ikke nødvendigvis er troværdige og værd at lytte til på samme måde som ældre børn og voksne. Og der er stadig børn, der ikke bliver hørt. Her har pædagoger en stor rolle at spille, fordi de er tæt på børnene og kan være dem, som barnet gerne vil betro sig til og dele deres oplevelser med,” siger hun.

Pædagogerne kan hver dag give børnene vigtige erfaringer med at udtrykke sig om alt det, der er vigtigt for dem. Så de kan blive taget alvorligt og hjulpet.

Malene Angelo, psykolog i Børns Vilkår

Samtaler om trivsel, venskaber og fællesskaber

I Børns Vilkår har Malene Angelo selv været med til at gennemføre spørgeskemaundersøgelser og interviews med børnehavebørn. Siden 2019 har organisationen haft et børnepanel, der i dag tæller børn fra 367 forskellige dagtilbud. Panelet har bidraget til undersøgelser om blandt andet trivsel og venskaber, fællesskaber og relationer, oplevelser af skældud i børnehaven, eller hvordan det er at bo i to hjem i en skilsmissefamilie.

Nu ønsker Børns Vilkår med et nyt inspirationsmateriale målrettet børnehavepædagoger at dele ud af de mange gode erfaringer fra børnepanelsundersøgelserne, fortæller Malene Angelo.

Materialet indeholder masser af gode råd, faglig information og konkrete spørgsmål til brug for samtaler med børn om deres liv og hverdag i børnehaven.

”Pædagogerne har pligt til, men også en hel unik adgang til at lytte til og tale med børn om deres livsverden – deres ønsker, følelser, tanker og behov. Som organisation kan vi med undersøgelser løfte børnenes stemmer op på et politisk niveau, men pædagogerne kan hver dag give børnene vigtige erfaringer med at udtrykke sig om alt det, der er vigtigt for dem. Så de kan blive taget alvorligt og hjulpet, når de har brug for det,” siger Malene Angelo.

Planlagte samtaler hjælper alle børn til orde

Pædagoger kan især bruge guiden som inspiration til at strukturere planlagte børnesamtaler. Det vil sige samtaler, der bliver afholdt regelmæssigt med alle børn, og som har et specifikt formål, der er bestemt på forhånd. 

De planlagte børnesamtaler kan være et vigtigt supplement til de observationer og samtaler, der opstår spontant i hverdagen i børnehaven under leg, samling og måltider. Typisk vil de planlagte samtaler foregå i små grupper, hvilket hjælper alle til orde.

”Med planlagte børnesamtaler kan pædagoger også sørge for, at de mere generte eller tilbageholdende børn får mulighed for at fortælle om deres oplevelser, følelser og ønsker. Det kan give pædagoger ny viden om barnet og give barnet erfaring med at udtrykke sig. Det kan samtidig være med til at styrke barnets selvtillid, selvværd og handlekompetence,” påpeger Malene Angelo.

Få 6 gode greb til bedre børnesamtaler

Det er især vigtigt, at børnesamtalen foregår på barnets præmisser, og det kan du sikre ved at følge disse råd:

1.    Afsæt tid i kalenderen

Det er vigtigt at sætte tid af til planlagte børnesamtaler for at sikre sig, at alle børn bliver hørt. Ligesom når pædagogerne planlægger forældresamtaler og forældremøder, så skal børnesamtaler også være noget man planlægger og sætter tid af til i kalenderen. Samtaler med børn skal prioriteres lige så højt som samtaler mellem voksne. 

2.    Gør det klart, hvad formålet med samtalen er 

Det er vigtigt at tage stilling til, hvad formålet med den konkrete børnesamtale er. På den måde kan du forberede nogle gode spørgsmål og redskaber, som barnet kan bruge til at udtrykke sig med. Og du kan forberede barnet ved at fortælle, hvad det er, du gerne vil tale med barnet eller børnegruppen om. Det kan være, at I gerne vil høre barnets oplevelse af at gå i børnehave. Så kan det være en god idé at forberede nogle spørgsmål om lege, venskaber, yndlingssteder eller relationer til de voksne.

3.    Brug et fælles tredje

Det er lettere at forstå hinanden, når man tager udgangspunkt i et fælles tredje som eksempelvis et billede, en tegning eller en hånddukke. Det sætter tempoet ned, så barnet har tid til at tænke sig om og svare. Det gør også samtalen mere afslappet for barnet, end hvis man sidder og ser afventende på barnet. 

4.    Stil åbne og konkrete spørgsmål

Undgå at stille abstrakte spørgsmål, som gør det svært for barnet at svare. Stil i stedet åbne, men konkrete spørgsmål som eksempelvis: ’Hvor i børnehaven kan du bedst lide at lege?’ ’Hvem kan du godt lide at lege med?’ eller ’Hvad gør du, hvis du bliver ked af det?’. 

5.    Redskaber kan hjælpe barnet med at udtrykke sig

Redskaber kan hjælpe barnet til at huske og udtrykke sig om det, der er vigtigt for dem. Både tegninger, hånddukker og billeder kan vække barnets minder og de følelser, barnet har haft i konkrete situationer. Det gør det lettere at sætte ord på det, når hånddukken har lignende oplevelser. På samme måde bliver det lettere for barnet at fortælle om sine følelser, når barnet kan pege på et følelseskort og dermed vise det frem for kun at kunne beskrive det med ord. 

6.    Gør det klart for barnet, at samtalen er frivillig

Selvom mange børn nyder at have en voksen på tomandshånd, der lytter og tager barnet alvorligt, kan der være spørgsmål, barnet ikke har lyst til at svare på. Det er vigtigt, at barnet får at vide, at det er helt i orden. Du kan eksempelvis tegne en pauseknap, som børnene kan trykke på. Hvis barnet ikke virker til at have lyst til at fortælle, men måske er mere optaget af, hvad der foregår på legepladsen, kan det være en god ide at sige til barnet, at det gerne må gå ud at lege, hvis det hellere vil det.

Kilder: Inspirationshæfterne 'Børnesamtaler i børnehaven' og 'Inspiration til spørgsmål, du kan stille i en børnesamtale' udgivet af Børns Vilkår, januar 2024. Samt interview med psykolog Malene Angelo, Børns Vilkår.

Få børnene til at fortælle i 45 minutter

Når Malene Angelo med Børns Vilkår besøger børnehaverne, spørger pædagogerne somme tider, hvordan det er lykkes at få børnehavebørnene til at tale i op mod tre kvarter. 

Her er det især vigtigt, at samtalen foregår på barnets præmisser, pointerer hun.

”Dels skal man skabe tid og rum for samtalen, så barnet har tilstrækkelig tid til at udtrykke sig uden at blive forstyrret. Nogen samtaler fungerer godt i mindre børnegrupper. Andre samtaler foregår bedst på tomandshånd – for eksempel hvis barnet fortæller om forhold i hjemmet, som kan være sårbart at dele med de andre børn. Det er også vigtigt, at barnet har mulighed for at sige fra. Man kan for eksempel tegne en stopknap, som barnet kan bruge til det,” siger Malene Angelo.

Vi skal tage børnene alvorligt

Små børn har også brug for at kunne udtrykke sig på flere forskellige måder – det kan være med deres krop og mimik, eller med leg og aktiviteter. 

Og mens nogle kan lide at tegne – er andre måske bedre til at udtrykke sig gennem leg i samtale med en hånddukke. En hånddukke er også en god måde at udligne den asymmetri, der naturligt er i en samtale mellem et barn og den voksne pædagog.

”Vigtigst er at barnet oplever at blive hørt og taget alvorligt, så barnet får tillid til den voksne og erfaring med, at det kan betale sig at dele sine perspektiver,” siger Malene Angelo.

Understøt barnets frie fortælling ved at …

  • være afventende og åben for barnets initiativ, og giv barnet plads til at fortælle frit uden at blive afbrudt 
  • tage ansvar for at styre retningen af samtalen, så barnets frie fortælling anvendes i relation til formålet med samtalen 
  • gentage barnets udsagn ved at bruge barnets eget ordvalg 
  • bede barnet udfolde sin fortælling med formuleringer som: ’Fortæl mig om...’, ’Prøv at fortælle mere’ osv. 
  • stille åbne, men indsnævrede spørgsmål til noget konkret. I stedet for: ’Hvordan har du det her i børnehaven’ kan du for eksempel spørge: ’Hvor kan du lide at lege i børnehaven?’ 
  • følge op på lukkede spørgsmål med et åbent spørgsmål: ’Har du prøvet, at du ikke havde nogen at lege med her i børnehaven?’ Hvis ja: ’Hvad skete der?’  
  • opsummere og tjekke, om du har forstået det, barnet siger, rigtigt, og lade barnet korrigere dig.

Kilder: Hæftet 'Inspiration til spørgsmål, du kan stille i en børnesamtale' udgivet af Børns Vilkår, januar 2024. Samt interview med psykolog Malene Angelo, Børns Vilkår.

Se det nye inspirationsmateriale her

Børns Vilkårs nye inspirationshæfte til medarbejdere i børnehaver sætter fokus på, hvordan pædagoger kan inddrage små børn via planlagte børnesamtaler. Materialet består af flere hæfter med viden og gode råd samt inspiration til spørgsmål, du kan stille, og en række følelseskort, som let kan printes og lamineres. Få også hjælp til spørgsmål om samtykke og GDPR.

Få Børn&Unge som app

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.