VIDEREUDDANNELSE - En bragende god investering

Opløftende erfaringer med den pædagogiske diplomuddannelse. Alle profiterer af den

Rygterne taler ikke sandt. Den pædagogiske diplomuddannelse er ikke først og fremmest for institutionsledere, den er for alle, som er parate til at yde den nødvendige arbejdsindsats. Og jo, det man får med sig hjem fra et års intensiv teoretisk videreuddannelse kan bagefter bruges ude i institutionerne - og bliver det i høj grad også.

Det er et par af de vigtige pointer i en undersøgelse, som BUPL Fyn og Odense Kommune har foretaget blandt pædagoger, som i løbet af de seneste tre år har gennemført og bestået diplomuddannelsen ved Center for Videregående Uddannelser på Fyn, tidligere Danmarks Pædagogiske Universitets fynske afdeling.

Undersøgelsens formål har været at afdække, hvilken personlig og faglig udvikling et års videreuddannelse kan give. Svaret er, at udviklings-gevinsten, såvel for den enkelte som for vedkommendes arbejdsplads, er så stor, at diplomuddannelsen må betegnes som intet mindre end en bragende god investering.

Rart at vide, når man som Odense Kommune satser mere end de fleste på netop dette felt. Således er tre procent af budgettet i byens vuggestuer og børnehaver skudt i en pulje, som årligt giver 15 af 0-6 års områdets pædagoger mulighed for at få finansieret en diplomuddannelse. Ordningen gælder sært nok ikke resten af kommunens pædagoger.



Selvtillid. Samstemmende siger de 13 pædagoger, som har deltaget i undersøgelsen, at diplomuddannelsen har sat en personlig og faglig udvikling i gang, som næppe var kommet ellers. De siger også, at de har fået mere selvtillid, større tro på egne faglige styrker, bedre overblik og en ny forståelse af det pædagogiske arbejdsområde.

Ude i praksis har det for nogle udmøntet sig i, at de er kommet til at fungere bedre i samspillet med børn, forældre og kolleger. Andre har oplevet, at de er blevet bedre til at arbejde med forandringer og til at se nye organisatoriske muligheder.

Den entydige tilbagemelding er, at den lærdom, diplomuddannelsen bibringer, er endda meget anvendelig på arbejdspladsen. I form af en bredere vifte af faglige værktøjer og en ny teoretisk viden, som betyder, at der sættes ord på den "tavse viden". Skriftligheden er også blevet styrket og med den evnen til at dokumentere sin egen praksis.

På det personlige plan forbindes uddannelsesforløbet med tid til fordybelse, refleksion og teoretisk eftertanke. Man får pusten igen og dermed ny energi og virkelyst, som siden hen også kommer kollegerne hjemme i institutionen til gode.



Ekstra halvt år. Kritiske indvendinger mod diplomuddannelsens form og indhold høres dog også. Forløbet er, siges det fra flere af deltagerne, for komprimeret. Derfor foreslås, at uddannelsen forlænges fra et til halvandet år. Desuden peges på, at der fra diplomuddannelsen mangler link til anden videregående og kompetencegivende uddannelse.

Tillige er der dem, der synes, at det har været svært at komme tilbage til "virkeligheden", fordi tiden og ressourcerne ikke er til store teorier og flotte mål.

Et par deltagere er desuden stødt på Janteloven. Det er den, der siger, at man ikke skal tro, at man er noget, fordi man - som i dette tilfælde - har taget en videreuddannelse.

Der spørges også, hvorfor arbejdsgiverne ikke i højere grad, end de gør, ser diplompædagogerne som ressourcepersoner, der har en opgave i at formidle ny viden til kollegerne.

På spørgsmålet, om alle pædagoger vil være stand til at gennemføre diplomuddannelsen, er svaret, at det vil de. Forudsætningen er dog, at pædagogen har foretaget et positivt tilvalg af uddannelsen og er indstillet på at arbejde hårdt.

"Hvis man har svært ved at formulere sig skriftligt eller ved at tilegne sig teoretisk stof, så skal man nøje overveje, om det er det rigtige valg," lyder det gode råd fra de 13, der stod strabadserne igennem.



Uddannelse med diplom

En pædagogisk diplomuddannelse udgør et selvstændigt afrundet forløb på niveau med en mellemlang videregående uddannelse. Formålet er at forbedre erhvervsmuligheder og de personlige og faglige kompetencer hos den studerende.

Den, der har gennemført uddannelsen, har ret til at anvende bogstaverne PD efter sit navn.

Adgang til uddannelsen har ansøgere, som har gennemført en uddannelse til lærer, pædagog eller en sammenlignelig uddannelse. Ansøgeren skal desuden have mindst to års relevant erhvervserfaring efter endt grunduddannelse.

Uddannelsen består af et obligatorisk modul med videnskabsteori og pædagogik, fire-otte moduler, hvoraf den studerende skal vælge fire, samt et afgangsprojekt.

Diplomuddannelsen er normeret til ét studenterårsværk og kan gennemføres enten som heltidsstudium over et år eller som deltidsstudium inden for en tidsramme på op til tre år.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.