SFO-UNDERSØGELSE: Smil og trivsel drukner i økonomi

Efterhånden handler skolen og fritidsordningen mere om tal og resultater end børnenes trivsel. Måske burde man se på, hvor meget børnene smiler i stedet for at måle, hvor hurtigt de læser en tekst, mener en af forældrene bag SFO-undersøgelse

Bekymring var drivkraften, da en gruppe forældre på Munkebjergskolen i Odense besluttede sig for at undersøge de pædagogiske medarbejderes vurdering af skolefritidsordningerne i Odense Kommune. Baggrunden var, at der igennem en længere periode har været nedskæringer i SFO-ordningerne.

»I vores SFO er den årlige koloni sparet væk. Mange af de små ture ud af huset, hvor kun nogle få børn er med, er der heller ikke ressourcer til længere. Og det er også gået ud over svømmeture og andre udflugter. Samtidig er vi dybt bekymrede for, at børnene ikke får den støtte til at løse konflikter, som de skal have. At de bliver overset, og deres fritid ikke bliver så sjov, som den kunne være,« siger Merete Bundsgaard, der er mor til Johannes, og en af forældrene bag SFO-undersøgelsen.

»Alle har så travlt med, hvordan børnene klarer sig rent fagligt i skolen. Måske skulle man i stedet kigge lidt på, hvor meget børnene smiler, eller hvor brede deres smil er,« mener hun.



Børns leg er vigtig. Per Lund Hansen, der er pædagog i Munkebjergskolens SFO og tillidsrepræsentant, er fuldstændig enig.

»Hverdagen er blevet sværere at få til at hænge sammen efter besparelserne. Og det betyder, at man som pædagog føler utilstrækkelighed, når der hver dag er noget, man ikke når - eller helt glemmer på grund af presset. Politikerne taler om, at vi må strukturere os ud af besparelserne, men det kan ikke lade sig gøre, uden at det bliver et kedeligt sted at være for børnene. Måske er vi som pædagoger simpelthen for dårlige til at melde ud, hvor vigtig børns leg er for deres trivsel,« siger Per Lund Hansen.

Bjørn Kæmsgaard har som leder i Munkebjergskolens SFO igennem de seneste år måttet tage nogle upopulære beslutninger.

»Når man skal spare næsten 400.000 kroner på et årsbudget, kan det ikke undgås, at det kan mærkes. Det svarer til halvanden fuldtidsstilling eller 58 ugentlige timer. Vi har valgt at skære ned på udflugterne og vikardækningen, og det betyder, at vi i det daglige må løbe lidt stærkere for at nå hele vejen rundt,« forklarer han.



Stadig flere krav. Både pædagoger og forældre oplever også at der stilles stadig flere og flere krav til børnene i skolen.

»Men det betyder jo ikke, at fritiden bliver mindre vigtig - snarere tværtimod. Der skal stadig være plads til leg, sjov og alt det kreative. Og når der samtidig er et stigende behov for ekstra støtte i folkeskolen, så kan man da ikke skære ned på fritidsordningerne, hvor nøjagtig de samme behov for ekstra støtte må være gældende. Ellers hænger tingene overhovedet ikke sammen,« mener Merete Bundsgaard.

Hun mener også, at der i dag bliver stillet stadigt større krav til pædagogerne.

»Vi forældre er meget væk fra vores børn, når vi er på arbejde. Derfor er pædagogernes rolle stor, både når det gælder opdragelse og en god fritid. Og det absolut positive i hele denne undersøgelse er, at pædagogerne er bekymrede for børnene. Det handler ikke så meget om deres eget arbejdsmiljø. De brænder for deres job og vil gerne gøre det så godt som muligt, men nedskæringer på nedskæringer gør det svært at leve op til idealerne.«

Forældrene bag undersøgelsen håber, at den kan være med til at kvalificere den politiske debat om skolefritidsordningerne i Odense.

»Nu har vi fået sat fokus på området, så gælder det om at holde det fokus,« siger Merete Bundsgaard.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.