Gode råd: Sådan taler I med børn om jordskælvet i Tyrkiet og andre katastrofer

Det kan skabe stor utryghed hos børn, der ser og hører om voldsomme katastrofer som jordskælvet i Tyrkiet. Mange børn kan have brug for at tale om deres oplevelser, og nu giver psykolog i Red Barnet gode råd til, hvordan I bedst tager snakken.
Barn bliver trøstet af voksen

Voldsomme billeder på både TV og telefon og bekymrede voksnes samtaler. Katastrofer som det jordskælv, der for nylig ramte regionen omkring Tyrkiet og Syrien kan påvirke børn og give behov for, at pædagoger er klar til at tage snakken med børn om deres oplevelser og tanker.

I den snak er det vigtigt at tage sig god tid og forsøge at svare på alle børnenes spørgsmål på en udramatisk måde. På den måde kan man skabe øget tryghed og undgå unødvendig frygt hos børnene, siger Per Frederiksen, psykolog i Red Barnet.

Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer, og hvilke spørgsmål de har – alt afhængig af deres alder og modenhed. 
Red Barnet har derfor lavet en guide med fem gode råd til, hvordan I kan tale med børn om jordskælvet i Tyrkiet.

1. Giv børnene tryghed

Fortæl børnene, at der gøres alt det, der kan gøres for at hjælpe og beskytte de børn og voksne, der er direkte berørt af jordskælvet. Der er redningsfolk, læger, sygeplejersker og mange andre mennesker, der er i fuld gang med at hjælpe dem, der har brug for det. Tal om, at Danmark heldigvis ikke er i risiko for at blive ramt af et voldsomt jordskælv som det i Tyrkiet. Blandt andet kan det være en god ide at tage et kort frem og vise, hvor jordskælvene fandt sted. For mange vil det kunne virke betryggende at se afstandene på kortet.

2. Lyt grundigt til børnene 

Det er vigtigt at tale med børnene om, hvad de har set og hørt om jordskælvet. Sørg for at danne dig et godt billede af, hvad børnene forstår, og hvad der ligger til grund for deres spørgsmål. Små børn skal ikke have store, tekniske forklaringer. Børn, der har nået skolealderen, er ved at have en forståelse af, at man kan dø. Derfor kan voldsomme billeder gøre dem utrygge og kede af det. Nogle børn forstår for eksempel ikke, at det er de samme billeder, der bliver sendt flere gange – de tror, at jordskælvet sker om og om igen.

3. Tal om videoer på sociale medier

Voldsomme videoklip, billeder eller detaljerede beskrivelser fra jordskælvene kan dukke op på sociale medier og andre steder på nettet – også uden at børnene har bedt om det eller søgt på det. Mange børn er alene i mødet med indholdet, og det kan være skræmmende. Tal med børnene om, hvad de har set, og tal om ikke at dele billeder, videoer eller andet voldsomt indhold om hændelsen. Hvis dit barn har set noget ubehageligt på nettet, kan I kontakte SletDet Rådgivningen. Anmeld voldsomt indhold til den platform, som barnet har set det på, og indstil eventuelt barnets profil til at være ”børnesikker”, hvis det er muligt, så barnet i højere grad skånes for voldsomt indhold. 

4. Vær særlig opmærksom på børn med tilknytning til Tyrkiet og Syrien

Nogle børn kan være påvirket direkte af begivenheden, fordi de har familie eller venner i Tyrkiet eller Syrien. Det kan være en god idé at tale om, at det er okay at være ked af det og samtidig gøre plads til at hjælpe barnet med praktiske afklaringer. Det kan for eksempel være opkald til familie eller hjælp til at afklare, hvad status er på katastrofen. Det er bedre, at du bistår barnet i at finde oplysninger, end at barnet selv skal finde dem.

5. Giv udtryk for medfølelse 

At støtte eller hjælpe andre kan give børn en følelse af kontrol, tryghed og empati. Det kan ved naturkatastrofer og andre voldsomme oplevelser i medierne give god mening, at man, for eksempel sammen med barnet, viser sin medfølelse ved at lave en tegning eller deltage i markeringer. Mange børn har det rigtig godt med at vise deres forståelse på den ene eller anden måde.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.