Problem landet over: Flere dagtilbud har stuer helt uden pædagoger

I et flertal af landets kommuner er der dagtilbud med stuer helt uden pædagoger, viser nye tal. Det skader den pædagogiske kvalitet og presser både ledere og pædagogers arbejdsmiljø.
Kvindelig pædagogstuderende med lille børnehavebarn
I flere tilfælde bemandes stuer i dagtilbud med helt unge ufaglærte medhjælpere. Det presser både den pædagogiske kvalitet, pædagogerne i institutionen og lederne selv, viser BUPL's seneste vilkårsundersøgelse.

Et flertal af landets kommuner har dagtilbud med stuer helt uden pædagoger.

Og antallet af institutioner med stuer helt uden pædagoger ser ud til at stige:

  • I BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fra 2025 fortæller 11 procent af landets daginstitutionsledere, at de har en eller flere stuer helt uden faste pædagoger.
  • I BUPL’s vilkårsundersøgelse fra 2022 gjaldt det 7 procent af lederne.

Udviklingen har en lang række negative konsekvenser, fortæller dagtilbudslederne i undersøgelsen.

’Kvaliteten falder hurtigt, og jeg er nødt til at være til stede for at opretholde vores struktur og pædagogiske tiltag,’ skriver en af dem.

Store konsekvenser af stuer uden pædagoger: Især børn i udsatte positioner bliver ramt

En lang række dagtilbudsledere, der har stuer helt uden pædagoger, fortæller i BUPL’s vilkårsundersøgelse, at det forringer kvaliteten væsentligt.

’Kvaliteten trues - flere opgaver er sat på pause, såsom sprogvurderinger skriftlige opgaver etc,’ skriver en af dem.

’Børnene tilbydes ringere pædagogiske aktiviteter og at de tilbydes ringere eller slet ingen pædagogiske udviklings muligheder,’ skriver en anden.

Flere af lederne melder om et øget pres på både dem selv og på pædagogerne på de øvrige stuer: 

’Vi må låne pædagoger fra andre stuer, hvilket skaber uro og i nogen grad utryghed bland personale, børn og forældre. Vi har svært ved at følge den pædagogiske planlægning,’ skriver en leder.

’Jeg må som leder deltage i alle samtaler og hjælpe med planlægning af aktiviteter og rammer for at skabe pædagogisk kvalitet og udvikling for børnene,’ skriver en anden.

Særligt arbejdet med børn i udsatte positioner lider, fortæller flere af lederne:

’Jeg skal være mere obs på de børn, der har udfordringer, og påtage mig pædagogens arbejdsopgaver,’ skriver en af lederne.

’Vi kan ikke rumme og hjælpe de udfordrede børn,’ skriver en anden.

’Det bliver svært at udvikle børnenes livsvigtige færdigheder så de kan indgå i fællesskabet,’ skriver en tredje.

Kilde: BUPL's vilkårsundersøgelse, 2025

Advarsel: Pas på denne utilsigtede konsekvens

Formand for Lederforeningen i BUPL Kristine Schroll er ikke overrasket over de konsekvenser, lederne nævner. Både hvad angår presset på kvaliteten og på pædagogernes og ledernes eget arbejdsmiljø.

Det betyder dog ikke, at konsekvenserne ikke er alvorlige, understreger hun:

”Lederne har ikke mulighed for at sikre den pædagogiske kvalitet, medmindre, de kaster sig selv ind i alle opgaver. Men hvis man er nødt til at gå så meget ind i hver enkelt pædagogisk opgave, bliver det ekstremt svært at bevare det helikopterperspektiv, som kræves for at lave god pædagogfaglig ledelse og sikre god pædagogisk udvikling i alle institutionens stuer,” siger Kristine Schroll.

Flertal af kommuner har stuer uden pædagoger: Bør vække bekymring

Ledernes tilbagemeldinger bør også give panderynker i kommunerne, mener Kristine Schroll.

”Det er enormt bekymrende, at lederne melder så negativt tilbage i forhold til eksempelvis arbejdet med børn i udsatte positioner. Det er afgørende pædagogiske kerneindsatser, som ifølge lederne bliver svære overhovedet at gennemføre,” siger Kristine Schroll.

Konsekvenserne er særligt bekymrende, fordi der i et flertal af landets kommuner er dagtilbud med stuer helt uden faste pædagoger (se danmarkskort nederst).

Kristine Schroll opfordrer kommunerne til at sikre den nødvendige kompetenceudvikling til både pædagoger, ufaglærte og pædagogiske assistenter for, at man på kort sigt kan sikre den bedst mulige kvalitet.

”På den lange bane er det vigtigt at fastholde det politiske fokus på at uddanne flere pædagoger via merit. Men det tager tid. Vi kan ikke bare trylle flere pædagoger op af jorden her og nu,” siger hun.

Særlig opfordring til kommuner med pædagogmangel

Kristine Schroll ser også store forskelle på, hvor meget, kommunerne gør for at skaffe pædagoger nok. Og hun har en særlig opfordring til kommuner, der har svært ved at tiltrække pædagoger:

”Vi ved, at pædagoger søger hen, hvor der er andre pædagoger, og hvor der er fokus på netop den faglige kvalitet. Så hvis man som kommune har stuer uden pædagoger – eller mange stuer med kun én pædagog – er det afgørende, at man her og nu sikrer, at pædagogerne rent faktisk har mulighed for at bruge deres faglighed på børnene og ikke bare på at oplære nye, ufaglærte kolleger,” siger formanden for Lederforeningen i BUPL.

Råd til ledere: Værn om strukturer, der sikrer kvalitet

Kristine Schroll advarer desuden om, at lederne lægger et stort arbejdspres på sig selv i forsøget på at opretholde den pædagogiske kvalitet.

Hun opfordrer lederne til at værne om de strukturer, der kan opretholde den bedst mulige kvalitet på trods af pædagogmanglen:

”Det er eksempelvis klare strukturer for, hvordan man i institutionen klæder unge ufaglærte bedst muligt på til at varetage opgaverne med børnene. Og så er det vigtigt, at lederne selv er med til at observere og give vejledning. Men det er som sagt en svær balancegang, for lederen er nødt til at kunne fastholde et helikopterperspektiv og et overblik,” siger hun.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.