Pædagoger løfter sløret: Her er fordele og ulemper ved vores model for forberedelsestid

Forberedelsestid til pædagoger kan styrke både faglighed og trivsel. Men mængden af forberedelsestid er afgørende.
Det understreger den netop offentliggjort delrapport 2 fra forskningsprojektet ’Pædagogers forberedelse(stid).’
Den første delrapport i forskningsprojektet viste, at langt de fleste pædagoger kun har minimal forberedelsestid, og at det giver en række udfordringer.
I den nye delrapport stiller forskerne bag projektet spørgsmålstegn ved, om ambitionen om individuel faglig fordybelse kan indfries i en travl hverdag med kun én times forberedelse om ugen.
Læs også: Ny forskning: Så lidt tid har pædagoger til forberedelse
Delrapport 2 belyser desuden en række fordele og ulemper ved to af de mest udbredte modeller for forberedelsestid: skemalagt tid inden for arbejdstiden og såkaldt bloktid, hvor forberedelsen kan lægges uden for arbejdstiden.
Mere om det i boksen nedenfor. Her kommer først 4 vigtige pointer om forberedelsestid baseret på den nye rapport:
Forberedelsestid styrker faglighed, nærvær og fagligt fællesskab
Forberedelsestid muliggør dybdegående refleksion. Desuden peger flere af pædagogerne på, at forberedelsestid giver mulighed for at være mere nærværende, tilstedeværende og opmærksomme når de er sammen med børnene.
Forberedelsestid styrker arbejdsmiljø og trivsel
Forberedelsestid giver mulighed for at få arbejdsro, fælles opmærksomhed og mindsker stress.
Mangel på klare rammer kan give usikkerhed
Det er vigtigt at strukturere og prioritere forberedelsen. Det kan være en udfordring, når man som ny skal arbejde med forberedelsestid. Ifølge pædagogerne bør det være afklaret, præcis hvilke opgaver der indgår i deres forberedelsespulje.
Mangel på klare rammer giver tvivl om, hvilke arbejdsopgaver, pædagogerne må bruge forberedelsestid til, og hvor meget tid de kan tillade sig at bruge på opgaven. Det gælder især faglige refleksioner, som elles fremhæves af flere pædagoger som et vigtigt element af deres forberedelsestid.
Risiko for dårlig samvittighed
Flere pædagoger i undersøgelsen peger på, at forberedelsestid mindsker deres dårlige samvittighed. Omvendt peger andre på, at de kan få dårlig samvittighed, hvis de ikke kan nå alle deres opgaver inden for den ofte meget begrænsede tid, der er afsat. De fleste pædagoger i undersøgelsen har højst én time om ugen til forberedelse.
Undersøgelsen viser også, at den måde, forberedelsestiden er organiseret, kan medføre forskellige dilemmaer, der øger risikoen for dårlig samvittighed. Se mere i boksen nedenfor.