Kæmpe flertal af forældre: En pædagog i klassen styrker mit barns trivsel
Landet over slår skolerne i disse dage dørene op efter endt sommerferie, og gensynet med klasselokalerne og -kammeraterne kan vække både glæde og nervøsitet hos børn og forældre.
Gensynets glæde kan dog være større i klasser, hvor der er pædagoger i undervisningen: Næsten ni ud af ti forældre, hvis barn har en pædagog i klassen, oplever nemlig, at pædagogens tilstedeværelse styrker trivslen hos både deres eget barn og i klassen generelt.
Det viser en ny undersøgelse lavet af Epinion for BUPL blandt næsten 1200 forældre til børn i grundskolen.
Pædagog i klassen: Mindre trivsels-bekymring
Som udgangspunkt er der især pædagoger i de yngste skoleklasser, mens der er væsentligt længere mellem pædagoger i udskolingen.
Forældre til de – primært yngre - børn med en pædagog i klassen er mindre bekymrede for deres børns trivsel end andre forældre: 44 procent af forældre til børn med en pædagog i klassen fortæller, at de har været bekymret for deres barns trivsel inden for seneste tre måneder. Det samme gælder 48 procent af forældre til børn uden en pædagog i klassen.
Pædagogers faglighed godt afsæt for trivsel
Det er ikke overraskende, at forældrene oplever, at pædagogernes tilstedeværelse i skolen styrker børnenes trivsel, påpeger Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på VIA University College og skoleekspert.
”Det har været en af intentionerne med at etablere et lærer-pædagog-samarbejde, at der kommer nogle ekstra ressourcer, som kan understøtte nogle børns sociale udvikling og velbefindende. Og det er noget, som pædagogernes faglighed er et rigtig godt afsæt til,” siger han.
At næsten 9 ud af 10 forældre oplever, at pædagogens arbejde styrker klassens trivsel, viser også, at knasterne fra skolereformens start er ved at være udjævnet.
”Lærere og pædagoger har i stigende omfang fundet ind i et velfungerende samarbejde, hvor det måske haltede noget i starten af skolereformen. Alt er ikke på plads, men det er blevet bedre,” mener Andreas Rasch-Christensen.
Samarbejde mellem lærere og pædagoger er nøglen
Og netop samarbejdet mellem pædagoger og lærere er nøglen til at få blandt andet trivselsarbejdet til at lykkes, påpeger han.
”Det skal ikke være den ene faggruppes ansvar i stedet for den andens. Det skal anskues som et samarbejde, og hvis det skal fungere, så kan du ikke bare sige, at nu klarer lærerne undervisningen, og så tager pædagogerne trivslen. Der skal være en ramme om samarbejdet, så man kan finde ud af, hvordan man sammen understøtter børnene i skolen,” siger Andreas Rasch-Christensen og peger på, at samarbejdet ikke bør stoppe, når børnene forlader indskolingen.
”Det kunne med fordel fortsætte op gennem skolelivet, for udfordringer med trivsel er ikke aldersbestemt. Mange lærere ville ønske sig, at man havde nogle ressourcepersoner at samarbejde med i undervisningen,” siger han.