Vild med dans

Børnene er vilde med dans og musik, men måske rækker talentet ikke helt til Den Kongelige Ballet. Derfor har Det Kongelige Teaters Balletskole i Holstebro oprettet en danse- og musiklinie, hvor børnene alligevel kan have musik og dans i centrum

Det store studie hos Peter Schaufuss Balletten i Holstebro er fyldt med sved fra en hel dags koncentreret arbejde.

»Det er den sidste halve time, man viser, hvor man har sin koncentration,« siger danselæreren Per Madsbjerg, mens han kigger bestemt ud over en flok meget trætte børn.

Trætte af en hel dags arbejde ligger, sidder og hænger de - mens de ømmer sig højlydt. De har danset siden kl. 9.00 om morgenen, og nu er det godt ud på eftermiddagen. Men før de kan gå hjem, skal de lige igennem et nummer fra Grease, den musical, som de er ved at indøve, og som de skal ud og optræde med til foråret. For der er noget med tællingerne, som de har svært ved.

Per Madsbjerg prøver at styrke kampgejsten:

»Tænk på Peter Schaufuss-balletten inde ved siden af. De danser fra 9 om morgenen til sent om aftenen.«

»Ja, men de får også penge for det,« kommer det med en rap replik fra ét af børnene, inden musikken sætter ind, og de øver nummeret en gang til.



Det vigtige valg. I 1996 blev Balletskolen i Holstebro oprettet som en underafdeling af Den Kongelige Ballets Elevskole på Kongens Nytorv. Balletskolen har både en meget hård udvælgelsesprocedure og en meget konsekvent frasortering af de mindre egnede elever, og i løbet af årene havde de fravalgte balletbørn og deres forældre gentagne gange ytret ønske om alligevel at blive på skolen, blive i det miljø, de var glade for og fortsætte i en hverdag, hvor den musiske selvudfoldelse har en naturlig plads.

Da en friskole samtidig skal have mindst 28 elever for at oppebære tilskud, opstod tanken om at oprette en ny linje. Uden optagelsesprøve og uden eksamen, men med dansen og musikken som en central del af børnenes hverdag.

Eleverne på danse- og musiklinien har samme skema som eleverne fra balletskolen. De boglige fag har de sammen, mens dansen og musikken foregår hver for sig.

»Oprindeligt var tanken, at børnene bare skulle danse ballet, men så bliver de jo bare dårlige kopier af balletbørnene,« siger Kent Sommer Mortensen, leder af friskolen.

»Så vidt vi ved, findes der ingen andre steder, hvor man har en danse- og musiklinje ved siden af en balletskole.«

Selvom linjen startede som en underafdeling af den mere traditionsrige balletskole har danse- og musiklinjen nu fået helt sit eget indhold: moderne dans, afrikansk trommedans, step, riverdance og jazz-ballet.

»De rigtige børn kommer på grund af dansen og musikken: Fordi de gerne vil danse. De skal ikke komme, fordi de har fravalgt noget andet,« siger Kent Sommer Mortensen, og udtalelsen støttes af børnenes egne ord.

Benjamin fra 6. klasse fortæller, at han søgte ind på danse- og musiklinjen, fordi han godt kan lide at danse og spille musik.

»Men det bedste er, at man er gode venner med alle, der er her.«

Felicia fra 4. klasse gik til optagelsesprøve på balletskolen for to år siden. Hun kom ikke ind og valgte så danse- og musiklinjen. Og nu er det kun nogle gange, at hun ønsker, at det var balletskolen, hun var kommet ind på: For hun er så glad for det liv, hun har nu, og siger, at det blandt andet kan ses på, at hun kommer hjem fra skole - og er glad.



Trin i moderne dans. Glæde er der masser af hos børnene. De nærmest strutter af glæde. Også mens de kæmper med at finde deres ben og arme under dagens første workshop, hvor de præsenteres for koreografen Charlotte Boye-Christensen og hendes dansestil, der er inspireret af mange års professionelt virke i den moderne dans' hjemland, USA.

Den koreografi, hun forsøger at lære dem, æder sig gennem rummet, har energiske fald til gulvet og store drej, der involverer hele kroppen med al dens opsparede energi. Et meget anderledes billede af den dansende krop, end det børnene får, når de står og smugkigger på Schaufuss-ballettens voksne, professionelle dansere.

»Skolen her er en måde at starte dem på. Og selvom de ikke bliver i dansemiljøet som dansere eller koreografer, så har de fået en forståelse for den moderne dans. Det gør dem både til et mere medlevende og mere kritisk publikum. De får en fornemmelse af, hvad de kan lide, og hvad de ikke kan lide,« siger Charlotte Boye-Christensen.

Danse- og musikliniens mål er, at børnene skal blive så dygtige, at de kan blive professionelle. Men Charlotte Boye-Christensen vil ikke spå om, hvor mange af de unge dansere, der har en chance for at leve af at danse:

»De kan udvikle sig i alle retninger. Men de, som har en gejst, en indlevelse og en lyst, de har en chance. For det er det, der driver værket.«



Efterspørgsel. Blandt koreografer i Danmarks professionelle danse- og musicalmiljø er håbet, at mange af eleverne vil fortsætte med dansen, for der er brug for unge dansere med en ballast som den, børnene får på danse- og musiklinien. Mikala Bjarnov Lage, en af Danmarks førende koreografer og iscenesættere, er en af dem, der glæder sig over initiativet i Holstebro.

»Det er skønt, at de her elever ikke skal starte fra bunden, når de søger ind på for eksempel Skolen for Moderne Dans. De vil blive rustede på en anden måde. For eksempel ligesom de tyske eller svenske elever, der har en helt anden tradition og opdragelse indenfor moderne dans,« siger Mikala Bjarnov Lage.

Musical- og revykoreografen Hanne Jacobsen supplerer:

»Det er så svært at forme en krop, hvis man starter sent med at danse. Så det er klart de dansere, der har haft dansen fra barnsben af, jeg vælger. Ofte ender det med, at halvdelen af danserne i revyerne er fra de andre nordiske lande,« siger Hanne Jacobsen, der glæder sig til, at de unge vestjyder kommer ud og er med til at højne niveauet for den danske dans.



Eget orkester. I denne mandags program er der også lagt en koncert ind. Siden sommerferien har børnene arbejdet på et program, hvor de med trommer, pauker, marimbaer, xylofoner, diverse rasleinstrumenter og et trommesæt viser alt, hvad de har i sig af rytme, evne for sammenspil og spilleglæde.

De 18 børn fra linjens ældste klasser spiller fem udvalgte numre for resten af skolen og for den lille flok af forældre, der har kunnet få fri fra arbejde denne mandag. Der kvitteres med højlydt og berettiget applaus, for koncerten viser endnu en del af den alsidighed, som børnene har tilegnet sig, og som de bruger flittigt - ikke kun i hverdagen på skolen, men også som en del af større regionale og kommunale kulturelle projekter.

For eksempel var de en del af efterårets Kulturtog, et veterantog, der drog rundt i amtet fyldt med forskellige kunstformer, og i august måned havde de placeret sig centralt i festugen i Holstebro. Blandt andet i en større udendørs forestilling sammen med Odin Teatret og de samarbejdspartnere, som dette internationalt arbejdende teater har kontakt med.

»Det var godt for vores børn at være med i en professionel sammenhæng og også opleve det her teatermiljø - som er noget andet end balletverdenen,« siger Kent Sommer Mortensen.



Danse- og musiklinien

Danse- og musiklinien startede i 1999 og har nu 25 elever, tre færre end Balletskolens 28. Skolen har ansat to lærere til at varetage undervisningen i dans, mens musikundervisningen foregår på Holstebro Musikskole, hvor børnene har deres eget slagtøjsorkester. Skoleundervisningen varetages af Læseskolen sammen med kammeraterne på balletlinjen. Når disse er til deres daglige ballettræning, undervises Danse- og musikliniens elever i dans/ ballet/musik - mindst seks timer om ugen. I perioder op til forestillinger og projekter er det meget mere.

Indtil videre er der frit optag på danse- og musiklinjen, men der overvejes en form for optagelsesprøve fra sommeren 2002.

Skolen har også en børnehaveklasse, hvor der er tilknyttet syv elever.

Se mere på

http://www.balletskolenholstebro.dk

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.