Her er en pædagog lige så god som en lærer i undervisningen
Regeringen er på vej med et nyt folkeskoleudspil, der kommer allerede i denne uge. Udspillet indeholder et ønske om at gøre skoleugen en halv time kortere med mulighed for yderligere at skære i skoledagens længde på den enkelte skole. Regeringen vil dog kræve, at de ressourcer, der spares ved en kortere skoledag, skal blive på skolen, for eksempel ved at udbygge tovoksenordningerne.
Det kan være en god ide at styrke netop tovoksenordninger, for det har en positiv indvirkning på børns læring, når der er en anden kapacitet til stede i klasserummet på skolen ud over læreren, lyder konklusionen i ny forskning, som er gennemført af forsker og ph.d. Mikkel Helding Vembye fra VIVE sammen med to kolleger.
Effekten er den samme uanset om denne anden kapacitet er en pædagog, en ekstra lærer eller en ekstra lærer med specialpædagogiske kompetencer.
Ingen markante forskelle på lærere og pædagoger
Forskningsprojektet er verdens største om tovoksenordninger, da det består af en systematisk analyse af over 70 hidtidige studier. Konklusionerne er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Review of Educational Research.
”Der er ingen markant forskel mellem de tre modeller for tovoksenordninger. Alle måder med en yderligere ressource i lokalet ser ud til at have, hvad vi kalder en substantiel moderat positiv virkning på børnenes læring,” siger Mikkel Helding Vembye om analysen, der indgår i hans ph.d.-afhandling.
Alle omfattede studier er gennemført i højindkomstlande. Resultaterne er ifølge Mikkel Helding Vembye relevante for Danmark, da analysen viser, at det ikke har større betydning, hvilket land studiet af tovoksenordninger er foretaget i.
Effekt på fire procent er ’ret meget’
Mikkel Helding Vembye forklarer, at det er umuligt på basis af gennemførte tests at måle effekten af tovoksenordninger på tværs af lande, da testpraksisser varierer. Derfor har han og kollegerne ved hjælp af matematisk modellering skabt en målestok for såkaldte effektstørrelser, som eksempelvis opnås ved at sammenholde med effekten af alle læringsindsatser i det amerikanske skolesystem mellem 2001 og 2020.
”Vores beregning viser, at en tovoksenordning har en positiv effekt på elever på cirka fire procent på deres testscore i forhold til elever, som ikke har oplevet ordningen. Det er ret meget i den større sammenhæng,” siger Mikkel Helding Vembye.
Han og kollegerne slankede i analysen 128 fundne studier på området til 76. Blandt de inkluderede er en større dansk undersøgelse fra 2015, ledet af professor Simon Calmar Andersen fra Aarhus Universitet.
Den systematiske analyse tyder ifølge forskeren på, at tovoksenordninger virker på alle klassetrin, i matematik/naturfag såvel som i sprogfag samt både for almene elever og specialelever. Endog ordninger af kortere varighed gør formentlig en positiv forskel, vurderer han.
Analysen er ikke i stand til at vise, hvad henholdsvis en pædagog, en lærer og en speciallærer tilfører som ekstra kapacitet - altså heller ikke hvad en pædagog præcist udretter i klasserummet.