Sikke en skoledag
Sikke en skoledag
Skoledagen skal være længere for de mindste, mener undervisningsminister Ulla Tørnæs. Og onde tunger taler om, at der er ved at samle sig et flertal af partier, der bakker op om en udvidet undervisningstid for de børn, der i de kommende år begynder i skole. Mere undervisning, mindre fritid. Mere sidden stille, mindre leg.
Er det forældrene, der presser på her? Jeg tror det ikke. De forældre, jeg er i kontakt med, sætter legen og fritiden højt, når det handler om deres seks-otteårige børn. Og forældrenes egen organisation på skoleområdet, Skole og Samfund, advarer kraftigt mod mere skole i de første klasser. Børnene selv siger klart nej. Børnepolitisk Netværk, der blandt andre består af BUPL, PMF og Skole og Samfund, har for nyligt offentliggjort en rapport, der for første gang undersøger mindre børns oplevelser af en forlænget skoledag. I rapporten siger børnene, at dagen føles for lang og struktureret, når skolen varer op til seks timer om dagen. Samtidig - og det er vigtigt - synes de ikke, at der er tid nok til at lege med kammeraterne.
En stor del af børns læring sker gennem legen. Her udforsker de sig selv og hinanden og udvikler kompetencer, de skal bruge nu og fremover - nysgerrighed, gå-på-mod, kreativitet, evner til at samarbejde og kommunikere. Det er også gennem legen, at børn udvikler venskaber, der er livsnødvendige for deres selvværd. Det gælder især for de mindre
skolebørn.
Det er tankevækkende, at børnene savner "de gode lege", når den største del af dagen er skemalagt, som det sker i de forsøg med udvidet skoletid, som rapporten har undersøgt. De gode lege, der strækker sig over så lang tid, at man glemmer den (altså tiden), er fantasifulde og skabende og indtager hele landsskaber af fællesrum og legepladser.
Hvis regeringen kommer igennem med planerne om mere skole til de små, kommer vi ikke nærmere en bedre skolestart. Flere dansktimer og mere traditionel undervisning er ikke det, der skal til for at sikre et bedre uddannelsesniveau på længere sigt. Der er ingen dokumentation for, at flere dansktimer i sig selv giver bedre læsere. Det handler i langt højere grad om at se på barnets samlede udvikling og muligheder for læring. I stedet for ukritisk at hælde mere traditionel undervisning på de yngste skolebørn, er der brug for at se skolestarten i et bredere perspektiv. Skoledagen skal tilrettelægges med nye undervisningsformer, med tid til fordybelse og mulighed for at udvikle barnets faglige, personlige og sociale sider - også gennem leg og fritidspædagogiske aktiviteter. Det kræver et bedre samspil mellem skoletid og fritid og mere samarbejde mellem lærere og pædagoger. Flere timer er ikke svaret.