Viden skaber viden
Viden skaber viden
I sin åbningstale i Folketinget for nylig lancerede statsminister Anders Fogh Rasmussen et nyt mål for videnssamfundet, "vi skal udvikle et samfund, hvor det er muligt at bevæge sig fra bistandsklient til bankdirektør", sagde ministeren blandt andet.
Nu er det jo et spørgsmål, om en lang eller mellemlang uddannelse vil gøre alle mennesker mere lykkelige og samfundet bedre - og det er sandelig også et spørgsmål, om og hvordan ministeren har tænkt sig at opfylde sine egne ord.
Min personlige holdning er, at det med den førte uddannelsespolitik set i lyset af finansloven næppe er muligt at give flere mere uddannelse. Der er ikke tilflydt flere midler. Der er blot rykket rundt inden for det eksisterende.
Sociale problemer i vores samfund løser man i øvrigt heller ikke alene gennem tvunget arbejde eller uddannelse. Der skal en meget mere nuanceret indsats til. Det handler om at tage hånd om det enkelte menneske, den enkelte familie, i et målrettet socialpolitisk arbejde med afsæt i den konkrete livssituation.
Og så er det meget vigtigt at gøre dem, der har ansvaret for konkrete jobs og opgaver, bedre i stand til at udføre opgaverne. Det skal ske i en kontinuerlig opkvalificering med de fornødne efter- og videreuddannelsesmuligheder. Det er også et åbent spørgsmål, om de enkelte uddannelser fremover skal forblive, som de er - eller om der snarere skal udvikles en anden opdeling mellem den enkelte grunduddannelse og den efterfølgende efter- og videreuddannelse.
Vores erfaring lige nu er, at i hvert fald for pædagoger efterspørges der stor opkvalificering i arbejdet, men de reelle muligheder er ikke til stede. Så her er et klart politisk problem at tage fat på. Der er ikke penge nok på den enkelte arbejdsplads til den ønskede opkvalificering - og der må også skabes alternative muligheder for ret til
fravær med fuld vikardækning.
KTO-aftalen foreskriver uddannelsesplanlægning og kompetenceløft for den enkelte medarbejder. Det kan være vejen frem at synliggøre de konkrete redskaber til medarbejdergruppen og/eller den enkelte medarbejder. Derfor er det også dejligt at se, at en gruppe CVU'ere i det midtjyske arrangerer en "Landskonference i Udannelsesplanlægning i Daginstitutioner" den 20.-21. november, så pædagoger her får en mulighed for at blive orienteret om de muligheder, der ligger lige for.
Det er vigtigt, at vi tilegner os viden og især ny viden. Og det er vigtigt, at forskningen fortsat udvikler den viden, vi skal tilegne os, så viden kan skabe viden til fordel for udviklingen af det pædagogiske arbejde.