Trafik med hele kroppen

Med rytmik, cykelbanekursus, farvetryk på T-shirts, øvelser i trafikken, musik, sang og førstehjælp har børnene i Humlebien for tredje år i træk leget trafikkendskab ind med alle sanser. Pædagoger og forældre har sammen formuleret en trafikpolitik, så børnene lærer om trafik, og sikkerheden omkring institutionen øges

Når én, der går i trafikken, hedder en fodgænger, ligger det snublende nær at kalde én, der kører på cykel, for en cykelgænger. Ordet er opfundet af et fireårigt barn i daginstitutionen Humlebien i Hellerup og kom til verden i en af de mange snakke om trafik, som har fundet sted i løbet af et to ugers temaforløb. På tværs af de fem aldersopdelte stuer fra 0-6 år har de 96 børn på forskellig måde beskæftiget sig med trafik: Kørt på cykelbane, malet T-shirts med cykelmotiv, lavet trafikrytmik, øvet sig i trafikken, sunget trafiksange, været på cykelværksted, kigget på billeder med forskellige trafiksituationer og snakket om dem samt lært lidt førstehjælp. Det har været trafik med hele kroppen, for sådan lærer børn nu engang bedst, mener pædagog Lise Bogsnes, som står for planlægningen af trafikugerne.

"Vi kan se, at der er enormt stor forskel på de børn, der har været med i et trafikforløb, og de børn, der ikke har. Vi får jo børn udefra, og de børn, der har været med i et forløb, stopper automatisk ved kantsten og indkørsler og siger: "Vi står og kigger os for," mens de bevæger hovedet fra den ene side til den anden. Det gør de andre ikke. Så det virker helt sikkert, at vi arbejder så meget med trafik," siger hun.

Pædagogerne i Humlebien har for tre-fire år siden lavet en trafikpolitik sammen med forældrene (se faktaboks). Den har gjort det nemmere for pædagogerne at sige til forældrene, hvis de parkerer uhensigtsmæssigt uden for institutionen eller på anden måde ikke støtter op om børnenes sikkerhed i trafikken. Desuden virker den internt i personalegruppen, så alle ved, hvordan man forholder sig i trafikken sammen med børnene.

"Det betyder, at alle ved, at man går to og to med hinanden i hånden, man stopper ved kantstenen og ved indkørsler, man går i højre side i tunnelen. Der er altid to voksne med på tur, uanset hvor mange børn vi har med. Det er altid en voksen, der går først ind i toget, og en, der går bagerst. Vi går altid ind og ud ad den samme dør, ellers mister man overblikket. Alt det og meget mere står i vores trafikpolitik, og den er nem at formidle til nye voksne, nye forældre og vikarer," fortæller Lise Bogsnes.



Det har vi lært. Børn&Unge er på besøg, den dag trafikugerne slutter. Som altid er der fællessamling om fredagen, og denne bruges udelukkende til at evaluere det, børnene har lært i de to uger. Først synger alle børn trafiksangen "Rød, gul og grøn" på melodien "Tingelingelater", så bliver der snakket om den korrekte brug af cykelhjelmen. Lise Bogsnes sætter den blå hjelm på Claras hoved for at finde ud af, om børnene kan huske, hvordan den skal sidde. "Neej," lyder det højt og forarget, da hun sætter den helt bagud og helt fremme i panden. "Den skal sidde lidt fremme, og ørerne skal være inde i de der stropper," siger en dreng.

Så repeteres de tre farver i trafiklyset, og det er tydeligt, at det er logik for børnehavebørn, hvad de betyder. Lise Bogsnes viser en førstehjælpskasse frem, og Cecilie siger, at den bruger man, hvis nogen har slået sig, og hun viser også, hvordan man sætter plaster på det sår, hun har på skinnebenet. "Jeg har også et sår," råber mange af børnene. "Jeg har 11 myggestik," råber en af drengene.

Til sidst deler leder Kirsten Bomholtz højtideligt diplomer ud til de børn, der har gennemført en tur på cykelbanen. Banen tegner pædagogerne selv op på en lille p-plads uden for legepladsen. Efter samlingen skal Clara, Sofie, Victor, Cecilie og Ida ind på Solsikkestuen og male T-shirts. Hvert barn får en skabelon af et cykling forbudt-skilt og kan vælge mellem farverne blå og rød. Farven duppes på med en svamp, og hokuspokus trylles en cykel frem på T-shirtens hvide mave.

Hvert år skifter aktiviteterne for at motivere børnene. Sidste år lavede de papkassebiler og kørte med dem på den samme bane, man i år har cyklet på. I år har man lavet trafikrytmik, og det er noget, man er blevet inspireret til fra et nyt materiale fra Rådet for Større Færdselssikkerhed (RfSF). Lise Bogsnes har med sin erfaring i trafikforløb i børnehaven været konsulent på materialet, og hun har også været med på flere af de kurser, som RfSF har lavet for pædagoger, der ønsker sig inspiration til trafikforløb i deres institutioner.

"Næste år vil vi lade os inspirere endnu mere af det her materiale, for der er nogle aktiviteter, som vi slet ikke har tænkt på. Men vi har allerede i år brugt fotobogen, der er en del af materialet. Den står fremme hele tiden, mens forløbet er i gang, og der har været mange gode snakke om trafik med udgangspunkt i billederne," siger hun.



Sikkerhed fra vugge til rat. Det er projektleder i Rådet for Større Færdselssikkerhed Michala Heering Brinck, der har udviklet materialet specielt rettet mod daginstitutioner. Det består af en mappe med gode råd og inspiration til at arbejde med trafik i en pædagogisk sammenhæng samt den før omtalte fotobog med billeder af situationer, der inspirerer til snak om trafik og sikkerhed. RfSF har lavet materialet som et led i den trafikopdragelse, som børn skal have.

"Der er en strategi, som går fra vugge til rat, hvor man skal lære at færdes sikkert i trafikken. At færdes sikkert som 3-6-årig vil sige, at barnet i følgeskab med voksne får en fornemmelse af at gå i trafikken, så småt begynder at cykle og lærer at vurdere farer og risikomomenter, hvilket er rigtig svært for den aldersklasse. Små børn har ikke forståelse for hastighed og afstand, og de kan ikke tænke i konsekvens. Derfor er det vigtigt, at vi starter allerede i børnehaven og lærer dem, hvordan man skal gebærde sig trafikken. Hvis de lærer det som små, er der større chance for, at de senere bliver bedre og sikre trafikanter," siger hun.

Michala Heering Brinck mener, at når trafik læres i børnehaven, sker det, mens de er en aktiv del af et fællesskab, og på den måde lærer de også af hinanden.

"Vi har spurgt mange pædagoger og nogle, der kender pædagogers arbejdsbe-

tingelser, om deres erfaringer og holdninger. For os har det været nødvendigt, at materialet skal passe ind i institutionerne og deres hverdag. Det nytter ikke noget, at vi kommer med et produkt, der ikke tager højde for de betingelser og begrænsninger, der er, for så er det jo nyttesløst. Man kan bruge materialet, som man vil. Vil man ikke lave ugeforløb, kan man tage noget ud og gøre lidt hver mandag, eller hvad der nu passer ind," siger hun.



Materialet fra Rådet for Større Færdselssikkerhed (RfSF) koster 550 kroner. Lige nu tilbydes endagskursus og materiale for 400 kroner. Bestilles på www.rfsf.dk



Trafikpolitik fra Humlebien

Med denne politik sætter Humlebien trafiksikkerhed på dagsordenen og lægger op til en mere målrettet indsats i dagligdagen og for en forbedret trafiksikkerhed ved institutionens område.

(Er forkortet af red.)



OVERORDNET TRAFIKPOLITIK

Humlebien anerkender sin rolle i forhold til mindre børns trafiktræning og trafiksikkerhed.

Humlebien vil arbejde for, at alle børn i institutionen får gode forudsætninger og muligheder for at færdes sikkert i trafikken.

Humlebien anerkender, at voksne trafikanter er rollemodeller for børn og unge.

Humlebiens arbejde med trafiksikkerhed består af en række forskellige initiativer i samarbejde med børnene, de ansatte, forældre, lokalområdet og de lokale myndigheder samt Rådet for Større Færdselssikkerhed (RfSF).



TRAFIKMILJØET OMKRING HUMLEBIEN

I fire punkter beskrives den meget tunge og intensive trafik omkring institutionen, og hvordan forkert parkering skaber utryghed, fordi det forringer udsynet for børn, forældre og ansatte.



HVAD GØR HUMLEBIEN I DAG?

Praktiske retningslinjer for, hvordan ansatte og børn skal forholde sig i trafikken på ture ud af institutionen. Det handler om, hvordan man går, hvor man stopper, og hvordan man forholder sig ved ind- og udstigning af bus og tog.



MÅL OG INDSATSOMRÅDER

At øge de ansattes, børnenes og forældrenes viden om og opmærksomhed på trafiksikkerhed.

At sætte fokus på de ansattes funktion som rollemodeller.

At starte trafiktræning med børnene.

At mindske trafikkaos ved institutionen.



HANDLEPLANER FOR AT REALISERE MÅL VEDRØRENDE BØRNENE

Der planlægges trafiktema over to uger for hele Humlebien en gang om året.

Ved boldbanen på legepladsen vil der på udvalgte tidspunkter i dagligdagen være mulighed for at lege trafiklege.

Personalet opfordres til at synge trafiksange med børnene.

Personalet opfordres til at snakke ulykker med børnene på en saglig og fornuftig måde.

Personalet opfordres positivt til at motivere børnene til at færdes rigtigt i trafikken frem for at skræmme.

Der iværksættes trafikøvelser i nærmiljøet ved Humlebien.

Humlebien vil fremover kun bestille busser, hvor der er sikkerhedsseler til børnene m.m.



HANDLEPLANER VEDRØRENDE FORÆLDRENE

Materiale fra RfSF udleveres til forældrene.

Der oprettes en trafikklumme i nyhedsbrevet.

Relevante trafikspørgsmål tages op på forældremøder.

Der udarbejdes informationsmateriale, der angiver, hvor forældrene kan parkere lovligt

m.m.



HANDLEPLANER VEDR. DE ANSATTE

Der vælges en trafikansvarlig blandt personalet.

Ansatte informeres yderligere om trafiksikkerhed via materiale fra RfSF.

Der indkøbes cykellygter, som personalet kan låne.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.