Psykolog på sidelinjen

Da to selvstændige institutioner blev til Eventyrhuset i Fredericia, havde de en erhvervspsykolog med på sidelinien til at hjælpe dem igennem forandringerne

Forandring og modstand er to sider af samme sag. Hvis man ser på det psykologisk, så er modstand jo i virkeligheden en måde at passe på sig selv. Så ofte er forandringers største forhindring den psykologiske modstand."

Sådan siger Ejnar Bryld. Han er erhvervspsykolog og har et rådgivnings- og konsulentfirma. Firmaets speciale er håndtering af konflikter på arbejdspladsen og håndtering af modstand i forbindelse med forandrings- og udviklingsprocesser. Bag de flotte ord gemmer sig præcist sådan en situation, som den Eventyrhuset i Fredericia skulle igennem.

"Jeg havde egentlig to funktioner i den sag. Jeg skulle give gode råd til, hvordan de kunne klare sammenlægningen, og så skulle jeg holde nogle temaaftener, hvor vi mødtes alle sammen og snakkede om det, der foregik," siger han.

Hans indsats får mange rosende ord med på vejen, hvis man spørger personalet i Eventyrhuset. Selv synes han faktisk, at indsatsen har været ret beskeden.

"Jeg tror, at jeg i virkeligheden mere har haft en psykologisk virkning på den. Det har givet dem en tryghed, at de vidste, jeg var der. Så har jeg også virket som en ventilfunktion. Ledelsen har kunne komme af med nogle frustrationer eller usikkerheder til mig, som de måske ikke så godt kunne give udtryk for overfor personalet," siger Ejnar Bryld



Følelser og forståelse. Ejnar Bryld fremhæver tre punkter, som er altafgørende for, hvordan forandringer modtages og lykkes i en organisation.

Der skal være en anledning til forandringerne. I dette tilfælde var det, at Fredericia Kommune ville lægge to institutioner sammen, og det passede med, at lederen i den ene institution valgte at gå på efterløn. Det kan også være andre ting som krise eller sparehensyn.

"Det er vigtigt, at medarbejderne får anledningen grundigt forklaret, så alle kan se, hvorfor det er nødvendigt med forandringer," forklarer Ejnar Bryld.

Samtidig er det også meget vigtig, at der bliver formuleret en klar vision.

"Der skal være en drøm. Så det er vigtigt, at ledelsen har gjort sig nogle overvejelser om, hvad det er, de vil have i stedet. Dette punkt må man ikke springe let henover, for så kan personalet ikke se, hvordan de nogensinde skal kunne nå den vision."

Det sidste punkt handler om, at det er meget vigtigt at få forklaret, hvordan forandringerne skal ske.

Hvis disse tre punkter ikke er klare for medarbejderne, så kan det let resultere i en modstand fra dem, og så bliver det svært at gennemføre forandringerne.

Der findes to slags modstand, forklarer Ejnar Bryld. Der er en forståelsesmæssig modstand og en følelsesmæssig modstand. Den første opstår, hvis medarbejderne ikke helt har forstået, hvorfor ændringen er nødvendig, og hvad det er, der skal ske. Den følelsesmæssige modstand opstår, når medarbejderen bliver usikker. Der kan ofte være en del usikkerhed forbundet med forandringer: Har man nu sit job endnu? Bliver det nu lige så rart at gå på arbejde i fremtiden? Ofte er det den psykologiske modstand, der er det største problem, men netop her er daginstitutionsområdet anderledes.

"Ledere på dette område er ofte meget dygtige til at tage hånd om den følelsesmæssige modstand. Det er omsorg, de beskæftiger sig med til dagligt. Men måske glemmer de oftere at forklare tydeligt nok, hvad det er, der skal ske," siger Ejnar Bryld og forklarer, at for eksempel ingeniører har det lige modsat. De forklarer meget tydeligt, hvad der skal ske, men glemmer nok mere den følelsesmæssige modstand.



Tålmodighed, fremdrift og tillid. Ejnar Bryld er enig med Eventyrhusets medarbejdere i, at det har været vigtigt, at de ikke har oplevet et tidspres fra kommunens side omkring ændringerne.

"Man siger, at tiden er en ven for forandringer. Det er vigtigt at få sjælen med, og det kræver tid. Lige som det også kan kræve lidt tid at forstå, hvorfor de pågældende forandringer er en god ide," siger Ejnar Bryld.

Af samme grund er det også lidt af en balancegang, hvornår man som leder skal være tålmodig overfor sit personale, og hvornår det er nødvendigt at stille krav for at komme fremad.

"Det handler om timing. Det er vigtigt, at man hele tiden lytter og forklarer. Men det er også vigtigt, at man på det rigtige tidspunkt siger, at nu skal der ske noget. Processen skal styres med lige dele fremdrift og lige dele tålmodighed og forståelse," forklarer Ejnar Bryld.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.